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음식잡지의 기획기사를 위한 에디토리얼 포토그래피

Title
음식잡지의 기획기사를 위한 에디토리얼 포토그래피
Other Titles
Editorial Photography for Feature Articles of Food Magazines : Food Pictures Focused on the Life of 1960'
Authors
김희준
Issue Date
2006
Department/Major
디자인대학원 사진과편집전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
에디토리얼 사진(Editorial Photography)은 인쇄출판물에서 편집인(Editor) 의 기획의도에 따라서 제작된 사진(Photography)이다. 에디토리얼 사진은 출판물에서 기사내용을 충실하게 시각적 언어로 설명해줌으로써 독자의 이해를 증진시키기 위함을 목적으로 한다. 잡지에서의 에디토리얼 사진은 편집 회의를 거쳐 기획된 기사내용과 어울리는 사진으로써 잡지의 성격과 기획 의도를 충실하게 보여주어야 한다. 잡지에서는 같은 주제라도 주된 독자층의 취향에 따라 사진의 스타일은 각기 달라질 수 있기 때문에 사진가는 편집인을 통하여 사전에 잡지의 성격과 독자층에 대한 연구를 충실히 해야 한다. 사진가의 입장에서 에디토리얼 사진은 광고촬영이나 카탈로그작업보다 수입은 적지만 광고사진과는 달리 기사와 함께 사진가의 이름(Credit)이 실리게 되므로 사진가 자신을 홍보 할 수 있는 좋은 기회가 된다. 이것을 토대로 사진가는 기업체의 카탈로그사진이나 광고대행사를 통한 광고 제작촬영에서 높은 수익을 올릴 수 있다. 또한 에디토리얼 사진은 광고 사진 이나 카탈로그사진에 비하여 사진가의 촬영 의도가 비교적 많이 반영되기 때문에 사진가의 독창성 있는 시각을 표현한 포트폴리오를 제작할 수 있다는 점에서 사진가에게 선호된다. 본 논문에서는 음식잡지의 기획기사를 중심으로 이것을 사진으로 시각화하는 작업을 보여주고자 한다. 음식잡지는 다른 전문잡지에 비해서 독자층이 다양한 편이다. 그래서 필자는 다양한 연령대의 독자들에게 감성적 욕구를 채워 줄 수 있는 편안하고 서정적인 칼럼을 기획하였다. 그것이 1960년대 생활상을 중심으로 한 “추억의 음식” 제작이다. 감성과 낭만은 대체로 미래를 지향하기보다는 과거로의 회귀적인 성향이 강하다. 과거는 현재의 바탕이 되기는 하지만 망각이라는 선물로 인해 단순한 기억이 아닌 감성이 버무려진 ‘추억’으로 받아들여진다. ‘과거’란, 그 속의 괴로움과 좋지 못한 감정들은 시간과 함께 잊히고 좋았던 기억이 더 크게 남는다는 강점을 가졌다. 그런 이유로 지나간 것은 대개 아름답게 느껴지는 것이다. 이런 성향으로 복고의 유행이 패션의 영역을 넘어서서 점차 그 적용분야가 넓어지고 있는 추세이다. 허름한 구시대의 물건들로 장식한 음식점과 카페가 생겨나고 1960~1970 년대를 재현한 공간들이 생겨나고 있다. 아폴로, 쫀드기 같은 불량식품에서 광고, 영화, 음악 등 전반적인 문화에 이르기까지 복고마케팅의 열풍은 더해 나가고 있다. 이러한 경향이 나타나는 이유 중 하나는, 1960년대 경제적으로 풍족한 삶을 누리지 못하였던 우리들이 1970년, 80년대의 경이로운 경제성장의 시기를 거쳐 물질적으로 풍족하게 된 현시점에서 어려웠던 과거를 돌아보며 소박한 우리의 추억의 음식을 회고하는 여유로움이 생겼기 때문이다. 작품의 근간이 될 기사내용을 확보하기 위해 본인의 지인 중 40-50대의 연령층을 가진 사람들을 가상의 독자라 가정하고 원고를 청탁하여 15개의 사연을 수집하였다. 그리고 기획의도와 맞는 사진을 촬영하였다. 완성된 15개의 사진은 1960년대의 배경과 소품을 음식과 조화롭게 꾸며 서 기사와 어울리는 사진이 되도록 노력하였다. 실제적인 배경이 필요한 경우 는 예전의 모습을 유지하고 있는 장소를 찾아서 촬영을 하였고 소품과 배경을 만들어서 촬영해야 할 경우는 스튜디오에서 직접 세트를 만들어 촬영하였다. 조명은 일관성을 유지하기 위해 인공조명을 사용하였고 사진의 전반적인 분위기는 따뜻한 분위기를 연출하고자 조명의 색온도를 낮춰주는 필터를 사용하였다. 그리고 음식의 디테일과 분위기를 묘사하기 위하여 4X5카메라를 사용하였다. 이러한 기획의도와 사진기법을 바탕으로 사진가 스스로의 창조적인 역량을 발휘하고 기획의도에 적합한 에디토리얼 사진을 만들어 잡지가 뜻하는 바에 부합된 시각적 표현을 하도록 노력하고자 한다.;Editorial Photography means photography planned by editors of publications. Editorial Photography aims at helping readers better understand the articles of publications by describing them with visual images. Editorial Photography for magazines is required to be matched with the articles planned at editorial conferences, and faithfully reflect the characteristics and planned ideas of a magazine. Different magazines with the same theme can have different styles of photography depending on the taste of major readers, requiring photographers to thoroughly study the characteristics of magazines and reader groups. For photographers, Editorial Photography is less lucrative than advertising or catalogue photography, but it is a golden opportunity to promote themselves, because credit of photographers appears in the articles unlike advertising photography. Based on this, photographers can make high profit in advertising photography for advertising agencies or catalogue photography for companies. Additionally, editorial photography reflects the intention of photographers relatively more than advertising or catalogue photography, so it is preferred by photographers in that they can create portfolio reflecting their creative views. This paper will mainly focus on the feature articles of food magazines, and illustrate the visualization process. Food magazines have relatively various reader groups, so I planned a relaxing and sentimental column which can emotionally satisfy readers at various ages. It is "Foods in the memory" focused on the life of 1960s. Sentimentalism and romanticism tend to be past-oriented rather than future-oriented. The past serves as a foundation for the present, but thanks to forgetfullness, it is not accepted as a simple remembrance but a memory with all emotions. The past memories are usually good because people forget agonies and all unpleasant emotions but remember cherished ones. That is why the past is always beautiful in our memory. Fueled by this, the throwback trend is prevalent in the fashion industry as well as other areas. Restaurants and cafes are being decorated with shabby things from the old ages, and more and more commercial spaces are recreating '60s and '70s. The retro fever is spreading from illegal foods we enjoyed in the past such as jellys and Apollo to the overall culture industry including advertising, fime and music. One of the causes of the retro trend today is that we now have luxuries to look back the simple foods in our difficult times in our memory. We have achieved the material wealth after going through economic difficulties in '60s and the remarkable economic growth in '70s and '80s. In order to prepare for the target article which will be matched with photography, I collected 15 stories on the assumption that acquaintances in their 40s and 50s are virtual readers. I took pictures for the stories and selected suitable ones. I tried to have 15 pictures matched with the article by preparing the backgrounds and properties of the '60s. I went to the spot restored to the original state of the old days in case the real setting is required, and I created a studio set in case only proporties and backgrounds are needed. For consistency, artificial lights were only used, and filters with low K were used to create warm overall atmosphere. Pictures were taken with a large camera of 4X5 to capture the details of foods. Based on the planning idea above and photographing techniques, I will try to produce editorial photography matched with the planning intention and reflected creativeness of a photographer in order to successfully give visual expressions which magazines aim at.
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