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蓀谷 李達의 詩硏究

Title
蓀谷 李達의 詩硏究
Other Titles
(A) Study on poems of Lee, Dal
Authors
김명희
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
손곡이달손곡 이달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜순
Abstract
蓀谷 李達은 朝鮮 宣祖 무렵의 인물로 신분은 서얼이었으나 詩作에 힘써 麗末 이후로 漢詩의 主流를 이루어왔던 宋詩風을 버리고 唐詩風으로 詩를 써서 새로운 詩風을 이루었던 三唐詩人 中에 최고의 位置에 오른 시인이었다. 本考에서는 作品分析을 통하여 蓀谷 詩世界의 내용과 特徵을 밝히고 學唐의 의미와 文學史論 價値를 評價하기 위해 蓀谷의 生涯, 作品世界, 詩語의 特徵, 문학사적 위치로 나누어 살펴보았다. 蓀谷은 身分 때문에 평생을 방랑생활로 가난하게 보내었으며 壬辰倭亂까지 겪어 불우하고 고통스러운 生涯를 살았기 때문에 詩世界에도 그러한 분위기가 나타나고 있다. 그의 詩世界는 詠懷詩, 自然詩, 不入俗의 詩, 社會詩,기타의 시로 나누어지는데 詠懷詩가 전체의 반 이상을 차지하여 그의 시가 주로 개인적인 情感을 표현하는데 치중하였음을 알 수 있으며 悲哀, 苦痛, 소외감 등의 절망적인 감정이 主潮를 이루고 있음을 보았다. 自然詩에서는 일시적인 자연에의 沒入과 동경을 보여 주었으나 자신의 은거의지는 강하게 나타내지 않았다. 不入俗의 詩에 나타난 禪과 仙의 세계는 俗世의 桎梏과 괴로움으로부터 일시적이나마 초월의 경지를 체험하게 하였으며 詩作에서 妙悟의 경지를 추구하게 하는 근거가 되었다. 社會詩는 농촌의 가난, 官家의 수탈, 戰爭으로 인한 비참함등을 묘사했는데 사실적인 묘사와 生動感 있는 표현으로 해서 읽는 사람으로 하여금 절실하게 느끼는 효과가 크도록 하였다. 기타의 詩는 주로 樂府題詩들로서 대부분이 중국 樂府詩에 나타났던 기존테마의 변형이기는 하나 몇 首의 시는 樂府詩의 내용과 자유로운 형식의 특성을 살려 독창적인 차원으로까지 발전한 모습을 보여 주었다. 이러한 시세계의 分析에서 나타난 蓀谷 詩語의 特徵은 悲哀와 괴로움, 소외감 등의 어두운 詩想들을 아름답고 서정적인 詩語를 통해 간접적이고 암시적인 방법으로 표현하고 妙悟의 경지를 추구한 것으로 淸新雅麗하면서도 孤絶한 풍격과 개성있는 시세계를 표출하였다. 방외인과 蓀谷의 관계에서 蓀谷이 타고난 신분에 의해 어쩔 수 없이 방외인의 부류에 속하기는 하였으나 世俗的인데 대한 欲求가 强하였기 때문에 바른 방외인들과는 달리 강한 현실비판이나 체제에 대한 저항을 나타내지 않았으며 完全히 은둔하지도 못하였음을 보았다. 蓀谷의 文學吏的 位置는 唐詩風을 따라 詩를 지음으로써 조선전기 사대부들의 功利主義的 文學觀으로부터 벗어나 道學과는 관계없는 자유롭고 眞率한 감정을 표현하였으므로 도구나 수단으로서의 문학이 아니라 독립된 분야로서 문학을 오로지 하게 되는 전환점으로 자리할 수 있다. 詩가 經典을 떠나 情感과 體驗을 표현하게 됨으로써 詩의 대상과 작자의 범위가 확대될 수 있는 계기를 마련하여 壬亂 이후에 대두되는 서민문학의 정신적 기반을 쌓아가기 시작했다고 볼수 있다. 蓀谷 시세계의 特徵을 밝히고 唐風을 언급하면서 詩의 聲律이나 押韻, 句法 등의 형식적인 特徵을 다루는데까지는 힘이 미치지 못하여 내용면에 치중한 것이 미흡한 점이라 하겠다.;Son Kog (蓀谷), Lee, Dal (李達) was a poet who lived during the period of the reigns of Sun Jo (宣祖) during Yi Dynasty. Though he was from the humble-born (서얼), he devoted himself to the study of poems and became nearest to the essence of Chinese Dang's Poetry among Sam Dang's poets (三唐詩人) who began to write poems in style of Chinese Dang's Poetry (唐詩風) instead of Chinese Song's Poetry (宋詩風) This treatise studies the life of Son Kog, his poems, the characteristic of his poetic diction, and his position in the history of Korean literature in order to understand and evaluate the meanings and characteristic of his poems. Son Kog's poems are doleful because of his hard life as a illegitimate and the experiences in Im Jin Wae Ran (임진왜란). His poems can be divided into five kinds. He was engrossed in giving expression to his personal feeling such as sorrow, suffering and lonelyness in Young Hoe Poetry(詠懷詩) , and it is more than a half of his poems. In Ja Yeon Poetry (自然詩), there were temporary longing and assimilation to the nature, but not the. will of retirement. The world of Zen (禪) and hermit (仙) in Bul Ib Sog poetry (不入俗 의 詩) gave him the experience of going beyond the hardness and yoke of mundane life, and motivated him to pursue the world of Myo O (妙悟). In Sa Hoe poetry (社會詩), he described the poverty of the agricultural community, exploitation of the government and the misery of the war and affected the readers by the real and lively manifestation. The other poems were mainly AgBu title poetry (樂府題詩). These were made of mostly imitated poetical imagination, but some of them were created uniquely with free style and contents. It is the characteristic of Son Kog's poetic diction that he represented the dark imagination such as sorrow, suffering and lonelyness with the beautiful and lyrical diction in the allusion, and persue the world of Mgo O (妙悟). Thought SOD Kog was a member of the outsider because of his inherent low social position, he didn't criticize or resist the society and couldn't retire thoroghly for his mundane ambition. In the history of Korean literature, Son Kog's works attributed to divert the Sa Dae BOO'S (士大夫) utilitarian view point to the self-standing one for the literature. So, at last, the literature became not the means of the doctrine of Confucianism but self-standing region that could express personal feeling freely. Though his poems started from the imitation of Chinese Dang's poetry, it could be free from the theory of Confucianism and manifest the individual's feeling and experience and at last become the spiritual ground of the popular literature.
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