View : 614 Download: 0

권필 한시 연구

Title
권필 한시 연구
Other Titles
(A) STUDY OF KWON-PHIL'S POETRY
Authors
朴茂瑛
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
권필한시POETRY국어국문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜순
Abstract
권필은 16세기 末부터 17세기初에 걸쳐 生存한 詩人이다. 石洲의 詩가 表出하고 있는 美的 範疇는 그가 자신의 時代인 16세기의 歷史的 現實 안에서 世界와의 關係를 通해 선택한 삶의 方式이 詩 속에 內在化한 것이다. 石洲의 詩가 실제로 表出하는 美的 範疇는 崇高美, 優雅美, 喜劇美, 悲劇美의 모든 범주를 포괄하는 것이다. 「葛藤」과 「調和」의 두 범주가 한 詩人의 詩世界에 共存하는 모순은 石洲가 世界와의 關係에서 거치는 自己確立의 과정으로서의 持續과 變化의 側面으로 이해된다. 石州의 全生涯에 걸쳐 지속되는 것은 現社會에 대한 否定이다. 한편 이러한 對社會的인 지속의 이면에는 悲劇的 自我의 自已救濟의 측면으로서 變化의 측면이 병행한다. 이러한 變化의 측면은 自我와 世界의 범위를 個體로서의 自我와 현실사회로서의 세계의 의미로부터 보편적 自我와 宇宙의 의미로 확대함으로써 자기를 구제하는 방향으로 일어난다. 이것은 石州의 삶의 方向이 「葛藤」에서 「調和」로 바뀐 것과 一致한다. 즉 半生을 方外人(outsider)으로서 세계와 갈등관계에 놓여있던 石洲는 生涯의 末期에 性理學硏究에 침잠하여 體制內로 復歸함으로써 세계와 조화의 관계를 회복하는데 이것이 詩에 反英된 것이다. 한편 삶의 方式에 따라 前·後期의 詩作意識에 변화가 일어나고 이에 따라 詩에 나타나는 美學的 특징도 변화한다. 즉 前期의 文學觀과 美意識은 16세기의 규범화된 문학관이나 미의식에서 벗어나 있는데 後期에는 文學觀이나 美意識도 性理學的인 文學觀과 규범화된 美意識으로 바뀌었음을 詩들을 통해 확인할 수 있다. 한편 石洲의 詩精神의 持續的 측면을 이루었던 否定精神의 경우도 前·後期를 통해 그 內容이 變質되고 있다. 즉 前期의 悲劇的 世界觀에 바탕한 부정정신은 현실부정의 범위를 넘어서서 세계자체를 부정하는 데까지 이른다. 石洲詩에서 보이는 處無主義的 경향의 詩들이 이것을 이야기해준다. 한편 後期의 근본적으로 樂觀的인 性理學的 世界觀에 기반을 두는 부정정신은 非道를 道로 돌이키는 保守的인 태도에 머문다.;Kwon-Phil is a poet who existed from late 16 century to early 17 century. He choose the way of life through relations with the world in historic reality of his contemporary of 16th century. His poetry is immanent this way of life , which is his aesthetic category. The aesthetic category includes all the categories of sublime, the grace, the comic, and the tragic. It is inconsistent that two categories of complication and harmony coexist in the poetic world of a poet. But we can understand in the view of constancy and change as the process of self- establishment which Kwon-Phil got in contact with the world. He assisted the denial of society during all his life . At the same time he assisted the side of change as the self- relief of tragic self . Such a side of change occurs in the direction of self- relief . That' s just the thing which the sense of self as an individual object and world as a real society is extended to the sense of universal self and cosmos. This means the fact that 'complication' was transformed into 'harmony' in his life style. He gave rise to complications with the world as an out- sider during the half of his life. But in his late life he became enthusiastic about studies of metaphysics of human nature. So he returned in to social system It yielded the result that he obtained the harmonious relation with the world. This is reflected in his poetry. On the other hand his sense of versification and the aesthetic distinction as found in his poetry was changed by means of change of life style. In early period his aesthetic sense and view of literature removed from the normalized aesthetic sense and view of literature in 16 century. In later term his view of literature and aesthetic sense was normalized. We can know this fact through his poetry. The continuous side of spirit packed with his poetry, the denial of society, was changed. That is, the early negative spirit based on the tragic world was leaded to deny world itself beyond the scope of reality negation. We can see these facts through his nihilistic poetry. His negative spirit of later term, which based on the optimistic world view, remains in the conservative manner that holds to recover morality from unmorality.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE