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동학, 천도교의 남녀평등 사상에 관한 연구

Title
동학, 천도교의 남녀평등 사상에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE THOUGHT OF SEX EQUALITY OF DONGHAK, CHONDOKYO
Authors
김경애
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 여성학과
Keywords
동학천도교남녀평등 사상경전역사서
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조형
Abstract
이 논문의 목적은 동학, 천도교의 남녀평등사상에 대해 새롭게 밝히고자 하는 것이다. 또, 이러한 사상이 실제로 어떻게 교도들에게 강조되었으며, 교도들은 어떻게 실천하였나를 밝히고자 하는 것이다. 먼저 동학, 천도교의 평등사상을 살펴보면, 1대 교주 수운 최제우는 무속신앙에 기반을 둔 시천주(侍天主)사상을 주창하였으며, 이의 실천윤리는 유학에서 따온 것으로 유학에서 차별적인 윤리인 것도 시천주와 더불어서는 평등의 실천윤리가 되었다. 이러한 사상을 2대 교주 해월 최시형은 더욱 발전시켜 양천주(養天主)와 삼경설(三敬設)을 주장하여 인시천(人是天)이므로 사인여천(事人如天)하라는 것을 가르치며 이의 실천을 강조하며, 3대 교주 의암 손병희는 이를 인내천(人乃天)으로 표현한다. 동학, 천도교의 남녀평등사상은 평등사상의 내역으로서 전개되었는데 최제우는 시천주가 여성에게도 똑같이 적용됨을 보여주었으며, 여성의 문자교육을 주장했다. 최시형은 최제우의 사상을 발전시켜 여성도 한울님을 모시고 있음을 더욱 분명히 하고 존중하라고 가르치며, 여성 또한 평등함을 밝힌다. 부인관에 있어서는 최제우는 부화부순을 주장했는데 이는 유학에서 따온 것으로 부화부순은 남편이 주도함을 밝혔으며, 이에 비해 여성은 여필종부해야함을 가르쳐, 최제우의 부인관은 유교의 차별적 윤리를 그대로 답습하고 있다. 최시형은 부화부순을 더욱 강조하여 도(道)를 통하고, 통하지 못하는 것도 여기에 달려있다고 했으며, 또한 가정에서는 부인이 주인임을 말하는데 이는 여성의 가사노동과 그밖의 가정내 역할의 중요성을 재평가하여 강조한 것이다. 최제우와 최시형은 각각 여성을 위한 경전을 지어 반포했다. 최제우는 안심가를 써서 고난 당하던 여성들을 위안했으나 당시 여성들이 이해하기 어려우며, 그 내용에는 당시 여성들이 여성으로서 겪는 어려움에는 전혀 언급이 없다. 최시형은 내수도문과 내척을 썼는데 내수도문은 도통과 치병이라는 동학의 최고의 목표 성취를 위한 동학의 생활 실천 사항을 여성들에게도 가르친 것이다. 내칙은 사인여천의 인간관에 입각한 태아신성관에서 포태의 중요성을 강조했다. 따라서 여성의 위한 경전에는 남녀평등사상을 고취하지는 않았다. 동학혁명기의 폐정개혁안에 있었다는 청춘과부의 개가를 허가 해야한다는 조항은 그 진위여부와 해석은 좀더 연구되어야겠다. 동학, 천도교의 남녀평등사상은 실제로 천도교 여성 교도들에게 영향을 주지 못한 것으로 보이며, 부인관에 의해 오히려 전통적 역할이 강조되어 억압적 위치만 강화하는 결과를 초래하였다. 다만, 1920년대와 30년대에는 서구의 여성해방사상의 영향으로 남녀평등사상은 재음미, 재평가 되었다. 그리하여 동학과 천도교의 남녀평등사상은 여성해방의 첫횃불이 될 수 있었음에도 실제로는 그렇게 되지 못했다. 오늘에 있어 동학, 천도교의 남녀평등사상과 부인관이 한국에 있어서 여성운동의 이념적 기반이 되기위해서는 동학, 천도교의 남녀평등사상과 부인관에서의 유교적 요소가 철저하게 극복되어 현대적 상황에 맞도록 재해석되어야 할 것이다.;The purpose of this paper is to newly examine and evaluate the thought of sex equality of Donghak(東學) Chundokyo(天道敎) which is our indigenous, nationalistic idea, through critically reviewing existing interpretations and evaluations. This paper also attempts to see how this idea has imposed on its followers and how it is put into practice by them. Firstly, I looked at the idea of sex equality of Donghak and Chundokyo. The founder, Choi Je-Woo(崔濟愚) advocated the idea of Sichunjoo(侍天主) (meaning everybody having god in his mind). He developed its practical ethics borrowing from Confucian ethics . However the discriminating principle in Confucianism became a practical ethics of equality with the idea of Sichunjoo. The second priest of Donghak, Choi, Si-fyung(崔侍亨), further developed it Yangchungjoo(養天主) (meaning bringing up god in one's ,mind), and Samkyungsul(三敬說)(meaning paying respects to three: god, man and things) He taught the principle of Sainyochun(事人如天) (meaning to treat everyone as god) based on the idea of Insichun(人是天) (meaning man is god) and put much emphasis on practicing it. For Sohn, Byong-Heel the third priest the idea is represented by Innaechun(人乃天) (meaning man is god). The idea of sex equality was developed as one item f idea of equality. By setting free his two female slaves, Choi, Je-Woo showed Sichunjoo equally applied to women as well as to men, and he was the first to advocate female Literacy education. Choir Si-Hyung taught that women are equal to men and should be respected since women also have god in them. Regarding views on women, Choi, Je-Woo emphasized Boowhaboosoon(夫和婦順) (meaning husband should be gentle, while wife be obedient to her husband), which comes from Confucian ethics. For Boowhaboosoon, it is husband who play key roles while women are taught to do Yopiljongboo(女心從夫) (woman must follow her husband). Thus this view on women just follows the discriminating ethics of Confucianism Choi, Si-Hyung, though putting still more emphasis on Boowhaboosoon, said wife is the head of a family, which can be understood as reevaluating and emphasizing women's ,domestic Labor and their role played within home. Choi, Je-Woo and Choi, Si-Hyuna respectly wrote and spread a scripture for women. Choi, Je-Woowrote Ansimga(安心歌) (meaning Song of Relief) to console women. Ansimgal however. was too difficult for women at that time to understand, and mentions nothing about the trouble women saw. Choi, Si-Hyung wrote Haiaoodomoon(內修道文) and Naichik(內則). Naisoodomoon is to teach women the items to practice in daily life for achieving spiritual enlightment and disease curing, the highest goal of Donghak. In Naichiki which is based on view point of Sainyochun, he taught that the significance of fetus conception. It is Left to be further studied whether the item
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