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상대방의 공격적인 의도가 모호한 상황하에서의 아동의 공격행동

Title
상대방의 공격적인 의도가 모호한 상황하에서의 아동의 공격행동
Other Titles
Aggressive response of a child under ambiguons situation of the other boy's intention of aggressive behavior
Authors
양은주
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 가정관리학과
Keywords
상대방아동공격행동의도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이선인
Abstract
This study was conducted to examine whether aggressive boys demonstrate more aggression than nonaggressive boys do under the experimental condition where the other rivalry boy's intention of aggressive behavior toward the subjecs (S) was ambiguous. The hypotheses of the present study were as follows: Firstly, more subjects(Ss) in an aggressive group than Ss in a nonaggressive group would show aggressive responses in disassembling the rivalry boy's puzzle if an opportunity was given to them to do so. Secondly, more Ss in an aggressive group than Ss in a nonaggressive group would show verbal aggression. Thirdly, more Ss in an aggressive group than Ss in a nonaggressive group would demonstrate indirect aggression such as tapping on the desk and stamping feet. By teacher rating 36 aggressive boys and 39 nonaggressive boys of the second grade were selected from an elementary school in Seoul. Adapting the general procedures of Dodge (1980) the boys were individually led to the experimental room and given the puzzle-assembling task. The S was led to believe that the other peer would be also working on the puzzle assembling task rivalry in an adjacent room and the winner would receive a bigger prize upon completion of the task. When each S had assembled 8, out of 13, jigsaw puzzle pieces, the S was told by the experimenter(E) that the boys would look at each other's puzzles. The E took the S's puzzle to the next room, and the S heard, through simulated ''live " audio system, ambiguous noises which could led the S to believe that the rivalry peer was disassembling his puzzle. Later, the E returned to the S's room with both puzzles. The S's puzzle had been disassembled, and the other boy's puzzle was partially completed. The S was told to look over the two puzzles while the E was gone. The E left the room, giving the S an opportunity to retaliate by disassembling the other boy's puzzle. S's verbal responses were tape recorded, and his other behavioral responses were observed by two independent observers without having the S to aware of that his behaviors were observed. Finally, the other boy's puzzle was photographed after the S had had the opportunity to disassemble it. It was found, in support to the hypotheses, that significantly more boys in the aggressive group than boys in the nonaggressive group disassembled the rivalry peer's puzzle and demonstrated indirect aggressive behaviors as well as verbal aggression.;본 연구는 Dodge(1980)의 실험절차에 준하여 국민학교 2학년 아동을 대상으로 경쟁적인 위치에 있는 가상적인 상대 아동의 공격행동 의도가 모호할 때 상대방 아동이 일으킨 공격 행동에 대하여 공격적인 아동과 비공격적인 아동이 각기 나타내는 반응을 규명해 보기 위하여 수행되었다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 공격적인 아동들이 비공격적인 아동들보다 상대방 아동이 조립과제로서 수행한 퍼즐을 흐트러뜨리는 반응을 더 많이 보일 것이다. 둘째, 공격적 인 아동들이 비공격적인 아동들보다 언어적인 공격행동을 더 많이 보일 것이다. 세째, 공격적인 아동들이 비공격적인 아동들보다 책상을 친다든지 발을 구른다든지 하는 등의 간접적인 공격행동을 더 많이 보일 것이다. 연구 대상 아동은 서울 시내 모 국민학교 2학년 학생으로, 담임교사에게 아동의 공격성을 평가할 척도가 주어지고 그 평가에 의하여 선정된, 공각적인 남자아동 36명과 비공격적인 남자아동 39명이었다. 실험절차는 실험실과 인접한 방에 마이크와 스피커를 연결시켜 두방 사이의 의사소통이 가능하게 하였다. 아동은 실험실에 안내된 후 옆방에도 (가상적인) 아동이 있어 피험 아동과 똑같이 퍼즐 맞추기를 (경쟁적으로) 하는 것으로 받게끔 설명을 듣게 된다. 피험 아동의 퍼즐 맞추기가 미리 예정된 단계에 이르렀을 때 피험 아동의 퍼즐과 상대방 아동의 것을 바꾸어서 볼 기회가 주어진다. 가상적인 상대방 아동이 자기 퍼즐을 흐트러뜨려 놓는 것과 같은 모호한 소리 및 언사를 피험아동이, 스피커를 통하여 듣게 된 후 피험아동은 상대방 아동의 퍼즐을 흐트러뜨려 놓을 기회를 갖게 된다. 각 아동의 직접적인 공격행동과 공격적인 언어 반응, 간접적인 공격행동을 두 명의 관찰자가 독립적으로 관찰, 기록하였고 또한 언어적 반응을 녹음하였으며, 각 피험아동이 흐트러뜨려 놓거나 조립해 놓거나 혹은 전혀 손대지 않은 두 개의 퍼즐을 사진기로 찍은 후에 직접적인 공격행동으로 결과 분석하였다. 실험 결과 수집된 각 아동의 반응 자료를 x^(2) 검증 및 t 검증방법으로 분석한 결과가 다음과 같다. 첫째, 비공격적인 집단에 비하여 공격적인 집단에서 의의있게 많은 아동들이 상대방 아동이 조립한 퍼즐 조각을 흐트러뜨려 놓는 직접적인 공격행동을 보였다. 또한 퍼즐 조각을 흐트러뜨려 놓은 평균조각 수에 있어서도 두 집단 사이에 가설 1을 입증하는 방향으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 언어적인 공격반응에 있어서도 비공격적인 집단에 비하여 공격적인 집단에서 의의있게 더 많은 아동들이 공격적인 언어 반응을 보였다. 또한 공격적인 언어 반응의 평균 빈도에 있어서도 두 집단 사이에 가설 2를 입증하는 방향으로 유의한 차이가 있었다. 세째, 간접적인 공격 반응에 있어서도 비공격 집단에 비하여 공격적인 집단에서 의의있게 더 많은 아동들이 간접적인 공격행동을 보였다. 또한 간접적인 공격행동의 반응 빈도에 있어서도 두 집단 사이에 가설 3을 입증하는 방향으로 유의한 차이가 있었다.
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