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기독교인 어머니들의 유아양육태도 조사

Title
기독교인 어머니들의 유아양육태도 조사
Other Titles
CHRISTIAN EDUCATIONAL ATTITUDE OF MOTHERS ON PRESCHOOL CHILDREN
Authors
朴惠玉
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
기독교어머니유아양육태도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정확실
Abstract
본 연구는 현재 학령전 아동을 둔 어머니들의 기독교 태도교육의 상태를 조사하는데 의의가 있다. 이론적 배경으로 Tracy가 분류한 3가지 신학이론과 각 신학이론에 근거한 기독교교육론을 고찰해보았다. 그 결과 유아기의 발달특성을 고려하고 동시에 신학적인 요구를 조화시킨 Barber의 태도교육 이론이 유아기에 적합한 기독교 교육방법인 것으로 나타났다. 이에 근거하여 어머니들이 태도교육적-진보주의적 교육을 시키고 있는가? 혹은 전통주의적-보수주의적 교육을 시키고 있는가? 조사하는데 연구의 목적을 두었다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 학력에 따라 어머니의 신앙양육태도는 어떤 차이가 나타나는가? 2. 신앙생활기간에 따라 어머니의 신앙양육태도는 어떤 차이가 나타나는가? 3. 신앙심에 따라 어머니의 신앙양육태도는 어떤 차이가 나타나는가? 4. 학력과 신앙생활기간에 따라 어머니의 신앙심에는 어떤 차이가 나타나는가? 이상 문제를 살펴보기 위하여 20교회, 450명의 어머니를 대상으로 설문지를 배부하여 232부를 회수하였고 그 중에서 이용가능한 213부를 분석자료로 사용하였다. 조사된 자료는 학력과 신앙양육태도, 신앙생활기간과 신앙양육태도간에는 변량분석(F검증) 으로, 신앙심과 신앙양육태도간에는 상관계수(r)로 처리하였다. 본 연구적 결과는 다음과 같다. 1. 학력에 따라 어머니의 신앙양육태도는 차이가 없었다. 즉 학력과 진보주의적 신앙양육태도는 서로 관계가 없었다. 2. 신앙생활기간에 따라 어머니의 신앙양육태도는 차이가 없었다. 즉 신앙생활기간과 진보주의적 신앙양육태도는 서로 관계가 없었다. 3. 신앙심은 진보주의적 신앙양육태도와 역상관을 이루었다. (r=-.30), 즉 신앙심이 좋을수록 어머니의 신앙양육태도는 보수주의적인 경향을 나타내었다. 4. 학력, 신앙생활기간과 신앙심의 관계에 있어서, 학력은 신앙심과 유의한 관계를 나타내지 않았으나 신앙생활기간은 신앙심과 유의한 관계를 나타내었다.;This study is to investigate the adequte method of Christian Education in preschool children and the method that mothers of Korean Church are nurturing the preschool children in faith. In theoretical background, five theological theories classified by D. Tracy and Christian education theories based on these were analyzed in theological phase and educational phase, and especially Barber's Attitude Education Theory which compounded preschooler's developmental characteristics with theological requires was introduced in adequate Christian educational method for preschool children. On these theoretical background, it was surveyed if mothers are nurturing the child in manner of attitude educational-progressive education or traditional-conservative education which never comprehend the preschooler's developmental characteristics. The questions of the study are as follows: 1. Are there any differences in mother's Christian nurture attitude according to educutional level? 2. Are there any differences in mother's Christian nurture attitude according to length of Christian living? 3. Are there any differences in mother's Christian nurture attitude according to degree of faith? 4. Are there any differences in mother's degree of faith according to educational level and length of Christian living? For this Purpose, 450 questionnaires were given to mothers of 20 churches, and 232 questionaires were returned, and only 213 questionnaires were utilized. The tools of this study are Faith Level Scale and Christian Nurture Attitude Scale. In analysis of data, one-way ANOVA and correlation were employed, 1. There aren't meaningful relations between educational level and progressive Christion nurture attitude. That is , educational level doesn't affect on mother's Christian nurture attitude. 2. There aren't meaninyful relations between length of Christian living and progressive Christian nurture attitude, That is, length of Christian living doesn't affect on mothers Christian nurture attitude, 3. There are negartive correlation between degree of faith and progressive Christian nurture attitude. That is, as degree of faith becomes higher, mothers are nurturing the child in traditional manner, 4. There aren't meaningful relations between educational level and degree of faith, but there is meaningful relations between length of Christian living and degree of faith. That is, as Christian living becomes long, the degree of faith be comes high.
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