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어머니의 對話形態와 아동의 言語能力과의 關係

Title
어머니의 對話形態와 아동의 言語能力과의 關係
Other Titles
(THE) RELATIONS BETWEEN MOTHER'S COMMUNICATION PATTERN AND LANGUAGE ABILITY OF THE CHILD
Authors
丁智子
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
어머니대화형태아동언어능력
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
본 연구는 가정에서 어머니-자녀간의 대화형태나 아동의 언어능력에 직접적으로 미치는 영향을 규명하고, 가장 좋은 대화형태는 어떤 것인가를 시사받는데 연구의 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 어머니의 대화형태는 어머니의 학력에 따라 차이가 있는가? 2. 아동의 언어능력은 어머니의 학력과 아버지의 직업에 따라 차이가 있는가? 3. 아동의 언어능력은 어머니의 대화형태에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시내 강남구에 있는 S유치원과 강동구에 있는 C유치원, 변두리 지역의 D새마을유아원의 자모 80명과 그들의 자녀 50명으로 합 130명이었다. 도구 및 절차는. 먼저 대상 어머니의 대화형태를 Gumperz가 제작한 검사문항으로 측정하고, 어머니 대화형태 점수에 따라 아동을 선정하여 어휘력, 언어이해력, 언어표현력 세 부분으로 구성된 언어능력 검사를 개별적으로 실시하였다. 검사결과 수집된 자료는 연구문제 1과 2를 위하여 평균과 표준 편차를 내고 F검증을 하였으며, 연구문제 3을 위해서는 t검증과 변량분석을 하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 어머니의 대화형태는 어머니 학력에 따라 의의있는 차이가 나타났다.(P<.01). 즉, 명령형의 경우는 저학력 집단에서 개인지향형은 고학력 집단에서 가장 많이 사용하였다. 2) 아동의 언어능력은 어머니 학력에 따라(P<.05), 아버지 직업에 따라(P<.01)차이가 의의있게 나타났다. 즉 어머니 학력이 높을수록, 아버지 직업이 전문직일수록 아동의 언어능력 점수가 높게 나타났다. 3) 어머니 대화형태에 따라는 아동의 언어능력 차이는 t검증한 결과 가장 의의있는 차이가 나타났다(P<.001). 즉 세련된 대화형태를 사용한 상집단의 아동 언어능력 점수가 모두 높게 나타났다. 또한 언어능력 요인간의 주효과를 보여주어, 어휘력에서 가장 높은 점수를 보여주고 다음이 언어표현력, 언어이해력 순서로 나타났다.;The purpose of this study is to investigate the effects of the mother's communication on the linguistic ability of the child, and then to find out what the language model is the best one at home. To do this purpose, this study attempted following questions 1. Is the mother's communication pattern influenced by her academic background? 2. Is the language ability of the child influenced by the academic background of his mother and by the occupation of his father? 3. Is the language ability of the child influenced by the communication pattern of his mother? For this study, 80 mothers and their S and 6 year-old 50 children were employed. First, the language models of the mothers are tested by the question items that Gumperz made. Then after the examination the score of mother's language models, the children proper to both the higher group of the score and the lower group of the score were selected. The children were individually tested in order to measure their linguistic ability in the following three factors : the power of vocabulary, the power of linguistic compre hensiveness, and the power of linguistic expression. To answer the questions 1 and 2 mentioned above, the mean, the standard deviation, and F test of the resulted data from the tests were calculated; to answer the question 3, t test and analysis of variance of the resulted data from the tests were calculated. The results of the study are summarized as folows : 1. The language model of the mother is significantly influenced by her academic background (p<.01). The imperative model is mainly used in the group of low academic background, the person oriented model is much expressed in the group of high academic background. 2. In the linguistic ability of the child, it is shown that higher the academic background of the mother is, higher the power of the child's vocabulary, the power of the child's linguistic expression is (p<.01). 3. According to the t test, it is pointed out that the language model of the mother is highly significant in influencing on the linguistic ability of the child (p<.00l). The linguistic ability of the child of the higher group which used the elaborated language code has been shown to have a high score.
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