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무용커뮤니케이션의 순환과정에 관한 연구

Title
무용커뮤니케이션의 순환과정에 관한 연구
Other Titles
Research for Cycle Process of Dancing Communication
Authors
조민정
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
무용커뮤니케이션순환과정무용예술커뮤니케이션
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
육완순
Abstract
80년대에 들어오면서 무용예술은 질적으로나 양적으로 많은 성장을 하였다. 그러나 무용예술의 보다 비약적인 발전을 위해서는 아직 해결해야 할 여러가지 과제들을 안고 있다. 본 연구에서는 이런 여러가지 과제들 중에서도 가장 본질적이라고 할 수 있는 행위자의 무용예술에 대한 인식 방법을 커뮤니케이션론에 기초하여 새롭게 제시하고, 이를 바탕으로 무용 본래의 창조적인 생명력을 자극하고, 무용예술 창조의 올바른 방향을 정립하는 토대를 마련하고자 한다. 따라서 본 연구는 무용예술 성립의 3대 지주라고 할 수 있는 행위자, 관객, 그리고 사회의 상호 관계를 앤더슨(Andersen)의 커뮤니케이션 모형에 입각하여 총체적으로 분석하고, 나아가 이들 三者간의 역동적인 관계속에서 형성되는 무용 일루젼(illusion)의 흐름을 확인하고자 한다. 그래서 행위자에게는 무용 창작이 자기만족에 머물지 않게 하며, 수용자에게는 더이상 단순한 방관자가 아니라 또다른 측면의 행위자로서의 역할을 재인식시키고자 한다. 먼저 Ⅱ장에서 무용예술과 커뮤니케이션 이론의 접목점을 용어정의, 발생기원, 무용예술의 본질적인 특성 등을 통해 발견하고자 한다. Ⅱ장, 이론적 배경에서는 본 연구의 기초가 되는 커뮤니케이션 이론을 소개한다. Ⅳ장, 무용 커뮤니케이션의 주체가 되는 행위자, 관객, 그리고 사회의 커뮤니케이션 과정에서의 역할과 상호 관계를 靜態的으로 살펴보고, 이들 三者 사이의 커뮤니케이션 결과로서 형성되는 무용 일루젼의 실체를 확인한다. Ⅴ장, 무용 커뮤니케이션의 순환 과정을 ㄱ. 창작체험, ㄴ. 표현활동, ㄷ. 향수활동, ㄹ. 사회적 수용, ㅁ. 사회적 확산, ㅂ. 포지티브 피드백 (positive feed-back)의 여섯 단계로 나누어 고찰한다. Ⅳ장, 무용예술의 원활한 커뮤니케이션을 방해하는 요인을 ㄱ. 사회와 행위자 사이의 커뮤니케이션 과정에서 생기는 문제, ㄴ. 행위자와 수용자 사이에서 생기는 문제, ㄷ. 수용자와 사회와의 관계에서 생기는 문제 등의 세가지 측면으로 나누어 고찰한다. 이상의 연구과정을 거쳐 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻는다. 1. 무용예술은 정체된(stock)것이 아니라 흐름(flow)으로 이해해야 한다. 2. 무용예술 창조에 있어서 관객의 역할은 단순한 구경꾼이 아니라 창조과정에 적극적으로 참여하는 다른 한편의 주체로서 인식해야 한다. 3. 무용예술의 창조작업은 동시대의 문화, 예술적 배경이나 역사적 전통과 유리시켜 생각할 수는 없다. 4. 무용예술의 궁극적인 존재형식이라고 할 수 있는 무용 일루젼은 행위자, 관객, 그리고 사회의 커뮤니케이션 과정에서 형성된다. 마지막으로 행위자, 관객, 사회 사이에서 원활한 무용 커뮤니케이션이 일어나기 위해서 무엇을 전달할 것인가?, 어떻게 전달할 것인가?, 또 사회에 어떤 영향을 미치는가?, 라는 세가지 과제에 대한 행위자 스스로의 해답을 갖추고 있어야 한다는 점을 밝힌다.;From the opening of 1980s, Dance Art has grown a lot both in quality and in quantity. But yet we have a lot of problems to solve to make Dance Art rapidly progressed. In this research, once more I make sure of the true aspect of art which is the most essential of all, and based on this, stimulate the creative of dance itself, and I want to give the right direction of creation for dance art. And so I want to analyze in general based on the model of Andersen's communication Behavior and audiences and mutual relations in society, three kinds of supports of Dance Art achievement, and besides I want to make sure of a flowing of Dance illusion forming in reversed relation among these three parts. I want to make Dance creation not to stay in self-contentment, to the Behaviors, and receivers are not spectators but Behaviors as a different side, I want to make sure. First of all in chapter Ⅱ, I want to find out the connecting point of dance art and the communication theory through usage justice, the origin happened, the essential nature of Dance Art. In chapter Ⅲ, I present the communication theory which becomes the basis of this rearch from the theoretic background. In chapter Ⅳ, I inspect Behaviors, audiences that are mainly composed of Dance Communication in consideration of communication's flattering manner and the part and mutual relation of social communication process and I make sure of Dance illusion which comes as the communication result of these three parts. In chapter Ⅴ, I divide into six parts and investigate Dance communication cycle process: (1) Creative experience, (2) expressional activity, (3) enjoying activity, (4) social performance, (5) social capacity, (6) positive feed-back. In chapter Ⅵ, I divide into three parts and investigate abstacle element of smooth dance communication: (1) the problem coming from communication process between society and Behaviors (2) the problem coming from behaviors and receiver (3) the problem coming from the relation of receiver and society. I conclude this paper as flowing through the research process. First: Dance Art is not "stock" but must be understood as "Flow". Second: We must recognize as the another subject that activity joins in creative process in that what audiences do not spectators. Third: We can not abstract Dance Art Creation from culture of the same age, artistic background or tradition. Forth: Dance illusion which we call a final existing form is made in the courses of behaviors, audiences, and social communication. Finally, "What do we carry to happen smooth communication among behaviors, audience and society?" "How can we carry?" and "What in fluence do we have on society." I point that behaviors themselves must answer the above three problems.
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