View : 664 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조연순-
dc.contributor.author이미진-
dc.creator이미진-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000013563-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206190-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013563-
dc.description.abstractThis study aims at examing the relationship between impersonal cognition and interpersonal cognition in preschool children. To achieve this purpose, conservation and classification ability were measured in impersonal cognition, role taking ability in interpersonal cognition. Further, there is observation whether the actual social behavior of children is more related to impersonal cognition or interpersonal cognition. There are specific problems as following : 1. Is there any relation between conservation ability and role taking ability in preschool children? 2. Is there any relation between classification ability and role taking ability in preschool children? 3. Is there any difference between popular and non-popular children in conservation and classification ability? 4. Is there any difference between popular and non-popular child in role taking ability? The subject of this study was 71 5-or 6-year old children attending kindergarten in Busan. The Tools used for this study are totally 5 tasks. First, liquid and number conservation test were used as conservation ability. Second, simple classification test and matrix tasks for multi-classification were used as classification ability. Third, as the role taking ability, three stories were taken which were modified from Selman & Byrne's social delimma task, from Flavell, Botkin, and Fry's previliged information task, and from Landry & Lyons-Ruth's task. Each Story is composed of 4 cartoon picture. Popularity is measured to ask children to name their favorite friend. With the collected dada, the correlation coefficient was calculated to investigate the relationship conservation, classification, and role taking ability. T-test was performed to compare popular children with non-popular children. The results of this study ate as following: 1. There was a significant relation between conservation ability and role taking ability in both 5-and 6-year old children. 2. Only 5 year old children showed a significant relation between classification ability and role taking ability. 3. There was no significant difference in conservation and between ability between popular and non-popular-children. 4. There was significant difference in role taking ability between popular and non-popular children. Thus, popular children showed significantly higher score in role taking ability than non-popular children.;본 연구는 사물에 대한 인지(對沕認知)와 사람에 대한 인지(對人認知) 사이의 관계를 규명하고자, 전자의 영역에서는 보존 및 분류능력을, 후자의 영역에서는 역할수용을 측정하였다. 즉 Piaget가 언급한 물리적 인지(Physical cognition)와 사회적 인지(social cognition)의 관련성을 통계적 방법으로 검증해 보고자 한 것이다. 나아가 아동의 실제 사회적 행동은 물리적 인지와 사회적 인지에 어떻게 관련되어 있는지 알아보고자 인기도 변인을 포함하였다. 이러한 문제를 해결하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아기 아동의 보존능력은 역할수용과 상관관계가 있는가? 2. 유아기 아동의 분류능력은 역할수용과 상관관계가 있는가? 3. 인기아동의 보존 및 분류능력은 비인기아동과 차이가 있는가? 4. 인기아동의 역할수용은 비인기아동과 차이가 있는가? 이상의 문제를 해결하기 위하여 부산 시내에 소재한 ㅅ유치원 원아 71명을 대상으로 총 5가지 검사를 실시하였다, 보존 및 분류능력은 전통적인 Piaget과제를 사용하였는데, 아동의 연령을 고려하여 보존능력에서는 액체 보존과 수 보존 검사를, 분류능력에서는 단순분류와 matrix과제를 사용한 복합분류를 검사하였다. 역할수용은 Selman과 Byrne의 사회적 딜레마과제, Flavell, Botkin, and Fry의 특별정보 부여과제, Landry의 Lyons-Ruth의 과제 등을 참고하여 구성한 3가지 이야기과제로 측정하였다. 아동간의 인기도는 좋아하는 친구를 3명씩 지명받아 지명받은 횟수를 점수화 하였다. 수집된 자료는 보존 및 분류능력과 역할수용간의 관계를 알아보기 위하여 상관계수를 산출하였으며, 인기아동과 비인기아동간의 차이를 위해서는 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 보존능력과 역할수용은 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다. 2. 분류능력과 역할수용은 5세아동에게서만 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다. 3. 인기 아동의 보존 및 분류능력은 비인기 아동과 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 4. 인기 아동의 역할수용은 비인기 아동보다 의미있게 높은 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구문제 제기 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 및 관련연구 = 7 A. 자기중심성 및 중심화 = 7 B. 역할수용 = 11 C. 인기도 = 18 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 24 A. 실험대상 = 24 B. 도구 = 25 C. 연구절차 = 29 D. 자료처리 = 34 Ⅳ. 연구결과 = 36 Ⅴ. 요약 및 논의 = 41 참고문헌 = 44 부록 = 50 ABSTRACT = 56-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1616692 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject유아기 아동-
dc.subject보존-
dc.subject분류능력-
dc.subject역할수용-
dc.title유아기 아동의 보존 및 분류능력과 역할수용간의 관계에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study of the Relation between Conservation, Classification, and Role-taking abilities in preschool children-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE