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都市 Image를 通한 幾何學的 抽象硏究

Title
都市 Image를 通한 幾何學的 抽象硏究
Other Titles
Geometric Abstract Study through Urban Image : Mainly about the Architectural Space
Authors
朴銀雨
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
도시 Image기하학추상
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김형대
Abstract
After the World War Ⅱ, the contemporary art has developed largely into two directions. One has its origin based on the "lyrical abstract" by Wassily Kandinsky (1886 ~ 1944) and the other on the "geometric abstract" by Piet Mondrian (1872 ~ 1944). The former expressed the composition of colors and forms by means of the inner emotion, and the latter composed the colors and forms in a precise, rational and logical order. After the World War Ⅰ, geometric abstract has even more developed in the urban space from "Neo-Platicism "to" Constructivism". Neo-Platicism insist on stating the universal principle of geometric composition, which has influenced upon the Constructivists. Therefore they praised the rationality of human environment and technological civilization, and the function of architecture. Totally deny the reformation of external object, they formed the concurrence of plastic element, which is restored to the pure essence. I was concerned with the geometrical image that is included in the space of urban life, particularly the principle of architectural structure, so attempted to develop compound lines as a wide range of plastic elements, and to combine the color of city, in producing another pure beauty. As a plastic analysis of work, furthermore, I studied Mondridn who tried absoulte sensibility with only vertical and horizontal lines, Neo-Platicism, and Constructivism which intended to produce geometric composition of urban space, besides, as referential artists, Briget Riley (1931 ~ ), Cales Cruz-Diez (1923 ~ ), and Jesus Rafeal Soto (1923 ~ ) in the relation or chromatic stripes. In Comparing my work with the works of these artist, I fried to elaborate my viewpoint of painting.;抽象繪畵는 제2차 세계대전이후 크게 두 방향으로 展開되어 왔다고 볼 수 있다. 그것은 칸딘스키(Wassily Kandinsky 1866∼1944)의 '抒情的 抽象과 몬드리앙(Piet Mondrian 1872∼1944)의 '幾何的 抽象'에 기원을 두고 있다. 前者는 色과 形態의 構成을 內面的 感情表出로 표현하고, 後者는 色과 形態의 엄격한 知的 論理的 構成에 의한 것이다. 제1차 세계대전이후 幾何學的 抽象은 新造形主義(Neo-Platicism)에서 構成主義(Constractivism)에 이르면서 都市空間속에서 더욱 발전하였다. 신조형주의는 기하학적 구성에 의한 造形理念을 주장하고, 그것은 구성주의자에게 영향을 주어 人間環境과 機械文明의 合理性, 建築의 機能性을 찬미하고 외계대상에 대한 再現을 일체 거부하여 순수한 本質로 환원된 조형요소의 결함으로 구성을 시도하였다. 本人은 都市空間, 특히 建築構造의 原理에 內在되어 있는 기하학적인 이미지에 관심을 갖고 폭 넓은 조형요소로서의 線의 複合性을 발전시키고 도시의 色彩를 집약하여 또 하나의 순수한 美를 발견하고자 하였다. 또한 造形的 作品分析으로 水平, 垂直線만을 사용, 感性의 絶對化를 시도한 몬드리앙과 신조형주의, 도시공간의 기하학적 구성을 지향한 구성주의, 이외의 참고작가로는 색띠관계로 라일리(Bridgt Rily 1931∼), 크루즈 디에즈(Calos Cruz-Diez 1923∼), 소토(Jesus Rafeal Soto 1923∼)등을 연구하여 이와 같은 작가들의 작업과 본인 작업을 비교하면서 繪畵觀을 고양하고자 하였다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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