View : 689 Download: 0

대학 시청각요원에 관한 실태조사연구

Title
대학 시청각요원에 관한 실태조사연구
Other Titles
(A) Study on the Current Status of Audiovisual Personal in Colleges and Universities in Seoul
Authors
김경은
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
대학시청각요원실태조사시청각
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
胡在淑
Abstract
Educational technology is the way that solves modern educational problems effeciently and systematically. It's main trends are 1) greater access to information in a variety of formats 2) a greater concern for the individual learners 3) the introduction of new technology into the process of teaching and learning. In order to carrying these functions, we must have a systematically administered and technologically oriented audiovisual programs. And we need a qualified and competent audiovisual personnel. This thesis attempts to analyze the current status of audio visual personnel in colleges and universities and make some proposals for the qualification and accreditation of personnel according to job level. The problems of current status on audiovisual personnel are as follows: 1. The insufficiency of AV center in Seoul. 2. The lack of independence in the administration of AV center. 3. The insufficiency of qualified and competent audiovisual personnel. 4. The obscurity of job level and functional area. 5. The disapproval of upgrade movement in job level. 6. The poor activity of professional association. 7. The passivism for the utilization of part-time student and graduate student. 8. The lack of administrator's recognition and support for the personnel recruitment and management. To solve these problems and conduct personnel management more effectively, the proposals are as follows: 1. The establishment of AV center in college and universities 2. Administrative change to creat an independent AV center operation. 3. Acceditation system for qualified and competent audiovisual personnel. 4. Written job description for the discremination of job level 5. Permittance of upward movement according to his/her career and competency. 6. The activation of audiovisual professional association. 7. The participation of part-time student and graduate student 8. The recognition and cooperation of college and universities administrators about the necessity of audivisual education and personnel.;오늘날 중요한 문제로 대두되고 있는 교육의 질적저하를 해결하기 위한 방안으로 모색된 교육공학적 접근은 이 문제에 대한 효과적이고도 체계적인 방법이다. 즉, 다양한 형태와 종류의 교수자료를 사용하고, 개개 학생들에 대한 관심을 넓히고, 교수·학습과정에 새로운 공학을 적응함으로써, 현대사회가 제시하는 교육적 목표를 달성하고자 하는 것이다. 이러한 교육공학의 여러가지 기능을 수행하는 데 있어서 이것을 체계적이고도 공학지향적으로 관리해 나가는 것 또한 중요한 요소가 되는 것이다. 그러므로, 이러한 역할을 실제로 담당하는 요원은 적절한 자격과 능력을 갖추고, 직무수준별로 구성되어야 한다. 본 연구에서는 시청각요원의 역할, 임무, 갖추어야 할 자격 및 능력에 관한 국내외 관계문헌을 고찰해보고, 서울시내 대학 및 대학교 시청각센타에 근무하는 시청각요원의 실태를 조사 연구하고자 한다. 시청각요원의 실태조사를 위해 서울시내 39개 대학을 대상으로 질문지 조사를 실시하였는데, 질문 내용으로 시청각요원에 관한 일반적인 사항, 그리고 전문요원, 기술요원, 보조요원의 세가지 직무수준별로 구별하였다. 조사결과 나타난 여러가지 문제점과 그에 따른 바람직한 해결안을 제시하고자 한다. 조사결과 나타난 문제점은 다음과 같다. 1. 시청각센타의 설치가 미비하다. 2. 시청각센타의 운영이 독립적으로 이루어지지 않고 있다. 3. 자격과 능력을 갖춘 시청각요원의 수가 부족하다. 4. 시청각요원의 직무수준이 명확히 구분되어 있지 않다. 5. 시청각요원의 상향식 이동이 잘 이루어지지 않고 있다. 6. 전문협회의 활동이 활발하지 못하다. 7. 시간제 학생보조원, 대학원 실습생을 적극적으로 활용하고 있지 않다. 8. 대학 행정당국의 인식 및 협조가 부족하다. 이와 같은 문제점을 해결하고 보다 효율적인 시청각요원의 관리를 위하여, 다음과 같이 제언하고자 한다. 1. 현재의 시설을 확충하거나, 아직 시청각센타가 없는 학교는 새로히 계획하여 센타를 설치하는 것이 바람직하겠다. 2. 독립적인 시청각센타로 운영할 수 있도록 행정직 개선조치가 마련되어야 하겠다. 3. 자격있는 시청각요원의 수를 늘리기 위해, 시청각교육 혹은 교육공학을 전공한 자에게 자격증을 수여하여, 교과과정에 시청각교육 관련과목을 설정하고 비전공인들을 위한 훈련 프로그램을 개발하는 등 제도적 장치가 뒷받침되어야 겠다. 4. 명문화된 직무명세서 (Written Job Description)를 작성하여, 각 요원들은 이에 따라 기능을 수행하도록 하여 시청각요원의 직무수준을 명확히 구분한다. 5. 요원들의 능력과 경력을 고려하여 상향식 이동을 허용하는 방안 즉, 연수 프로그램 등을 개발하여 그 성취도를 반영하는 방법등을 연구해 본다. 6. 시청각요원을 협회에 참여시킴으로써 전문협회의 활동을 활성화시킨다. 7. 센타의 운영을 위해, 시간제 학생보조원과 대학원 실습생을 활용한다. 8. 대학 행정당국은 시청각교육과 시청각요원의 필요성을 인식하여 행정적으로 협조를 해야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE