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지상파 방송사 웹 커뮤니티 활성화 방안연구

Title
지상파 방송사 웹 커뮤니티 활성화 방안연구
Other Titles
A model study for activation of terrestrial television stations’ web community : Through comparison analysis of success cases of Daum, Naver and Cyworld
Authors
박수영
Issue Date
2006
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
현재 지상파 방송국(KBS,MBC,SBS)에서는 웹을 TV,RADIO 방송에 이은 제 3의 방송채널로 간주하며 중요도를 인정하고 있으며 시청자와의 커뮤니케이션을 활발히 하고 있다. 방송은 각 프로그램마다 커뮤니티가 스스로 형성되는 강력한 파워를 지닌 미디어이다. 그러나 현 시점에서 방송국 웹사이트에서의 커뮤니티는 각 방송 프로그램별 시청자 게시판 하나 정도로 아주 미약한 실정이다. 방송국 사이트에서 제공하는 이런 열악한 커뮤니티 환경의 상황임에도 불구하고 그 프로그램을 시청하는 사람들은 열심히 참여하여 자신의 의견을 펼친다. 사실 방송국 사이트에서도 동호회 서비스가 있으나 방송 프로그램 홈페이지에 개설되어있는 시청자게시판에는 열정을 가지고 참여하나 방송국 사이트에서 서비스하는 동호회에는 열정을 보이지 않는다. 인기있는 드라마같은 경우에는 그 드라마 홈페이지에 있는 시청자 게시판은 글 개수가 몇백만개를 넘겨서 게시판을 두세개정도 제공을 해야함에도 불구하고 방송국 사이트내 동호회에서는 그 드라마의 공식동호회가 개설되더래도 별로 호응이 없다. 정작 동호회 전문사이트인 다음이나 네이버등에 개설되고 그 안에서 활발한 커뮤니티가 이루어진다. 방송국의 브랜드 아이덴티티를 강화시키기 위해서는 부가적으로 체계적인 커뮤니티서비스 시스템을 갖춰야한다. 강력한 커뮤니티를 형성할수 있는 방송컨텐트 및 많은 회원수등 모든 우수한 요건을 갖추었음에도 불구하고 커뮤니티가 활성화 되지 못하는 지상파 방송국의 상황에 문제제기를 하고 해결 방안에 대해서 제안하고자 한다.;Currently, terrestrial television broadcasting stations (KBS, MBC, SBS) admit the importance of the web considering it as the third broadcasting channel after TV and Radio and actively communicating with the audiences. Broadcasting is a very powerful media which can make communities to be formed of itself for it’s every each program. However, in the present, the on-line community in the websites of the broadcasting stations are not very well activated with only about one audience bulletin board per each program being opened. But, in spite of the poor environment for the on-line community provided by the broadcasting stations’ websites, people watching the program enthusiastically participate in the communities and express their opinions. Actually, the websites of the broadcasting stations provide the club service. But, although the audiences enthusiastically participate in the audience bulletin board opened in the individual program’s homepage, they don’t show any passion in the club serviced by the broadcasting station’s main website. Despite the fact that, in case of a popular drama, two or more audience bulletin board should be provided because the sentence number exceeds millions of cases, there is not much hailing from the audiences for the club opened in the broadcasting station’s main website even though the official club for the dram is opened. The actually active communities are opened in Daum or Naver which are the websites specialized in the club services. Broadcasting stations must have a systematic community service system additionally in order to strengthen their brand identity. This thesis will raise a hare and propose a solution to the problem of terrestrial television broadcasting stations’ situation of their communities’ not being activated even if they are equipped with all the excellent requirements, including numerical broadcast contents and a lot of membership, necessary to form strong communities.
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