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내외향적인 성격유형에 따라 각성수준이 과제 수행에 미치는 효과에 관한 연구

Title
내외향적인 성격유형에 따라 각성수준이 과제 수행에 미치는 효과에 관한 연구
Authors
이혜영
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
내외향적성격유형각성수준과제수행
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황응연
Abstract
본 연구의 목적은 각성수준의 차이에 따른 수행결과가 내향적인 사람과 외향적인 사람에 따라 서로 다른지를 밝히고자 하는데 있다. 즉 외향적인 사람은 평상상황에서보다, 긴장되어 각성수준이 높아진 각성상황에서 수행결과가 더 효과적이고 반대로 , 내향적인 사람은 긴장 되어 각성 수준이 높아진 상황보다 평상상황에서 수행결과가 더 효과적인가 하는 것을 알아보고자 하였다. 피험자는 향성검사를 통해 여대생 80명을 선정하였다. 이 피험자는 외향성 40명, 내향성 40명씩 두 집단으로 구성되었고 이들은 다시 평상상황의 조건과 긴장상황의 조건에 각각 20명씩 배당되었다. 본 연구에서, 평상상황 조건이란, 과제수행에 있어서, 시간적 제한을 가하지 않으며, 기타 심리적 긴장감을 조성하지 않은 조건을 말한다. 그리고 긴장상황 조건이란, 과제를 수행함에 있어서 시간을 엄격히 제한함과 동시에 기타 심리적인 긴장감을 조성한 조건이다. 본 연구에서 사용한 과제는 언어성 문제와 수리성 문제로 구성하였다. 본 연구의 자료는 t-검증과 2X2X2요인 변량분석을 통하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1 . 외향성 집단은 각성수준이 높아진 긴장상황 조건에서, 평상상황 조건보다 과제수행이 효율적이다. (t=2.08, P<.05) 2 . 외향성 집단의 경우 언어성 및 수리성 과제별로 각각 분리시켜 비교하였을 때에는 긴장상황과 평상상황 조건에서 과제수행 결과에 유의한 차이가 나지 않았다. 그러나, 이를 모두 합한 총점을 비교하면, 긴장상황 조건보다 평상상황 조건에서 효율적인 것으로 나타났다. 3 . 내향성 집단은 긴장상황 조건과 평상상황 조건에서 과제수행 결과에 유의한 차이가 나지 않았다. 4 . 내향성 집단의 경우, 언어성 과제에 한하여 평상상황 조건에서 긴장상황 조건보다 과제 수행 결과가 유의하게 효율적이다. ( t = 2.53, P<.05 ) 결론적으로, 본 연구에서는 과제수행에 영향을 미치는 각성수준은 내향적인 사람과 외향적인 사람에 따라 차이가 있다. [ F (7,152) =4.08, P< .05 ]는 것이 밝혀졌다.;This is to study the relationship between the effect of arousal level and one of the personality factors: introversion-extroversion. The purpose of the study is to find the effect of the arousal level on performing research task in the introverts and the extroverts separately. From the basic premise of this study, the task result of the extroverts whose arousal level is low in the relaxed condition by definition would be higher in the tensioned condition in which the arousal level goes up than the relaxed condition. However, for the introverts whose arousal level is already high in relaxed condition by definition, the task result would be better in relaxed condition than the tensioned condition. Therefore, the author intend to test this premise through this research findings. The subjects of this study are 80 college women students. The subjects are divided into two groups base on their introversion/extroversion score ; the introvert group and the extrovert group. Each group is divided into two groups once more and then treated by two different condition ; the relaxed condition and the tensioned condition. The treatment condition in this study is as follows. In relaxed condition, there is no time limit to perform the task. In addition, the experimenter control the every possible factor which leads to tension in subjects including the task instruction. Whereas, in tensioned condition, there is time limit and other tension increasing circumstance including instruction and atmosphere of the experiment. The task of this study is composed of the verbal and the mathematic tasks because not to be contaminated by the nature of the tasks if the task type affects the performance results. The 2×2×2 multivariate analysis and t-test is utilized to analyze the data. The results of this study are as follows: 1. The extrovert group shows higher score in tensioned condition in which the arousal level goes up than in the relaxed condition (t=2.08, p<.0,5). 2. The introvert group shows no significant difference in performing the task between the relaxed condition and the tensioned condition. 3. When the different result of each task type is separately compared, the finding is, (1) in extrovert group there is no significant difference in verbal task only and mathematical task only between tensioned and relaxed condition. However, in the overall result of the verbal and mathematical combined task the extrovert group shows higher score in tensioned condition than relaxed condition. (2) in introvert group, the result of verbal task only shows significantly higher score in the relaxed condition than in the tensioned condition. In summary, by this study the arousal level which affects an individual to perform his task effectively is different between the introverts and the extroverts : [F (7, 152) : 2.08 P<.05]
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