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線과 色面에 의한 空間表現 硏究

Title
線과 色面에 의한 空間表現 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE SPATIAL EXPRESSION BY LINE AND COLOR-SIDE
Authors
朴燕
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
색면공문의식회화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이준
Abstract
人間의 抽象的 表現活動은 古代에서 現代에 이르기까지 끊임없이 展開되고 있다. 또한 과거의 抽象藝術과는 달리 現代 抽象繪畵는 事物을 <再現한다>는 目的을 排除하고 다만 純粹한 造型要素에 의한 視覺傳達만을 意圖하고 있다. 20 C에 들어와서 人間의 合理的인 思考와 繪畵에 있어서의 自律性, 機械文明의 發達은 現代的 美感의 새로운 幾何學的 形態感覺을 낳았다고 할 수 있다. 이러한 初期 抽象의 幾何學的 內容의 作品은 二次大戰 前의 한 흐름으로 끝나지 않고 色彩抽象, Pop Art, Op Art. Kinetic Art Minimal Art 등의 多樣한 樣式으로 展開되어지고 있다. 現代 繪畵의 領域에 있어서 本人 作品의 傾向은 위에서 陳述한 幾何學的 抽象의 범주에 속한다. 純粹한 線과 面, 그리고 色의 對比에 의한 造形空間의 表現이 作品의 主를 이루고 있다. 이는 곧 이러한 純粹한 造形要素를 통하여 本入의 精神世界와 內的 感受性이 보다 適切히 隱喩되어 나타날 수 있다는데에 基困하고 있다. 따라서 本 論文에서는 作品의 理論的 基盤으로서 藝術에 있어서의 精神性을 强調하는 Wassily Kandinsky의 造形理念을 考察하였다. 한편 造形的 基盤으로는 Piet Mondrian과 Morris Louis, 그리고 Laszto Moholy-Nagy의 作品을 比較 硏究해봄으로써 本人 作品의 傾向을 대체적으로 方向지워 보고자 하였으며, 이러한 理論的 背景에 관한 考察과 作品의 製作 過程을 통하여 本人의 繪畵的 價値觀을 定立하고자 하였다.;The abstract activities of mankind has continually attempted from the ancient to the modern. Apart from the old abstractionism, the modern abstractionism in painting excludes the aim to portray the thing in itself, and only to intend visual transmission by the pure plastic element. In 20C, the human rational thought, autonomous trends in painting, and the development of mechanic civilization has made it possible to create the new gemetrical sense of form by modern fashion. The geometrical production in the early abstractionism hasn't ceased to be one of the trends before the 2nd World War. Since the movement of the abstract expressionism, it has been variously developed such as colored abstractionism, Pop Art, Op Art, Kinetic Art, and Minimal Art. My tendency of work belongs to the geometrical abstractionism in a region of modern painting, as mentioned above. Main theme of my work consists in the expression of plastic space, which was cleared out through comparison of color. The inner sensitivity could be metaphorically harmonized well with spritual world through these elements of pure formation. As a theoretical background of my work I've examined the plastic idea of Wassily Kandinsky, who has emphasized the spirituality in the art. As a plastic background, I've analyzed and made comparison among work of Piet Mondrian, Morris Louis, and Laszlo Moholy-Nagy, and set up my tendency in the work of painting as a whole. By such consideration for a theoretical background and by working procedures, I've tried to establish my point of view in painting.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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