View : 81 Download: 0

나무그림검사에 의한 正常兒와 聾兒의 比較硏究

Title
나무그림검사에 의한 正常兒와 聾兒의 比較硏究
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY ON THE NORMAL AND DEAF CHILDREN WITH THE TREE DRAWING TEST
Authors
趙淑子
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
나무그림검사정상아농아TREE DRAWING TESTDEAF CHILDREN
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김태련
Abstract
This study is intended to fine the normal and deaf children's characteristics in tree drawings, and provide a useful aid in clinical research by applying the tree drawing test as a new means to children's psychological testing. The problems of this study are summerized as follows. 1. Are there any differences of features in normal and deaf children's tree drawing and clinical diagnosis? 2. The responses of normal and deaf children to specific index 3. The comparison on developmental trend between normal and deaf children by 11 developmental index. For this purpose, tree drawing test conducted on 102 deaf in special school, and collected the data of 180 primary school children which has been conducted by SIN, Soo-Hyun (1983). Both data analyzed according to same criterion. The results for each of the above three items are shown in percentage and compared the normal children with the deaf children. The obtained results are: 1. Normal children draw the trunk base widely, surface of trunk is unadorned, and outside line of trunk is drawn clearly. Crown shape is drawn like a cloud and ball. Branch shape is drawn in order of following forms. "pointed branch", "close tubular branch", "upper part of trunk divided into two branches", "open tubular branch". Deaf children draw the trunk straight and parallel, surface of trunk is unadorned, and outside line of trunk is drawn clearly Crown shape is composed of only branches. Branch shape is drawn in order of following forms. "Stereotype", "parallel branch", "open tubular branch" 75% of the deaf children draw fruit, and sixth grade children also draw the "fruit inserted in Crown". Clinical diagnoses according to these results are: Normal children enjoy a fantasy and fanciful idea, have a abundant experience, and show a energetic and productive attitude in everything. But because of sensitive response to the influence of the external, they take an aggressive and impulsive attitude. Deaf children are very normative, submissive, and work fanatically like a schoolchild. On the other hand, because of lack of autonomy, they blockade in thinking and behave autonomically. So they show a immature and regressive attitude.;本 硏究는 정상아와 농아의 나무그림검사에 대한 반응을 분석하여 정상아와 농아의 나무그림의 특징을 파악하고 새로운 아동용 심리검사도구로써 활용하여 임상연구에 도움이 되고자 하는데 目的을 두고 있다. 따라서 本 연구에서 밝히고자 하는 問題들은 다음과 같다. 1. 정상아와 농아의 나무그림의 형태적 差의 有無 및 임상적 진단 2. 特殊指標에서 정상아와 농아의 반응 3. 11개 발달지표에 의한 정상아와 농아의 發達傾向 比較 이를 위해 본 연구에서는 서울 시내 2개 국민학교 학생 180명과 서울농아학교 102명의 나무그림검사 자료를 갖고 위의 3가지 연구 문제의 各 세부 項目에 대한 빈도를 백분율로 환산하고 정상아와 농아의 差異를 비교하여 다음과 같은 結果를 얻었다. 1. 정상아는 줄기의 基部를 넓게 그렸고 줄기의 表面에는 아무것도 그리지 않았으며 줄기의 외곽은 매끈한 선으로 표현했다. 구름이나 공모양의 冠(crown)형태가 많고 가지는 2획으로 조화있게 그렸다. 가지의 형래는 뾰족가지, 닫힌 管(tube)모양의 가지, 줄기上部가 둘로 갈라진 가지 열린 管 모양의 가지의 順으로 많이 그렸다. 농아는 직선적이고 평행적인 줄기를 그렸으며 줄기의 表面에는 아무 것도 그리지 않았고 외곽은 매끈한 선으로 그렸다. 가지로만된 冠 형태를 그렸으며 가지의 형태는 스테레오 타입, 평행적인 가지, 열련 管 모양의 가지 順으로 많이 그렸다. 농아의 75 %가 열매를 그렸으며 6학년도 冠 속의 열매를 그렸다. 이 결과를 토대로 임상적 진단을 내리면, 정상아는 환상과 공상을 즐기고 풍부한 경험을 갖고 있으며 매사에 의욕적이고 생산적인 면을 나타낸다. 그러나 외부의 영향에 민감하여 충동적이고 공격적인 태도를 보이기도 한다. 농아는 매우 규범적이고 순종을 잘하며 맡은 일을 얼심히 하는 학생과 같은 태도를 지닌다. 반면 자율성이 결여되어 자동적으로 행동하고 틀에 박힌 사고에서 벗어나려고 하지 않아 퇴행적이고 미숙한 면도 나타낸다. 2. 特殊指標 중 충동성 지표와 공격성 지표에서 정상아는 농아보다 높은 비율을 나타냈고, 사회적응곤란도 지표 자기중심성 지표 외향·내향성 지표에서는 두집단의 차이가 없었다. 3. 11개 發達指標 중 「이중선으로 된 뿌리」, 「줄기 밑둥 위의 지면선」, 「종이 하단에 그린 줄기」에서는 정상아와 농아 모두 뚜렷한 발달경향을 나타냈으나 「열린 管 모양의 가지」, 「반T형 줄기」, 「구름이나 공모양의 冠」, 「평행적 基部」, 「冠 속의 열매」에서는 정상아만 뚜렷한 발달경향을 보였다. 발달시기 면에서 농아는 「이중선으로 된 뿌리」, 「冠 속의 열매」, 「구름이나 공모양의 冠」에서 정상아보다 지체를 보였고 정상아는 「교차된 가지」에서 농아보다 지체를 보였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE