View : 44 Download: 0

R. Schumann의 Carnaval, Op. 9 연구

Title
R. Schumann의 Carnaval, Op. 9 연구
Other Titles
A Study of Schumann’s Carnaval, Op. 9 : An Analysis of Phrase
Authors
최선아
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 연주 곡목 중 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 「사육제(Carnaval), Op. 9」에 관한 연구이다. 본 연구는 곡에 대한 분석뿐만 아니라 연주하는데 있어 곡 해석의 깊이를 더하기 위해 프레이즈를 분석함으로써 곡을 효율적으로 이해하고자 하는데 의의를 둔다. 슈만은 19세기의 낭만시대에 대표적인 작곡가이며, 그의 특유의 낭만적 감성과 상상력으로 독특한 건반 음악 작곡양식을 이루었다. 슈만은 음악 안에 음악 외적인 문학적 소재를 끌어들여 사용한 대표적 인물로서 그는 음악과 문학과의 새로운 연결을 시도하고 있는데 이로 인하여 문학적 프로그램의 원리와 주제의 통일서 원리에 의한 성격 소품(Character Piece) 이 출현하게 된다. 본 논문에서는 이러한 슈만의 음악을 잘 이해하기 위해서 성격 소품과 슈만의 피아노 음악의 특징에 대해 알아보고 이러한 특징들이 잘 나타나있는「사육제(Carnaval), Op. 9」를 분석함으로써 연주하는데 도움을 주고자 한다. 또한, 중요한 프레이징의 개요를 연구하고 「사육제(Carnaval), Op. 9」의 프레이즈를 분석함으로써 곡의 이해를 더하고 곡의 구조를 쉽게 이해하는데 목적이 있다. 본 논문의 2장에서는 슈만의 음악적 특징 중 성격소품의 특징과 슈만의 피아노 음악의 특징을 살펴보았고 제 3장에서는 프레이징의 역사와 개념에 대해 알아보았다. 슈만 성격소품의 특징으로써는 음악과 문학을 연결하기 위해 문자의 활용과 기존 곡들의 활용등이 나타나있고, 슈만의 피아노 음악 양식의 특징은 다양한 리듬의 사용, 잦은 반음계적 사용, 페달포인트의 사용, 춤곡에서 유래한 선율등의 사용, 악센트나 잦은 스포르잔도의 사용, 형식에 얽매이지 않으려는 자유로움이 나타났다. 또한, 슈만이 살았던 낭만시대에는 피아노 음악의 화성면에 있어 보다 풍부해 졌지만, 형식면, 즉, 프레이징에 있어서는 고전시대보다 더욱 단순해 졌음을 알 수 있었다. 제 4장에서는 피아노 소품「사육제(Carnaval), Op. 9」를 분석해 보았는데 이 곡은 슈만의 대표적인 작품중의 하나로, 20개의 짧은 소품으로 구성되어 있으며 각 표제에 나타나는 장면이나 인물의 묘사를 통해 무도회의 분위기를 잘 표현하고 있음을 볼 수 있었다. 이 곡의 프레이즈 분석은 4 마디가 단위이며 빠른 패세지인 경우 8 마디의 단위로 구성됨을 알 수 있다. 이 곡을 분석함으로써 낭만시대의 성격 소품중 대표적인 작품으로써 중요한 위치를 차지함을 알 수 있었다.;This thesis is a study for Robert Schumann(1810-1856)’s Carnaval which is one of my graduate recital programs. This study focuses on the analysis of the overall work as well as the phrase which is essential of profound interpretation and understanding. Robert Schumann is one of the greatest 19th century composers and established a unique style with his particular emotion and imagination. He attempted to connect music with literature by taking the literary sources into the music. This led to develop character piece which has literary program and consistent theme development. This thesis will extensively study his character pieces and the characteristic of Schumann’s piano music in order to appreciate his piano music style. Of all piano pieces, Carnaval is chosen as a good example to study his piano music style and analyzing the work helps to perform the piece with better appreciation. In addition, by studying the concept of significant phrasing and especially, the phrase of Carnaval, this thesis will be aimed at better understanding of his music and the way of easily capturing structures. The chapter two will discuss the characteristic of the character pieces and Schumann’s piano music, and the chapter three will deal with the history and conception of phrasing. Characteristic of the character pieces is applying letters and existing pieces to the music and characteristic of his piano music is using a variety of rhythm, frequent chromatic, pedal point, melodies derived from a dance music, accent or frequent sforzando, and free style which is not tied up with a traditional style. Whereas the phrasing became much richer than other factors such as harmonic aspect in Romantic era, the form is much simpler than classical period. The chapter four will analyze Carnaval which is the most important piece to Schumann. Carnaval comprises 20 short pieces and well expresses festival-like atmosphere by describing the scene or figures related to each title. The basic unit of the phrase is every 4 measure but in case of fast moving passage the basic unit becomes every 8 measure. Analyzing Carnaval leads to the main Romantic aesthetic and crucial aspects of that time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE