View : 17 Download: 0

영아기 탁아 프로그램의 비교 연구

Title
영아기 탁아 프로그램의 비교 연구
Other Titles
(An) Analysis on the Infant and Toddler Day Care programs
Authors
鄭銀慶
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
영아기탁아탁아 프로그램교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
본 연구는 5개 영아기 탁아 프로그램을 비교, 분석하기 위한 문헌연구이다. 5세 영아기 탁아 프로그램은 미국의 Cornell대학 프로그램, Nor-th Carolina대학 프로그램, Syracuse대학 프로그램, Pacific Oaks전문대학 프로그램 등 대학 중심의 4개 프로그램과 정부 차원의 H-EW 지침서이다. 캐텔도(Cataldo)의 분류에 의해 5개 프로그램을 선정하였고, 분석기준으로는 파커(Parker)와 데이(Day), 스포덱(Spodek)의 분석기준을 기초로 연구자가 수정, 고안한 것을 사용하였다. 이에 다음과 같은 연구 문제 및 그에 대한 결과를 제시할 수 있었다. 1. 영아기 탁아 프로그램의 효과는 무엇인가? 관련연구와 프로그램 실시 이후의 평가를 통해 탁아경험아동이 가정양육아동과 차이점이 없을 뿐 아니라 오히려 발달적 효과를 가져 올 수 있음을 알 수 있었다. 2. 영아기 탁아 프로그램의 이론적 배경, 목적 및 목표, 내용 선정, 수행 방범, 평가는 어떠한가? 각 프로그램은 각각의 이론적 배경에 있어서 차이점이 있을 뿐 아니라 목적과 내용, 방법에 있어서도 다양하게 구성되고 있음을 알 수 있었다. 그러나 그러한 다양성에도 불구하고 프로그램들의 일반적인 공통되는 특징 및 경향을 찾을 수 있었다. 3. 영아기 탁아 프로그램의 공통점과 차이점은 무엇인가? 첫째, 5개 영아기 탁아 프로그램의 공통점은 1) 이론적 배경에 있어서 영아기 경험의 중요성에 대한 연구결과와 개별화, 일관성, 계속성의 기본 원리에 기초하고 있다. 2) 목적 및 목표에 있어서 사회, 정서적 발달과 더불어 자기 통제에 대한 기본적 숙달을 중요한 목표로 삼고 있다. 3) 내용선정에 있어서 영아학습과정에 근원을 두고 있다. 4) 수행방법에 있어서 Caregiving과제 (음식먹이기, 낮잠자기, 기저기 갈기)내에서 학습의 기회를 제공한다. 보다 반응적인 환경을 구성하면서 성인과 아동의 비율을 1:4,5 로 한다. Caregiver의 역할을 보호적 역할이 아닌 학습의 촉진자로 보며 부모가 의사 선택의 결정자임을 강조한다. 5) 평가에 있어서 프로그램 실시를 통해 긍정적 효과를 가져왔다고 보고 하였다. 둘째, 5개 영아기 탁아 프로그램의 차이점은 1) Cornell대학 프로그램은 영아에게 제공되는 전반적인 경험이 곧 교육과정임을 강조하여 교육과정에 초점을 두었다. 2) North Carolina대학 프로그램은 건강관리에 초점을 두었다. 3) Syracuse대학 프로그램은 개입이 끝난 후에도 성장과 발달을 지속하기 위해 가족 참여에 초점을 두었다. 4) Pacific Oaks전문대학 프로그램은 존중적이고 반응적이며 상호적인 성인과 아동의 관계를 중요시 한다. 5) HEW지침서는 영아기 탁아에 대하 적합한 기준 설정을 제시하고 있다.;The purpose of this study is to compare and analyze five infant and toddler day care programs. These programs are university-sponsored four programs such as Cornell university program, North Carolina university program, Syracuse university program, Pacific Oaks college program and HEW(Health, Education, Welfare)guideline for Federal day care center. Each program was analyzed and compared one another, being divided into five areas; the theoretical background for program development, goals and objectives, contents, methods and evaluation. Through the analysis of these programs, it was found out the similarities and differences of these programs. The similarities of five infant and toddler day care programs are as follows; 1) These programs are based upon the theoretical background which the experiences of infant and toddler period are very important and are emphasized individualization, consistency, continuity in the basic principles. 2) These programs are emphasized socio-emotional development and basic mastery for self-control in the goal and objectives. 3) These programs are based upon infant learning program in the selection of contents. 4) These programs are provided learning opportunities in the caregiving tasks. These programs are composed of responsive environments and one caregiver for every four or five babies. These programs are considered the facilitator of learning in the role of caregiver and emphasized that parent must be proved the policy maker in the program. 5) These programs are showed positive effects. The differences of five infant and toddler day care programs are as follows: 1) Cornell university program emphasized that total experience providing infant and toddler as curriculum. 2) North Carolina university program emphasized health care. 3) Syracuse university program emphasized family involvement to maintain growth and development after intervention. 4) Pacific Oaks college program emphasized respectable, responsive, reciprocal relationship with adults. 5) HEW guideline suggested appropriate cautions regarding infant and toddler day care center.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE