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파고팅(Fagoting) 기법을 응용한 의상디자인 연구

Title
파고팅(Fagoting) 기법을 응용한 의상디자인 연구
Authors
김민정
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김혜연
Abstract
현대의 복식은 평면에서 벗어나 다양한 표현방법과 실험으로 새로운 형태미와 폭 넓은 작품세계를 끝없이 우리에게 제시하고 있다. 새로운 소재의 개발과 새로운 형태 창조를 위한 방법론의 발달, 이러한 창의적 노력은 현대를 살아가는 우리들에게 주어진 과제이기도 하다. 우리가 풀어야할 것들은 이와 같이 순수 창조 적인 것 외에도 과거의 훌륭한 기법들을 체계적으로 연구하고 현대적인 소재와 현대적 형태성을 기준으로 다시 표현하는 것 역시 의미 있는 일이라고 할 수 있겠다. 또한, 의상은 현대인에게 제2의 피부로 인식되어 그것에 대한 사회적인 기대는 더욱 확장되었다. 획일화된 현대사회는 현대인에게 차별화 된 자기 표현을 요구하고 있으며, 현대 복식에서도 이에 동조하여 독창적이고 개성 있는 디자인을 선보이고 있다. 현대사회에서 인간은 수공예적이고 개별적인 소재의 복식을 착용함으로써 개인의 정체성을 탈피하고 심미적인 욕구의 충족을 기대하게 되었다. 본 연구는 이러한 현대인들의 감각적이며 실용적인 요구에 따른 하나의 응답으로서, 복식의 표현방법 중에서 수공예적 기법이 점차 요구되고 있음을 인식하고, 그 대표적인 기법중의 하나인 파고팅(fagoting) 기법의 전통적 조형미를 현대적 복식디자인에 도입함으로써 대량생산에 의해 획일화되어가는 복식을 독창적 조형미를 가진 고부가가치의 복식으로 변화를 모색하려는데 연구의 목적이 있다. 이와같은 목적을 위하여 이론적 배경으로서 전통적 파고팅 기법의 일반적 고찰과 기계파고팅 기법과의 비교 및 현대 패션의 특성과 현대의상 디자이너들의 작품을 분석 연구하였다. 작품은 실물 의상 8점을 제작하였으며 표현방법에서 오는 수공예적인 면을 부각시키고 실용적인 의상이 되도록 수직실크, 양가죽, 울, 울저지, 밍크, 돈피, 인조 스웨이드, 펠트를 소재로 형태를 심플하게 하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 파고팅이라는 수공예적 기법을 응용하여 현대적 의상디자인에 도입함으로써 기존의 봉제 기법에서 벗어나 솔기와 솔기의 열려진 공간속에 독창적이고 개성적인 표현이 가능하다. 둘째, 파고팅 기법과 다양한 소재를 의상디자인에 도입함으로써 소재가 지닌 미적 표현의 한계점을 극복하여 독특한 재질적인 특성을 표출시킬 수 있다. 셋째, 파고팅 기법은 인대(dress form) 위에서 입체적인 구성이 가능하여 인체의 곡선을 자연스럽게 표현할 수 있다. 넷째, 파고팅 기법의 도입은 디자인 라인을 따라 음각의 부조적 효과가 나타나며, 부분적 투시가 가능하여 시각적 이미지의 표출이 가능하다. 다섯째, 파고팅 기법의 표현재료의 특성에 따라 의상디자인의 자유로운 선이 조형적으로, 재질적으로 그 표현의 영역이 풍부해 질 수 있다. 이상의 결과로 파고팅기법은 가치와 독창성, 실용성, 예술성을 위해 다양한 방법으로 복식디자인의 시도가 가능하다고 보며, 앞으로 기계적 획일성의 탈피와 표현의 한계를 극복하는 하나의 도구로서 보다 창의적인 표현의 가능성이 이루어지기를 기대한다. ; Modern clothes have suggested the new beauty of form and wide world of works based on various expressions and experiments instead of plane composition constantly. Accordingly, creative efforts including development of new materials and evolvement of methodology for creation of new styles are issues that the moderns are confronted with. In addition to purely creative efforts, there are many problems given to us. One of those problems, which we should examine the past excellent methods systematically and re-express them with modern materials and modern formativeness, also seems to be very significant. And, as clothes have been recognized as the second skin for the moderns, a social expectation for clothes has been also very increased. Standardized modern society has required a differentiated self-expression for the moderns, and modern clothes also have showed creative and individual designs. People can break from identity of individuals and expect the satisfaction with their aesthetic desires in the modern society by wearing clothes made of handicraft and individual materials. This study is to recognize that handicraft methods among expressions methods of clothes have been gradually required as a response to the moderns sensible and practical demands, to apply the traditional formative beauty of fagoting as a representative handicraft method to the modern clothing design, and ultimately to plan changes from the standardized clothes due to mass production into high value-added clothes with the original formative beauty. For this purpose, the researcher compared traditional fagoting methods to the mechanical fagoting method together with the general review of the traditional fagoting method for theoretical backgrounds, and analyzed and examined features of the modern fashion and works of modern dress designers. The researcher made 8 actual clothes that strengthened handicraft aspects from the viewpoint of expression as well as practicality with simple form by applying various materials such as handwoven silk, roan, wool, wool jersey, mink, marten, synthetic suede, and felt roll. The findings of this study are as follows. First, the application of a handicraft method i.e., fagoting to the modern clothing design allowed creative and individual expression in the open space between seams instead of existing sewing methods. Second, the application of the fagoting method and various materials to the clothing design allowed limitations of aesthetic expression in materials and expression of unique features of the materials. Third, the fagoting method can be composed in three dimensions on a dress form so that curves of human body can be expressed naturally. Fourth, the application of the fagoting method showed raised effects of depressed engraving along design line, and allowed expression of visual images with a see-through feature partially. Fifth, lines of clothing design can be expressed sufficiently and freely from the viewpoint of formativeness and materials by features of materials in the fagoting method. On the basis of the above results, it is regarded that the fagoting method allows a trial of clothing design for value, originality, practicality, and artistic features in various ways. The researcher expects that the fagoting method will lead more creative expression as a tool to break from mechanical standardization and to overcome limitations of expression in future.
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