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步虛詞와 輿民樂의 旋律 比較

Title
步虛詞와 輿民樂의 旋律 比較
Other Titles
(A) Comparative Study of Melody of Boho˘sa (步虛詞) and Yo˘millak(輿民樂)
Authors
尹素姬
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
보허사여민락선율거문고
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황병기
Abstract
現行 步虛詞는 거문고·가야금·양금·장구로 編成되는 絃樂合奏曲으로 전부 七章이다. 初章에서 四章까지는 1分 30井間의 느린 章으로 1刻이 4綱 20井間이고, 五章에서 七章까지는 1分 45井間의 빠른 章으로 1刻이 4綱 10井間으로 構成되었다. 音階는 黃鐘·太簇·仲呂·林鍾·南呂의 五音音階로 黃鍾 主音의 平調이다. 그런데 管絃樂曲인 現行 與民樂도 전부 七章으로, 初章에서 三章까지는 1分 30井間의 느린 章이며 1刻이 4綱 20井間이고, 四章에서 七章까지는 1分 45井間의 빠른 章으로 1刻이 4網 10井間이다. 그리고 與民樂의 音階도 黃鍾·太簇·仲呂·林鍾·南呂의 五音音階로 黃鐘 主音의 平調이다. 이와같이 步虛詞는 與民樂은 樂器編成과 章을 이루는 刻의 數(步虛詞는 初章10刻·二章10刻·三章6刻·四章18刻·五章10刻·六章18刻·七章16刻이고 與民樂은 七章이 모두 12刻+餘音20刻)는 다르지만 曲의 構成形態와 音階가 같으므로, 旋律에 있어서도 연관성이 있을 것으로 생각되어져 두 曲의 거문고 旋律을 相互 比較하고자 한다. 比較方法은 1刻을 基本單位로 하여, 두 曲에서 完全히 같은 旋律과 1刻에서 過半인 3綱까지 같은 旋律을 比較하였다. 이와같은 比較로 얻어진 結果는 步虛詞 中 與民樂과 1刻에서 3/4以上 같은 旋律이 52.3 %이고, 與民樂 中 步虛詞와 1刻에서 3/4以上 같은 旋律이 36.1 %로, 音階와 曲의 構成形態 뿐 만아니라 旋律의 實在에 있어서도 相當히 類似한 曲임을 알 수 있었다. 그리고 步虛詞의 느린 章에서 후렴으로 볼 수도 있는 初章9,10刻 二章9,10刻. 三章5.6刻에는 與民樂과 完全히 같은 旋律이 전혀 없고 與民樂의 느린 章에서는 初章 第 12刻을 除外 하고는 完全히 같은 旋律이 모두 餘音에서만 나타나는 事實도 알 수 있었다. 步虛詞의 原曲은 高麗때 中國에서 들어온 宋代 詞樂의 하나인 步虛子이고, 現行 與民樂의 原曲은 世宗때 만들어진 與民樂으로 두 曲은 본래 전혀 다른 曲이었다. 이렇게 달랐던 두 曲이 現在 類似한 曲으로 變化된 理由는, 본래 단순하던 曲이 오랜 歲月을 지나는 동안에 수 않은 奏者들이 즐겨 使用하는 共通된 잔가락을 揷入함으로써 類似한 旋律의 曲으로 變形되었을 것으로 推測된다. 步虛詞와 與民樂의 現行 거문고 旋律 즉 絃樂器 旋律이 類似하기 때문에 管紘樂曲인 與民樂에서 絃樂器 旋律의 關係를 絃樂合奏曲인 步虛詞에 適用한다면, 步虛詞도 與民樂과 같은 管絃合奏曲으로 編曲될 수 있을것으로 생각한다.;The existing Bohoˇsa is for a seven-section string ensemble which is composed of Kayagum.-twelve-stringed zither, koˇmungo, six-stringed zither, yanggum. dulcimer, and changgo. hour-glass drum. The first half of the piece, from the first movement to the fourth, has a rather slow tempo, that is' thirty Chonggan(井間) per one Pun(分) and the second half, from the fourth movement to the seventh takes a faster beat, forty five to ninety Chonggan per one Pun with one Kak(刻) consisting of four Kang(綱) and ten Choˇnggan. The musical scale of the BohSsa has a five-tone octave; Hwangjong (黃鍾), Taeju (太簇), Chungyo(仲呂), lmjong(林鍾), and Namyo (南呂), are Pyong.jo(平調)a modal term, which takes Hwangjong as a major tone. On the other hand, the extant Yoˇmillak is also for a seven-chapter string and wind ensemble. The beginning part of the Yoˇmillak, from the first movement to the third, takes a rather slow tempo, thirty Choˇnggan per one Pun with four Kak and twenty Choˇnggan per one Kak the ending part of the piece has forty Ghonggan per one Pun with four Kak and ten Ch5nggan per one Kak. Besides, Yoˇmillak is a modal term, which has a five-tone scale; Hwangjong, Taeju, Chungyo, Imjong and Namyo. Accordingly, though BohSsa and Yoˇmillak somewhat differ in musical instrumentation, they are identical in patterns of movement rhythm, and. musical scale. With the base of this similarity, they are Inferred to be related to each other in melody. This study attemted to compare the koˇmungo melody of Bohoˇsa and Yoˇmillrak. As a method of study, firstly, taking one Kak as the basic unit, similar melodies were checked in the comparison of the two pieces. Secondly, melodic patterns of the movement are compared from -the first Kak -to -the third Kang. As the result of the study, 37.5 percent of BohSsa and Yoˇmillak melody was proved to be identical and from the first Kak to the third Kang 14.8 percent of melodic movement was found to be very similar. In conclusion, Bohosa and Yoˇmillak are, on the whole, much the same not only in the structural pattern of the peice, rhythm, and the musical scale but in melodic patterns. The original piece of Bohoˇsa is of Song Dynasty Sa-ak(詞樂) introduced from main land China. Meanwhile, Yoˇmillak was composed unier King Sejong's rule in the Yi Dynasty. At the origin, the two pieces had nothing to do with each other. The reason, however, why these pieces became similar is thought to be cumulative insertions of popular meloies which have been prefered by many musicians along the passing of the ages. Since the extant Bohoˇsa and Yoˇmillak are very much alike in melody of Koˇmungo, a chordphone, Yoˇmillak, which was originally composed for aerophone, is supposed to be able to be rearranged for a string and wind ensemble.
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