View : 491 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이규선-
dc.contributor.author金東愛-
dc.creator金東愛-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:48Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:48Z-
dc.date.issued1983-
dc.identifier.otherOAK-000000013890-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206336-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013890-
dc.description.abstractToday's painting circle of Korea is examined and studied in the aspect of art history for understanding of the present pictures. Besides, it is very meaningful to analyze modern pictures of the truning point that is between the tradition and the present time. Nineteen-twenties and nineteen-thirties are more important periods because these periods are quickened new movement for taking a triangular position of Korean modern painting. After Korea is fallen in tragic fate loosing his right because of Korean Japanese combination in 1910, painting circle resists very strongly against the colonialism of Japan. Under the colonialism of Japan as the moral justification of what is called cultural politics, our traditional painting circle is gained on but it sprouts a style of painting of the modern Korea in nineteen-twenties collapsing old generation gradually. It becomes more active in nineteen-thirties and young painters of our painting circle attempt a unique style of painting for finding out "Ours" which gets out of Chinese and Japanese paintings, though because of the colonialism of the government of general, Japanese painting influences Korean painting greatly. In this thesis, I have grapsed the process of the modern formation of Korean painting analyzing "Korean painting Association" which is the essence of the racial painting came from the environment of Japanese policts and against it "Korean Painting Exhibition" which the government of the general announces as link in what we call the cultural politicts. And how Japanese painting of these days influences and against it we can know the school formed in the traditional painting circle of the thirties by analyzing a work of tendency of young painters who try to find out "Ours". Through the center person of three schools which formed the main current of the painting circle of the thirties, our traditional painting circle begins to show the active movement to the modern time and the lively activity of the painting circle of young painters who appear in nineteen thirties as their students accomplish the foothold of today's Oriental painting circle of Korea. I think, it helps for me to understand that studying on the modern painting circle of nineteen-twenties and thirties and in these periods there are many attempts in many directions for taking a triangular position of new Oriental painting of Korea.;오늘날의 韓國畵壇을 좀더 올바른 現代繪畵의 이해를 위해 美術史的 측면에서 다각적인 조사와 연구가 이루어지고 있다. 더우기 전통과 現代 사이에 개재된 換期의 近代繪畵를 살펴보는 것은 매우 의미가 크다고 본다. 美術史的으로 살펴 볼 때 1920년대와 1930년대는 近代 韓國畵의 정립을 위해 새로운 운동이 태동하고 있었기에 더욱 중요한 시기이다. 이 시기는 1910년 韓日合邦이라는 국권상실의 비운에 빠지게 된 후 화단에 있어서도 日帝의 植民政策에 저항하게 된다. 일제의 식민정책, 소위 文化政策이라는 명분下에 우리 전통화단은 침식당하고 있었지만, 1920년대는 日世代가 점차 붕괴되어 가면서 근대 한국화풍이 싹트고 있었다. 그것 1930년대에 이르러 더욱 활발해져서 총독부의 식민정책으로 日本畵의 영향이 켰음에도 불구하고 우리 畵壇의 新進들은 中國畵와 日本畵에서 벗어난 "우리의 것"을 찾고자 獨創的인 화법을 시도하였다. 本 論文에서는 이러한 日帝治下의 환경 속에서 생겨난 民族美術團體인 戟鮮書畵協會와 그에 맞서 총독부에서 소위 문화정책의 일환으로 발표한 朝鮮美術展覽會를 고찰해 봄으로써 한국화의 근대적 形成過程을 파악해 보고자 했다. 또한 당시의 일본화는 우리화단에 어떠한 영향을 끼쳤으며, 거기에 맞서서 "우리의 것"을 찾으려는 新進들의 作品傾向을 살펴 봄으로써 30년대의 전통화단에 형성된 유파를 알 수 있다. 30년대 화단의 주류를 형성했던 세 유파의 中心人物을 통해 우리의 전통화단은 근대로의 활발한 움직임을 보이기 시작하여 그들의 문화생으로 1930년대 畵壇에 등장하는 젊은 신진들의 활발한 畵壇活動이 오늘날 韓國 東洋畵壇의 발판을 이루게 된 것이다. 이러한 새로운 韓國 東洋畵의 정립을 위해 여러 방면으로 시도가 있었던 1920년대와 1930년대의 근대화단을 연구해 보는 것은 오늘날의 現代 東洋畵를 올바로 이해하는데 큰 도움이 된다고 생각한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 美術史上 近代의 槪念 = 4 Ⅲ. 1920年代의 東洋畵壇 = 7 A. 時代的 背景 = 7 B. 日帝의 植民文化政策 下에서의 韓國畵壇 = 9 1. 朝鮮繪?協會의 設立 = 12 2. <協展>과 <鮮展>의 東洋畵部 = 15 C. 日本畵의 影響 = 21 Ⅳ. 韓國的 東洋畵의 形成 = 24 A. 1930年代의 東洋畵壇 = 24 B. 1930年代의 作品傾向 = 29 1. 以堂을 中心으로한 色彩面 = 30 2. 靑田을 中心으로한 水墨畵 = 34 Ⅴ. 當時 3大畵家와 弟子들의 모임 = 49 A. 金殷鎬와 後素會 = 49 B. 李象範과 靑田塾 = 53 C. 許白鍊과 鍊眞會 = 55 Ⅳ. 結論 = 58 寫眞畵報 = 60 參考文獻 = 66 ABSTRACT = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4345148 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject근대-
dc.subject동양화-
dc.subject사적 고찰-
dc.subject3대가-
dc.title近代 東洋畵의 史的 考察-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle3大家를 中心으로-
dc.title.translated(A) HISTORICAL STUDY ON THE MODERN ORIENTAL PAINTING-CENTERING AROUND KIM EUN-HO : LEE SABG-BUM AND HO PAENG-NYON-
dc.creator.othernameKIM, DONG-AEA-
dc.format.pagevi, 71 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 회화학과-
dc.date.awarded1984. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE