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dc.contributor.advisor李東瑗-
dc.contributor.author김재옥-
dc.creator김재옥-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:27Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:27Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000013768-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206113-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013768-
dc.description.abstractThis thesis has surveyed the perspective of consumer movement through study of urban consumers' awareness as part of research on consumer problems occurring in process of industrialization of Korea since 1960's. Particularly, through responses given by 509 persons to a questionnaire, together with some related literatures, this thesis has given priority to grasp consumers' awareness of the present situation of consumer problems in Korea, their approaches, and interest to participate in consumer movement. As a result, the following findings could be collected: 1. A number of consumers have experienced defective goods and unsatisfactory services. 2. Most of the consumers have consciousness of loss or damage as consumers regardless which groups they belong to. 3. Some consider they stand in a disadvantageous position in most cases of deal. 4. Consumers have negative opinions against enterprises. However, in regard to the cause of the consumer problems and its solution, there's a trend to show difference in opinions within individual group and among different grups. That is, most housewives consider the cause to be originated from consumers' unwise choice of buy, and for its solution they attempt functional approach by means of wise buy. On the contrary, college students and other workers view the cause comes from structural matter, and they attempt conflict approach. Though the consumer's opinion on the consumer organizations did not appear to be positive, more than half of the respondents have shown interest in participating in a consumer organization in future. As the above results are limited to the basic data for the direction of consumer movement and its perspective based on the urban consumers only, a more extensive study on consumers' situation should be made. According to these results, the standard of urban consumers' awareness was comparatively high. However, as to the cause of consumer problems and its preventive measures from damages, they did not have enough recognition that the problems are usually originated from the socio-economic structure. In conclusion, the consumer organizations should exert their efforts to place emphasis on more essential and structural matters and deploy activities in handling consumer problems in future, so that they may lead the consumers to find problem sources more correctly and participate in the consumer movement more positively. By doing this, present con. sumers' situation will be able to be improved to the stage of voluntary consumer movement;본 논문은 1960 년대 이후 한국의 공업화 과정속에서 발생하고 있는 소비자문제에 대한 연구의 일환으로서 소비자가 보호받기 위해서는 개인적인 적응을 강조하는 합의론적 접근을 탈피하고 소비자 문제를 일으키는 근본적인 원인을 개선하기 위한 갈등론적 접근을 해야 한다는 인식에서 시작하였다. 이를 위해 소비자 운동의 역사적인 추이의 분석과 소비자의 의식을 통하여 한국에 적합한 소비자 운동의 접근방법을 제시해 보려는 것이 본 논문의 주제이다. 특히 문헌 조사와 함께 도시 소비자 509명을 대상으로 한 질문지 면접 조사를 통하여 현재 우리 나라의 소비자들의 소비자 상황에 대한 인식, 접근 방법 및 참여의사 등을 중점적으로 다루었다. 조사 결과 소비자들은 불량품 및 불량서비스에 접했던 경험이 많았으며, 대부분의 소비자들은 소속집단과 관계없이 소비자로서의 손해 의식이나 피해 의식을 심각히 가지고 있었고, 그들이 처한 소비자로서의 상황이 매우 불리하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 또한 기업에 대한 인식 역시 부정적으로 나타났다. 그러나 소비자 문제를 일으키는 원인이나 해결방안에 대해서는 집단 내에서나 집단 간에도 일치하지 않는 경향을 보이고 있다. 즉 대학생이나 일반인은 구조적인 원인을 소비자 문제의 원인으로 보는 반면, 주부는 그 원인을 개인이 현명한 선택을 못하고 있기 때문이라는 의식이 높았고, 따라서 문제 해결방안도 소비자 개인이 현명한 구매를 하면 된다는 인식을 하고 있는 점으로 나타났다. 한편 현재의 소비자 단체에 대한 평가는 긍정적으로 나타나지 않았지만 응답자의 절반 이상이 장래 소비자 단체에의 참여의사를 가지고 있는 것으로 나타났다. 이 조사를 통해 나타난 결과를 살펴보면, 현재의 도시 소비자들의 의식은 비교적 높은데 반해 소비자 문제의 발생 원인이나 피해 예방을 위한 방안에 대하여는 사회ㆍ경제구조적인 문제점을 깊이 인식하지 못하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 현대의 한국의 소비자문제는 대량생산, 대량소비, 고도기술산업시대에서 생기는 불평등한 경제사회구조로 인해 발생한 사회문제이므로, 소비자와 기업간의 불평등을 조장하는 근본적인 사회구조적 요인을 인식하고 이를 해결해나가는 갈등론적 접근이 유용하다고 생각한다. 따라서 장래 소비자 단체들은 소비자 문제를 다룸에 있어 종 더 근본적이고 구조적인 문제에 중점을 두고 활동을 전개함으로써, 소비자들로 하여금 문제의 소재를 정확히 보고 그들 스스로 주체가 되어 적극적인참여를 하게 함으로써 자발적인 소비자 운동의 차원으로 승화되도록 하기 위한 노력이 필요하다고 하겠다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제제기 = 1 B. 연구범위 및 방법 = 4 C. 연구의 의의 = 6 Ⅱ. 이론적 배경 = 8 A. 사회운동과 소비자운동 = 8 B. 소비자운동의 두가지 접근 방법 = 9 Ⅲ. 소비자운동의 세계적인 추이 = 15 A. 외국의 소비자운동 = 15 B. 한국의 소비자 운동 = 23 Ⅳ. 소비자 의식 조사결과 및 분석 = 40 A. 조사과정 및 조사내용 = 40 B. 응답자의 일반적인 특성 = 42 C. 소비자 상황에 대한 인식 = 45 1) 소비자문제의 실제 경험과 태도 = 46 2) 일반적인 소비자 상황에 대한 인식 = 48 3) 기업에 대한 태도 = 56 4) 다국적기업에 대한 태도 = 64 D. 소비자의 참여의식 = 65 1. 소비자단체에 대한 태도 = 65 2. 소비자단체에의 참여의식 = 67 Ⅴ. 요약 및 맺는말 = 70 참고문헌 = 78 부록 = 81 ABSTRACT = 88-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3188857 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject소비자 운동-
dc.subject현황-
dc.subject소비자 의식-
dc.subject.ddc300-
dc.title소비자 운동의 현황과 소비자 의식에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON PRESENT SITUATION OF CONSUMER MOVEMENT AND CONSUMER'S AWARENESS-
dc.creator.othernameKim, Jai Ok-
dc.format.pagevii, 89 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회학과-
dc.date.awarded1985. 8-
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일반대학원 > 사회학과 > Theses_Master
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