View : 16 Download: 0

블레즈(Pierre Boulez)의 ≪주인없는 망치≫(Le marteau sans maître) 중 제 1악장과 제 7악장의 분석 연구

Title
블레즈(Pierre Boulez)의 ≪주인없는 망치≫(Le marteau sans maître) 중 제 1악장과 제 7악장의 분석 연구
Other Titles
An analysis of the 3rd and 7th movements of Le marteau sans maître by Pierre Boulez : focusing on pitch structure by Multiplication technique
Authors
김지현
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
In Le marteau sans maître(1953-55) written by Pierre Boulez(1925- ), multiplication which expands pitch classes is employed to control and organize the work. The purpose of this thesis is to examine Pierre Boulez's pitch structure consisting of his unique multiplication by analyzing the third and seventh movements of his representative work, Le marteau sans maître. The first part of the thesis provides an examination of multiplication and the second part analyzes the work. The first part of the thesis discusses multiplication which is introduced into Le marteau sans maître over three stages: the first stage involves the process of formulating domains by segmentation of twelve tone series and of obtaining five domains by rotation of the formulated domains; multiplicands are generated at the second stage with one of subsets that belong to segmented twelve tone series being multiplied by itself or other subsets; the third stage produces transposed multiplicands, the final products, presented by transposition of five multiplicands which are obtained at the end of the second stage. The second part focuses on analyzing pitch structure of the third and seventh movements where multiplication is applied. In an analysis of the third and seventh movements of Le marteau sans maître, it will examine the features of transposed multiplicands which are obtained by multiplication of five domains and the method that is used to organize multiplication. Also, the respective characteristics of pitch structures presented in the third and seventh movements will be dealt with, alongside what Boulez intended to represent in applying multiplication to both the third and seventh movements in order to control and organize pitch structure. In addition, the order and the arrangement of transposed multiplicands being presented will be examined to figure out whether the distinctive pitch structure that is shared by both the third and seventh movements can be found in the structure of each piece of the third or the seventh movements. This study will examine Boulez's unique compositional technique which is more advanced than general total serialism by studying his multiplication and analyzing the third and seventh movements.;블레즈(Pierre Boulez, 1925- )의 ≪주인없는 망치≫(Le marteau sans maître, 1953~55)는 음고 구조를 이루는 음고류들을 확장시키는 승기법(Multiplication)을 이용하여 악곡을 통제하고 체계화시킨 작품이다. 본 논문은 블레즈의 대표적인 작품인 ≪주인없는 망치≫의 제 3악장과 제 7악장의 분석 연구를 통해 그의 독자적인 음열 기법인 승기법에 의한 음고 구조의 연구를 그 목적으로 한다. 논문은 크게 승기법의 연구와 곡 분석의 두 부분으로 나뉘어 진행될 것이며, 그 순서는 다음과 같다. 첫 번째 부분은 ≪주인없는 망치≫에서 사용된 승기법에 대한 연구이며, 이것은 3단계 과정을 통해 이루어질 것이다. 제 1단계는 12음열의 분절에 의한 도메인(domain)의 형성 과정과 이 도메인의 회전을 통해 5개의 도메인을 유출하는 과정이다. 제 2단계는 승집합이 만들어지는 과정으로서 분절된 12음열의 각각 다른 부분집합(subset)이나 동일한 집합끼리 곱해지는 승과정이 진행된다. 제 3단계는 최종 결과물인 이도된 승집합의 형성 과정으로서 제 2단계를 통해 얻은 5개 승집합들의 이도(transposition)를 통해 제시될 것이다. 두 번째 부분은 승기법이 적용된 제 3악장과 제 7악장의 음고 구조를 중심으로 한 분석 연구이다. 블레즈의 ≪주인없는 망치≫의 제 3악장과 제 7악장의 분석에서는 승기법의 과정을 거쳐 얻어진 5개 유형의 도메인에 속해 있는 각각의 이도된 승집합들이 악곡 속에서 어떠한 특징을 가지고 제시되고 있으며, 어떠한 방법을 통해 승기법이 체계화되고 있는지를 살펴볼 것이다. 그리고 제 3악장과 제 7악장 각각에서 나타나는 음고 구조의 특징은 무엇이며, 블레즈가 음고 구조의 통제와 체계화를 위해 사용한 승기법을 통해 제 3악장과 제 7악장에서 공통적으로 표현하고자 했던 것은 무엇인지에 대해서도 연구될 것이다. 또한 제 3악장과 제 7악장의 분석을 통해 공통적으로 나타난 특징적인 음고 구조가 제 3악장과 제 7악장 각각의 악곡 구조에서도 동일하게 나타나고 있는지를 이도된 승집합이 제시되는 순서와 배열을 통해 알아보고자 한다. 본 논문에서는 블레즈의 승기법 연구와 ≪주인없는 망치≫의 제 3악장과 제 7악장 분석의 모든 과정을 통해 일반적인 총음열주의 음악에서 보다 발전된 블레즈의 독자적인 작곡 기법을 살펴보게 될 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE