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삶의 목적 수준에 따른 내·외 통제성 및 집착성·융통성 인지 통제 비교

Title
삶의 목적 수준에 따른 내·외 통제성 및 집착성·융통성 인지 통제 비교
Other Titles
INTERNAL-EXTERNAL CONTROL AND CONSTRICTED-FLXIBLE COGNITIVE CONTROL ACCORDING TO THE LEVEL OF PURPOSE IN LIFE
Authors
金聖恩
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
목적 수준통제성집착성융통성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황응연
Abstract
본 연구는 Logotherapy (의미치료)의 기본 개념에 기초한 삶의 목적검사(Purpose-In-Life Test:PIL Test)로 일반청소년과 비행청소년집단간의 삶의 목적수준의 차이를 알아보고 일반청소년집단중에서 삶의 목적수준에 따른 내외 통제적 경향과 집착성·융통성 인지통제와의 관계를 살펴보았다. 기본 가정으로는 첫째, 일반청소년집단이 비행청소년집단보다 삶의 목적수준이 높을 것이다. 둘째, 삶의 목적수준이 높은 집단을 의미 집단(GⅠ)이라 하고 삶의 목적이 낮은 집단을 실존적 공허집단(GⅡ)이라 할 때, GⅠ이 GⅡ보다 내재적 통제 경향을 보일 것이다. 세째, GⅠ이 GⅡ보다 융통성있는 인지 통제를 할 것이다. 피험자로는 남자고등학교 2학년 4개 학급인 202명과 동일연령의 소년원생 37명이 표집되었다. 먼저 두 집단에게 PIL Test를 실시하여 비교하고 일반청소년집단중에서 삶의 목적이 높은 집단 27명과 삶의 목적이 낮은 집단 35명을 선정하여 내외 통제 척도와 Stroop색채단어검사를 실시 비교하였다. 연구 결과 첫째, 비행청소년집단이 일반청소년집단보다 유의하게 삶의 목적수준이 낮았다( CR=2.08, P<.05), 그리고 번안된 PIL Test의 공인적, 구인적 타당도가 검증되었다(CR=2.08, P<.05:r=.33). 이것으로 청소년 상담중 특히 비행청소년상담에의 Logotherapy의 필요성을 시사받을 수 있었다. 둘째, 의미집단(GⅠ)이 실존적 공허집단(GⅡ)보다 유의하게 내재적 통제 경향을 보였다(t=7.83, P<.001:r_(pb)=-.71). 이것은 자신의 실존과 생을 의미있는 것으로 보는 태도와 개인의 환경에 대한 통제적 지각 고리고 그 자신의 행동결과와 그에 따르는 강화에 대한 기대사이에 상호 상관관계가 있음을 나타내 주는 것이다. 셋째, GⅠ와 GⅡ사이에 집착성·융통성 인지 통제간의 차이가 없었는데 이는 PIL Test와 내외재적 통제척도는 주관적 질문지이며 태도척도인데 비해, Stroop색채단어검사는 객관적 검사라는 검사도구상의 차이에 기인하는 것으로 유추된다.;This study was designed to investigate the difference between the general younger group and the juvenile delinquent group by means of the Purpose-In-Life Test (PIL Test) based on the basic conception of the Logotherapy and the correlation between the internal-external control tendency and the constricted-flexible cognitive control according to the level of the purpose and meaning in life. As the basic assumption, first, the purpose in life of the students group would be higher than that of the juvenile delinquents 2nd, when we assume the group that is high in the purpose in life as the meaningful group (GⅠ) and assume the group that is low in the purpose in life as the existential vacuum group (GⅡ), I will show the internal control tendency than GⅠ. Third, GⅠ will show the flexible control than GⅡ. As the subject, 202 students who belong 4 classes of the 2nd year class of the boys' high school in Seoul and 37 juvenile delinquents of the j-uvey as the same age group were examined. At the first, we executed the PIL Test to the two groups and compared the levels of purpose in the life. Then, after we selected 27 person (GⅠ) who were high in the level of purpose and meaning in life and 35 person (G Ⅱ) who were low in the level of the purpose in life among the general student groups, we. executed the Internal-External control Scale and the Stroop Color and Word Test and investigate the correlation between the internal-external control tendency 'and the constricted-flexible cognitive control according to the level of the purpose and meaning in life. As the result of the study, first of all, the misconduct younger generation group was significantly low in the level of purpose and meaning in life (CR=2.08, p<.05) than the general younger generation and the concurrent and construct validity of translated PIL Test was verificated (CR=2.08, P<.05: r=.33), therefore, we are able to receive the suggestion that the Logotherapy will be effective for the counseling for the juvenile deliquents. Second, GⅠ was still significantly higher than GⅡ in internal control (t=7.83, p<.001: rp_(pb)=-.71). This fact suggests that there is any correlation among the attitude regarding the self existence □d life significant and the perception of the control power □ the individual circumstance and the result of the self conduct □d the expectation to the reinforcement following it. 3rd, between GI and GII, there ism significant difference in □e style of the cognitive control. It seems because the PIL Test □d the Internal-External Scale are self-reported test and as com□red with the measure of the attitude but the Stroop Color and □rd Test is the objective test. Therefore, we suppose that □eing caused by difference in the test instrument.
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