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이러닝 인터페이스 분석을 통한 디자인가이드라인 제안

Title
이러닝 인터페이스 분석을 통한 디자인가이드라인 제안
Other Titles
Guidelines for Designing Customer-Friendly Contents through E-Learning Interface Analysis : A Case Study of K Cyber University
Authors
한유리
Issue Date
2006
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
하루가 다르게 변화하는 지식기반 정보화 시대에 우리는 더 많은 지식을 축적하기 위해 노력한다. 어떤 지식을 습득하고 어떻게 활용하느냐에 따라 개인은 물론 기업이나 국가의 경쟁력이 결정되고 있다. 또한 이러한 환경은 언제, 어디서나 자신이 원하는 수준과 방법으로 능동적이고 유동적인 학습활동이 가능한 이러닝 시장을 지속적으로 확대시킨다. 2010년에는 전체 이러닝 시장규모가 6조8천억 시장으로 성장될 것으로 전망하고 있다. 이러한 지속적인 양적 팽창은 과거에 사용자 중심의 개발이 아닌 비즈니스 환경이나 개발자의 입장에서 개발 되었던 콘텐츠에 변화를 주게 되었다. 이로 인하여 기업들은 경쟁력을 얻기 위해 노력하고 있다. 즉, 이러닝 교육은 사용자 중심의 교육 서비스를 제공해야 할 시점에 이르렀다. 현재 이러닝 콘텐츠의 질과 양의 개선이 요구되는 시점에서 사용자 중심의 가이드라인을 얻고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 많은 사이버 대학 중 K 사이버대학의 이러닝 콘텐츠를 중심으로 살펴보았다. K 사이버대학을 선택하게 된 이유는, 다음과 같다. 첫째, 총 230평 규모와 6개의 스튜디오 및 가상 크로마키 장비가 설치되어 있으며, 둘째, 사이버대학 중 유일하게 100%자체 강의제작. 셋째, 생생한 동영상 강의로 학습 및 교육 효과 극대화를 추구하는 등 많은 가능성을 가지고 있는 대학이기 때문이다. 우선, 2006년 1학기에 제공되는 강의를 조사․분석하여 유형별로 분류하였다. 휴리스틱 평가를 위해 문제점을 도출하여 휴리스틱 평가 리스트를 만들었다. 유형별 콘텐츠를 분석하였고, 문제점을 해결할 수 있는 개선점을 제시하여 최종 가이드라인을 결정하였다. 평가 분석은 총 3가지 강의 유형이고, 강의유형별 2과목씩 채택하였다. 전문가 2명과 일반인 6명을 대상으로 휴리스틱 평가를 하여 콘텐츠에 대해 분석하였다. 선정된 체크리스트 세부항목들은 총 80개이며 콘텐츠, 기술, 인터페이스, 비즈니스로 분류하였다. 각각의 세부항목들이 포함되어야 하는 근거를 제시하여 체크리스트의 이해를 높였고 각 세부항목에 따라 평가를 실시하였다. 3가지의 강의 유형별 평가는 강의유형별 접근방법과 전체적인 문제점을 도출하였고, 구체적인 초점을 맞추기 위해 평가는 3가지 유형별로 구성되었다. K 사이버대학의 콘텐츠를 강의개발 중심으로 3가지로 구분하였다. 첫째, Active Tutor 유형. 둘째, Wbt 유형과 Active Tutor 유형이 혼합된 Hybrid 유형. 셋째, Wbt 유형이다. 휴리스틱 평가․분석을 통하여 도출된 문제점과 개선점을 제시하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 콘텐츠는 이러닝에 대한 아이덴티티를 내포하고 일관성 있게 설계해야 하고, 교육리스트만으로도 충분한 정보를 얻을 수 있도록 강의에 대한 내용을 사전에 미리 자세하게 제공해야 한다. 또한 학습자 중심의 콘텐츠로서 오프라인보다 더 효율적이고 효과적인 학습이 이루어지도록 필요한 모든 기능들을 제공해야한다. 학습 진행은 학습자의 수준을 충분히 고려하여 설계하며 접근이 용이하도록 도와야 한다. 끊임없이 학습자와 교수자의 친밀한 관계를 유지시키며 서로간의 니즈(needs)를 파악하고 노력할 때 성공적인 이러닝 콘텐츠가 될 수 있다.;A rapidly changing technology drives people to think seriously about what knowledge-based society is for, and how they could survive under the radical technological shift. The way they acquire knowledge and how they apply it determines competence of individuals or countries. The external environment enables e-learning market to continue to grow, and this makes it possible for people to learn more effectively with new and versatile approaches. By 2010, entire e-learning market is estimated to grow US $ 6.8 trillion business. Focus of contents of the growing market already began to shift to consumer-friendly one from previous business environment or engineer-oriented tool. Consequently software firms expressed their interest in building competitiveness under the changing business environment. It is time for e-learning-based education to provide customer-oriented educational services. The purpose of this study is to provide guidelines for businesses on how to be a customer-friendly service provider. Among many cyber universities, I looked at e-learning contents of K Cyber University with several reasons. First, the university equipped with 760 m2 with six studios and imaginary chromatic devices. Second, it is the only cyber university producing 100% homegrown lecture based on its cutting-edge technological devices. Third, it pursues effective educational and learning goals by providing video lectures and has great growth potential. To meet my research goal, I investigated, analyzed and classified lectures provided during the spring semester of 2006 into several groups. I addressed problems to make a list for heuristic assessment. I analyzed contents, suggested alternatives that can fix the problems and designed final guidelines. Assessment analysis has three lecture types, and two subjects per type were selected for the analysis. I showed the heuristic assessment to two experts and six non-experts for contents analysis. Total 80 items were selected for a checklist, and they are classified into groups based on contents, technology and interface, and business. I provided explanation of why the items need to be included and conducted evaluation on each specific item. Lecture-type evaluation addressed overall problems and proposed tailored lecture approaches, and evaluation was composed of three separate types to meet the specified focus. Contents of K Cyber University were classified into three types in accordance with lecture components: active tutor contents; hybrid contents having both web and active tutor components; and web-oriented contents only having web component. Based on my research, I found the below elements that future e-learning contents should incorporate. First, contents should have unique e-learning characteristics and be designed in accordance with the goal. Second, it should provide outline of the lecture beforehand so that students are fully aware of the expectation and goal of the class. Third, customer-friendly contents should be designed and the on-line class should serve all core functions for effective learning method. Fourth, class should be interactive, consider the level of students and be accessible. Fifth, instructors and students should build good working relationship, and cyber university authorities should continue to search for students’ educational needs for working e-learning contents.
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