View : 15 Download: 0

움직임 교육에 의한 리듬스포오츠 체조의 學習內容 模型定立

Title
움직임 교육에 의한 리듬스포오츠 체조의 學習內容 模型定立
Other Titles
(A) Curriculum Content Model of Rhythmic Sports Gymanstic Based on the Concept of Movement Education
Authors
南宮奉一
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
움직임 교육리듬 스포츠스포츠 체조
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
姜信福
Abstract
리듬 스포오츠 체조는 자연스러운 신체 표현과 창의성에 바탕을 둔 새로운 여성을 위한 운동이며, 학습 현장에서는 공, 줄, 후프, 리본, 곤봉, 막대, 깃발, 등 주변 환경에서 쉽게 활용 할 수 있는 기구를 이용하여 지도한다. 본 硏究에서는 정식 국제 경기 종목으로 인정하는 5가지 기구(공, 줄, 후프, 리본, 곤봉)를 중심으로 리듬 스포오츠 體操의 內容을 分析하고 움직임 敎育의 基本理論과 槪念에 의거하여 리듬 스포오츠 體操의 學習 內容 模型을 定立하였다. 본 硏究는 관계 자료를 수집 고찰하는 문헌 고찰 연구 방법을 활용하였다. 움직임 교육은 탐색, 문제 해결, 창의력, 개발에 역점을 둔 새로운 運動 學習을 위한 접근 방법일 뿐 아니라 기본적인 運動 學習 프로그램이다. 체조 무용을 포함하는 모든 움직임 활동의 교육 목표의 기본 촛점 身體 認知, 努力 認知, 空間 認知, 關係 認知등 기본 개념을 터득케 하는 데 있다. 본 연구에서는 Laban의 움직임 분석과 Logsdon의 敎育 體操 內容 組織 및 開發을 위한 8가지 움직임 주제(신체, 공간, 시간, 관계, 무게, 흐름과 계속성 리듬, 인지)에 의거하여 리듬 스포츠 체조의 구체적인 학습 내용 모형을 제시하였다.;Movement has been established ealier as the content of sports and physical education activities. If movement is the content and we are to teach children to move, we must understand how to observe, analyze, describe, and teach movement. In recent years, interest has developed in expanding our awareness of movement; thus, a more comprehensive description of movement has emerged in dance, gymnastics, and other various sports activities. Laban's study of movement is broad in both scope and application. Especially, his original idea of classification of classification of movement have been adapted by some educators such as B.J. Logsdon and K.R. Barrett. The purpose of this study was two-fold: (1) to analyze the related literature on rhythmic sports gymnastics and movement education; (2) to develop a curriculum content model of rhythmic sports gymnastics for school learners based on the movement education indealogy. The procedures used were to analyze the literature and data available. The content model for rhythmic sports gymnastics in this study was developed based upon eight movement themes for organizin content for educational gymnastics developed by B.J. Logsdon. Logsdon's eight movement themes include: (1) awareness of the body and its parts; (2) awareness of space; (3) awareness of time; (4) awareness of relationships; (5) awareness of weight; (6) awareness of flow and continuity; (7) awareness of relationship to others; and (8) awareness of rhythm. On the basis of literature and related materials analyzed, a content model was set forth in order to provide an impetud for implementing rhythmic sports gymnastics for schools (see chapter Ⅴ) (이후원문누락)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE