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월간 여성잡지의 유아교육 관계기사 분석

Title
월간 여성잡지의 유아교육 관계기사 분석
Other Titles
(An) analysis of articles about the early childhood education in Monthly Women's magazines
Authors
申惠影
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
여성잡지유아교육기사교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
본 연구는 월간 여성잡지를 부모교육의 한 자료로 활용하고자 하는 의도하에서 1956년부터 1983년 6월까지의 우리나라 여성지 「여원」, 「주부생활」, 「여성동아」에 게재된 유아교육 관계기사를 분석하여 그 경향성을 파악하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 문헌을 통해 여성지의 교육사회학적 의의와 부모교육 측면에서의 여성지의 중요성에 관해 알아보았고, 기사분석에 있어 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교육 관계기사의 연도별 경향은 어떠한가? 2. 유아교육 관계기사의 전체적 경향은 어떠한가? 3. 중점적으로 관심을 보여온 부문은 어떤 부문인가? 본 연구의 대상인 27년 6개월간의 여성잡지 3종에 게재된 1206건의 기사를 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 제1기(1956 ~ 1968년)는 양적인 측면에서는 형식적으로나마 유아교육에 대한 관심을 갖고 있었던 시기이나 질적인 측면에서는 일반적인 소개기사로 그치고 근본적인 문제에 대해 관심을 보이지 않았던 미성숙한 시기였다. 제2기(1969 ~ 1978년)는 제1기에 비해 급격한 양적증가를 보였는데, 특히 직접적으로 양육에 도움을 주는 기사량이 급증하여 기사의 편중성향이 더욱 심화 되었으며, 질적인 향상도 시도되었으나 지능개발, 특수아지도, 육아기술등의 기사에서 단편적·기술적인 경향을 나타냈다. 제3기(1979 ~ 1983년 6월)는 기사량에 있어서는 제2기에 비해 점진적으로 증가하였으며, 유아교육 기사의 질적향상을 가져온 다양하고 새로운 시도를 한 시기로 단편적·기술적 경향이 감소했으나 기사편중과 반복성등의 문제를 가지고 있었다. 2. 잡지당 연평균기사수가 1기 20건, 2기 31건, 3기 35건으로 제2기에 비교적 급격한 증가를 보였고, 제 3기에는 2기에 이어 점진적으로 증가했음을 알 수 있으며, 1기 후반기부터 유아교육에의 관심이 생기기 시작하여 2기에는 주로 기사의 양적인 측면에 치중한 반면에 3기에는 질적인 향상과 균형을 도모했던 시기임을 알 수 있었다. 3. 기사내용을 보면, 제1, 2, 3기가 모두 직접적인 유아교육기사, 시사, 부모에 대한 기사순으로 나타나, 여성지가 어머니들에게 자녀양육에 직접적인 도움을 주는 기사를 많이 게재하고 있으며, 자녀교육과 관련되는 시사성 있는 문제에 대해서 정보제공을 하고 있는 반면에, 부모에 대한 내용에는 소홀히 하고 있음을 알 수 있었다. 또한 직접적인 유아교육기사는 제1, 2, 3기가 모두 정서발달, 신체발달, 인지발달, 사회성발달, 언어발달순으르 양적 비중을 나타내, 여성지가 전통적으로 정서, 신체발달을 중시해 왔으며 언어발달을 가장 소홀히 다루어 왔음을 알 수 있었다. 앞으로 여성지가 부모교육의 유용한 자료로 활용되기 위해서는 기사게재의 반복성에서 벗어나서 기초이론의 소개, 부모의 성공적인 교육사례, 어머니의 정신위생문제, 부모자질의 함양을 위한 기사등을 강조해 질적인 개선을 이루어야할 것이다.;The study is to analyze the journalistic tendancy of monthly women's magazines concerning the early childhood education, thus examining and utilizing the informations for mothers. It is thus that this study mainly deals with the significance of women's magazines in terms of socio-educational standing points. Analyzing such magazines "THE YO WON, "THE JU BU SAENG HWAL" "THE YO SONG DONG-A" issued from 1956 to June 1983, this study concerns with the journalistic tendancy of early childhood education in light of qualitative and quantitative aspects. For that purpose, following research directions are followed, 1. The annual tendancy of selected reports. 2. The general tendancy of selected reports. 3. Parts mainly concerned and parts relatively neglected. The results (after analyzing a total number of 516 volumes issued during 27 years and 6 months) are as follows: 1. As for the annual tendancy, during the first period (1956-1968), the early childhood education were concerned, rather formally in the quantitative aspect, but in the qualitative aspect, the reports are nothing more than introductory. In a word, the first period can be viewed as immature period, mostly interested in the fundamental problems including mental health of mothers and children. In the latter part of 1960's , the significance of early childhood education has been increasingly realized and particular attention began to be paid to the role of early childhood education. In the second period (1969-1978), in comparison with the first period, the quantitative expansion was remarkable and in some part, the qualitative development was made, but in general, the partial and technical descriptions were shown. In the third period (1979-1983), the volume of reports about the early childhood education has been gradually increased and the qualitative development was made, however, the feature story was still limited to some specific aspects and similar reports were superficially repeated. 2. Speaking of general tendancy, the annual average of the education related reports in a magazine was 20 in the first period, 31 in the second period, and 35 in the final period. It shows that in the second period, the relatively rapid increase was made and in the third period, the increase was gradual. In the second period, the increase was made mainly in quanitative aspects. In the latter part of the first period, the attention to the early childhood education was firstly brought forth. In the second period, the increase in volume of reports were remarkable while in the third period, the quantitative aspects were given priority in line with the quantitative aspects. 3. Touching on the contents of the reports, the articles of the three periods commonly cover the early childhood education directly helpful to mothers, related current problems and some specific accounts on mothers, This tendancy shows that the accounts on mothers are somewhat neglected. The reports also emphasized in common the development of children's emotion, perception, socialization, and linguistic ability in order, thus showing that the women's magazines have given their top priority to the development of emotion and physical condition of children while less priority to the linguistic ability. It is suggested that the monthly magazines should boldly achieve their qualitative improvement by emphasizing the fundamental introduction of basic theory, and expanding the suggestions for mothers instead of indulging in the repetition and abundance of similar reports. It is expected that the monthly women's magazines will be conductive to the children carving, serving as useful sources for early childhood education.
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