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기하학적 공간 연구

Title
기하학적 공간 연구
Other Titles
(A) Study of Geometric Space : Centering Light
Authors
백혜주
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
기하학공간
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김형대
Abstract
2차대전 후의 현대미술은 여러가지 ism이 동시에 산발적이고도 화려하게 펼쳐진다. 전후의 생존의 위기에서 벗어나기 위해 철학과 사상에서는 실존주의가 태어나고 미술사에서는 추상표현주의 또는 앙포르멜 운동이 전개된다. 내적 필연성과 화면의 자발적 즉흥성을 중요시하며, 1950년대 미국화단을 지배해온 이른바 뜨거운추상의 추상표현주의의 쇠퇴와 함께 1960년대에는 단순한 색면과 명확한 가장자리를 가진 화면을 사용한 차가운추상의 Hard-Edge시대가 온다. 현대회화에서 기하학적 형태의 사용은 Hard-Edge의 색, 형태조차 거부하고 더욱 많은 것을 삭제한 Minimal Art, Monochrome등으로 계속 이어지면서 전개된다. 본인의 작품은 주변의 환경에서 감동을 받았던 빛에 대한 주관적인상을 기하학적 형태를 사용해서 표현했다. 여기에 빛에 대한 이론적 근거로서 영혼의 세계를 빛으로 표현한 바로크시대의 Van Rijn Rembrandt(1606∼1691), 시간에 따라 변화하는 빛을 다룬 인상파시대의 Claude Monet(1840∼1926), 물리적인 빛을 사용한 20세기 기하추상의 Victor Vasarely(1908∼)등 시대순으로 세작가를 예로 들어 그들 작품에 나타난 빛에 대한 기본적 태도를 언급하고 본인의 작품과 비교, 분석하였으며 방법적인 면에서는 초기에는 신 조형주의의 수평, 수직적 선을 따르다가 후기에는 포기하고 사선을 사용한 Theo Van Doesburg(1883∼1931)의 선과 미묘한 마띠엘(matie`re)의 표면처리에서는 Robert Ryman(1930∼)의 작품을 연구, 비교했다. 작품제작 과정에서 색체와 형태의 다양한 변화를 시도해 보았으나 본인이 원하는 효과는 입방체구도의 적절한 변형과 화면이 전체적으로 밝아질때 더욱 효과적이라는 것을 발견했으며 앞으로 더 연구해 보고싶은 과제는 많은 작업과 실험을 통해 전통적인 색채를 본인회화에 적용시켜보는 것이다.;After the Second World War, diverse isms, which occurred sporadically and gorgeously, are represented in modern art. For escaping from the postwar crisis for survival Existentialism has been born in philosophy and thought, Abstract Expressionism or Enformel movement in art. Abstract Expressionism, what we call, Warm Abstract which governed the American group of artists in 1950s emphasizes the inner necessity and spontaneity of painting, After Abstract Expressionism decayed, Hard-Edge era of Cool Abstract which uses screen with simple color and clear edge comes in 1960s. The use of geometric form in modern painting leads to Minimal Art and Monochrome which reject even the color and form of Hard-Edge. My works express subjective impression of light in my environment by means of geometric forms. Here, I refer to three painters - Van Rijn Rembrandt (1606-1691) who expresses spiritual world through light in Baroque period, Claude Monet (1840-1926) who covers changing light in Impressionism period, and Victor Vasarely (1908- ) who uses physical light in the Geometric Abstract period of the twentieth century. I analyzed those three painters' works periodically and compared my works with theirs. In painting method, I studied Theo Van Doesburg (1883-1931) and Robert Ryman (1930- ). Doesburg in his early works followed neo-platicism which emphasized vertical and horizontal lines, and in his later works gave up them and started diagonal lines. Ryman applied delicate matie′re method to painting the screen. In the process of my works I tried diverse changes of the color and form, and discovered that it becomes more effective with the appropriate variation of cubic composition and the canvas bright-colored. What I want to study more in the future is traditional colors through experiments and paintings.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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