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학령전 아동의 의사소통 능력

Title
학령전 아동의 의사소통 능력
Other Titles
(A) STUDY ON THE COMMUNICATION ABILITY OF THE PRESCHOOLERS
Authors
金庚美
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
학령전 아동의사소통 능력메시지 평가산출
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
본 연구는 학령전 아동을 대상으로 첫째, 메시지 평가에 있어서 간단한 계획의 제시가 그 수행에 미치는 영향을 알아보고 둘째, 듣기 과제에서 제시한 계획이 메시지 산출에 전이가 되는지를 살펴보아 말하기와 듣기 간의 상관에 대한 일반성을 검증해 보고자 하였다. 실험에서 제시한 계획은 메시지를 평가할 때 각 참조물을 잘 비교하라는 비교계획과 메시지가 모호할 때 질문 요청을 하라는 행동계획의 두 가지이다. 본 실험에서는 유치원의 학령전 아동 총 48명이 표집되어 통제집단, 비교계획집단, 행동계획집단, 비고-행동계획집단에 각 12명씩 무선 배정되었다. 각 조건의 아동은 그 조건에 해당되는 간단한 계획을 제시받고 메시지 듣기 과제와 산출 과제를 수행하였다. 실험에서 사용된 과제는 최근에 참조 의사소통 연구에서 많이 사용되고 있는 과제로서, 두가지 속성이 다르게 조합되어진 4개의 참조물이 그려진 그림이다. 듣기 과제에서는 6장의 그림이 사용되어 실험자가 아동에게 다양한 정보 수준의 메시지, 즉 정보적, 부분정보적, 비정보적 메시지를 전달하면 아동은 그 메시지의 정보에 맞는 참조물을 고르는 것이다. 메시지 산출 과제에서는 8장의 그림이 사용되어 4개의 참조물 중 실험자가 지적하는 그림을 설명하도록 하였다. 얻어진 결과를 살펴보면, 학령전 아동에게 간략한 전략을 제시한 것이 듣기 과제와 산출과제 둘 모두에 있어 그 수행 능력을 향상시켰다. 즉 비교계획 혹은 행동계획을 제시받은 아동은 그렇지 않은 아동보다 모호한 메시지에 더 올바른 반응을 보였고 메시지 산출과제에 있어서도 좀 더 정보적 메시지를 산출하여 더욱 효율적으로 의사소통할 수 있었다. 이 실험의 결과는 학령전 아동도 메타인지적 의사소통 수행이 가능하다는 주장과 또한 말하기와 듣기 사이에는 비슷한 메타인지적 편집(editing)능력이 작용한다는 주장을 지지해 준다.;This study is intended to find the metacognitive communication abilities of the preschoolers. There are two purposes of this study. First is to investigate the effects of two brief plans on their message evaluation performance. Second is to examine the generality of relations between the message evaluation and the message production by observing whether the effect of plans which are presented in the message evaluation session transfers to the message production performance. The plans presented here are 'comparision plan' and 'action plan'. Comparision plan suggests that listeners look carefully at potential referents and compare each of them to the information contained in the speaker's messages. Action plan suggests that when the speaker's message is inadequate listeners ask questions for more information. In this experiment, 48 kindergarten children were used as subjects and randomly placed to control group, comparision plan group, action plan group and comparision-action plan group by 12 children. The subjects of each condition were asked to perform the message evaluation and production tasks after receiving the brief plans according to their conditions. The materials for the tasks consisted of 14 cards (6 for listening and 8 for speaking task), each containing four potential referents. The potential referents varied on three dimensions with one of two possible attributes per dimension. In the listening task the experimenter produced messages of three levels of informativeness:fully informative, partially informative and uninformative messages and the subjects selected one referent out of four potential referents. In the message production task subjects were asked to explain the discriminative attributes of the target referent. The result of this study indicated that the brief plans presented here facilitated the preschooler's performances in both message evaluation and production. That is, the subjects who received the comparision plan or action plan showed responses to ambiguous messages more appropriately and produced informative message more frequently than the other subjects did. The result of this study supports the position that metacognitive communication skill is available to the preschoolers and also strengthen the argument that similar metacognitive editing skill plays an active role in both effective listening and message production.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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