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유아 쓰기교육의 현황과 분석

Title
유아 쓰기교육의 현황과 분석
Other Titles
(A) Study on Writing Education for Children in Early Childhood
Authors
김영실
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아쓰기교육현황분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
Writing requires a certain level of mental development and physical growth. Writing education for children in early childhood, who have not matured enough to acquire writing skills, should be a process for them to be prepared to receive full-fleged writing instruction later. It should help young children learn basic functions of letters through plays and other activities. Parents and teachers should be aware that children may lose interest if they expect too much of them and unduly press them in the process. In this respect, it is meaningful to conduct a research into how writing education is carried out at homes and kindergartens. This gaper will hopefully serve as a basic material for further study on writing education by providing gridelines to solve some of the problems that are encountered in the education The purpose of this study is to review the meaning and instructional methods of writing education viewed from theoretical view points. It is also aimed at surveying the present situation of writing education for young children. For this study, 325 parents and 271 kindergarten teachers in Seoul were surveyed through questionnaires. The survey has found the following results. 1. a. Mother usually plays the major role of the instructor for writing education at home. b. Many parents and teachers agree writing education is necessary for young children because most of them are interested in writing. Most kindergarten teachers say, however, that writing readiness of children should be considered in conducting the education. c. Most parents want teachers at kindergartens to provide writing education for their children. They think that kindergarten teachers are more qualified for conducting the education than themselves. 2. Parents and teachers acquire some knowledge of writing education while teaching children. 3. Teachers cite the lack of effective and scientific teaching methods as the foremost problem in the education. 4. a. In conducting the education, most parents make their children memorize letters. In contrast, kindergarten teachers emphasize writing readiness activities and planned writing education. b. Parents usually make their children use writing equipment which they cannot handle adequately. It is recommended that further studies on writing education for children in early childhood be conducted in order to present effective and scientific teaching methods. Education for parents to help them have a correct view of writing education is also recommended.;글자쓰기에는 신체적·정신적인 일정 수준의 전반적인 발달과 성장이 요구된다. 따라서 유아에 대한 쓰기교육은 구체적인 활동 속에서 놀이를 통해 문자의 기초기능을 준비하는, 후의 쓰기지도의 준비로서 그 의미를 지닌다. 이 시기의 쓰기교육에 대한 부모나 교사의 잘못된 인식이나 지나친 기대는 아동의 자발적이며 창의적인 흥미를 잃게 하기 때문에 그 교육이 문제가 된다. 이에 유아에 대한 가정 및 유치원에서의 쓰기교육 현황을 조사해 봄은, 유아교육의 방향 설정 및 문제점 해결과, 쓰기교육에 관한 앞으로의 연구를 위한 기본자료로서 의의를 갖는다. 본 연구의 목적은 유아에 대한 쓰기교육의 의의와 바람직한 교수 방법을 이론적으로 고찰하고, 이와 비교 현재 우리나라 쓰기교육의 현황을 조사하는 것이다. 본 연구의 조사대상은 서울시내 유치원 아동 학부모 325명과 교사 271명이며, 조사방법은 질문지에 의존하였다. 1) 부모, 교사가 느끼는 유아 쓰기교육의 필요성은 다음과 같았다. ㄱ. 가정에서의 쓰기교육 담당자는 주로 어머니였다. ㄴ. 유아들이 흥미를 나타내고 하고 싶어하기 때문에 쓰기 교육이 필요하다는 의견이 많았다. 단, 교사는 아동의 준비도를 고려할 것을 전제조건으로 했다. ㄷ. 부모들은 교사들이 자신들보다 더 잘 가르칠 것이기에 유치원에서 쓰기교육 하기를 원했다. 2) 교사나 부모들은 직접 유아를 가르치는 가운데 쓰기교육에 관한 지식을 얻고 있는 것으로 나타났다. 3) 교사들은 쓰기교육에 있어 가장 어려운 점으로, 효율적이고 과학적인 교육 방법의 부족을 들었다. 4) 교수방법에 있어서는 다음과 같았다. ㄱ. 부모들은 대부분 기계적이며, 주입식 쓰기지도를 하고 있었으나, 교사들은 쓰기 준비활동과 의도적 쓰기교육을 주로 하고있었다. ㄴ. 부모들은 유아의 발달 수준에 비해 부담이 가는 쓰기도구를 주로 사용하고 있었다. 이상과 같이, 쓰기교육에 관해, 특히 부모들이 잘못된 인식을 하고 있고, 기초가 될만한 연구나 이론이 없는 우리 현실에서 부모교육을 통해 바람직한 교육관을 갖게 유도하며, 현장에서 사용 할 수 있는 체계적·과학적인 유아 쓰기교육에 관한 연구들이 있어야겠다.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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