View : 26 Download: 0

유아의 분류개념 발달에 관한 연구

Title
유아의 분류개념 발달에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Development of Classification Concepts in the Young Children
Authors
한미라
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아분류개념유아발달Classification Concepts
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 4~8세 유아들의 분류개념 발달수준과 특징을 알아보는데 있다. 이는 분류개념 발달에 필요한 교수방법 및 교육내용 구성에 기초자료로 제공되기 위함이다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 분류개념에서 단순분류, 복합분류, 분류포함은 순서대로 발달하는가? 2. 단순분류, 복합분류, 분류포함에서 유아의 과제 해결수준은 성별에 따라 차이가 나타나는가? 3. 유아들은 단순분류과제에서 크기, 모양, 색깔 중 주로 어떤 속성을 준거로 하여 분류하는가? 4. 단순분류과제에서 유아들의 분류준거는 성별에 따라 차이가 나타나는가? 5. 복합분류에서 과제의 속성 수는 유아들의 과제해결에 어떤 영향을 미치는가? 연구대상 유아는 서울에 위치하고 있는 유치원과 국민학교에 다니는 4~8세 유아들로, 각 연령당 남녀 10명씩 모두 100명이었으며, 가정생활수준은 중류이상이었다. 실험도구는 Piaget와 Lavatelli의 도구를 본 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 자료처리는 x^(2)검증과 비율의 차 검증으로 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 4~8세 유아들의 분류개념은 단순분류, 복합분류, 분류포함의 순서로 발달양상이 나타났다. 2. 4~8세 유아의 단순분류, 복합분류, 분류포함에서 과제의 해결수준은 성별에 따라 의의있는 차이가 나타나지 않았다. 3. 단순분류과제에서 4~6세 유아들은 크기·모양·색깔의 3가지 속성중 주로 색깔을 준거로 하여 분류하였다. 4. 단순분류과제에서 4~6세 유아들의 분류준거는 성별에 따라 의의있는 차가 있는 것으로 나타났다. 남자유아는 주로 모양을 준거로 분류하였으며, 여자유아는 주로 색깔을 준거로 분류하였다. 5. 4~8세 유아들의 복합분류에서 과제의 해결수준은 과제의 속성수에 따라 의의있는 차가 없는 것으로 나타났다. 속성의 종류가 유아들의 과제해결 수준에 영향을 미치는 것으로 나타났다.;The present study was to investigate the developmental levels and classification characteristics of children, aged four to eight. It is hoped that this study contribute to the selection of curriculum contents and teaching procedures which will facilitate development of the classification skills of the children. The specific problems of this study are as follows: 1. Do Simple Classification, Multiple Classification and Class Inclusion skills in the Children develop sequentially? 2. Are there any significant differences between male and female children in the level of performance of Simple Classification, Multiple Classification and Class Inclusion tasks? 3. Which of the three classification criteria-color, size, and shape-do four to six years old children use predominantly in Simple Classification task? 4. Are there any significant differences between male and female in using different criteria of Simple Classification task? 5. Are there any significant differences in the level of performance of children in multiple classification according to the number of criteria? The subjects were kindergarteners and primary school children of four to eight years old from middle-class families in Seoul area. For each age group, 10 male and 10 female children were include, totaling 100 children. The tools were the piaget's classification test materials modified for the present study. The data were analyzed using Chi-square test and Critical Ratio. The major findings of the study were as follows. 1. Simple Classification, Multiple Classification, and Class Inclusion skills were found to be developing sequentially. 2. There were no significant differences between male and female children in the performance of Simple Classification, Multiple Classification, and Class Inclusion tasks. 3. Four to six years old children were found to use predominantly color as the criterion rather than size and shape in Simple classification tasks. 4. In Simple Classification tasks, the male children were found to use shape as classification criterion whereas the female children were found to use color as criterion between-sex difference being statistically significant. 5. The number of classification criteria in multiple classification tasks did not affect the level of performance by these children, although there were indications that the type of the criteria might affect the performance level. The implications of the present study for the development of curriculum and teaching procedures for the children were discussed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE