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대금연주의 컴퓨터 분석을 통한 미디연주에서의 재현에 관한 연구

Title
대금연주의 컴퓨터 분석을 통한 미디연주에서의 재현에 관한 연구
Other Titles
Computer Analysis of Daeguem Performance and Its Reproduction in MIDI Performance
Authors
조희영
Issue Date
2003
Department/Major
실용음악대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 실용음악대학원
Degree
Master
Advisors
김준
Abstract
최근 컴퓨터를 이용한 음악이 발달하고 미디(MIDI, Musical Digital Interface)를 사용하는 인구가 점차 늘어남에 따라 미디에 한국음악을 도입하고자 하는 노력이 많아지고 있다. 하지만 미디는 서양악기와 서양의 음계를 기준으로 하고 있기 때문에 미디를 사용하여 한국음악 고유의 특징을 살린 연주를 하기는 어렵다. 이에 미디를 사용하여 한국음악을 연주하는 방법에 관한 연구의 필요성을 느끼고, 한국의 대표적 관악기중 하나인 대금의 음계와 중요한 연주기법인 요성(搖聲)을 미디연주에서 재현하는 방법을 연구하고자 한다. 대금의 음계와 한국악기만의 독특한 연주기법인 요성을 미디연주로 재현하기 위해 먼저 이들을 분석하여 표준화된 데이터로 만들었다. 대금음계의 음정은 미디의 표준음계인 12평균율과 달랐는데, 12평균율에서 반음이 100cent인데 반해 대금음계에서 반음에 해당하는 1율(律)은 144cent 또는 90cent로 이루어져 있었다. 요성은 음고(frequency)와 음량(amplitude)이 지속적으로 변화되는 연주기법이므로 요성이 될 때 음고와 음량이 변화하는 폭과 속도를 컴퓨터를 이용하여 분석하였다. 그 결과 요성이 될 때 음고와 음량의 변화관계는 음고가 높아지면 음량도 커지고, 음고가 낮아지면 음량도 작아지고 있음을 알 수 있었다. 분석된 데이터는 미디에서 사용하는 데이터값으로 변환되어 미디 시퀀싱 프로그램(MIDI Sequencing Program)에 대입되어야 한다. 대금의 음계는 미디 시퀀싱 프로그램에서 대금음계의 음고와 가까운 12평균율의 음의 음고를 조작함으로써 대금의 음계를 미디연주로 재현할 수 있다. 미디에서 음고의 변화를 제어하는 메시지는 피치 휠 체인지(Pitch Wheel Change)로 이 메시지의 데이터값을 변화시키면 12평균율로 표현되지 않는 미소음정(微小音程)까지 변화시킬 수 있으므로 12평균율과 약간씩 음정의 차이가 있는 대금의 음계를 재현하는 것이 가능하였다. 요성을 재현하기 위해서는 음고와 함께 음량도 변화시켜야 하므로 미디 시퀀싱 프로그램에서 피치 휠 체인지 값을 변환시켜 음고를 변화시키고, 음량의 변화를 제어하는 메시지인 트랙볼륨(Track Volume)을 변환시켜 음량의 변화를 재현하였다. 이렇게 재현된 결과의 검증을 위하여 미디로 재현된 대금연주를 다시 녹음한 뒤 다시 컴퓨터를 사용하여 음고와 음량의 변화를 분석하였더니 실제 대금연주를 분석한 것과 흡사한 결과가 나왔다. 본 연구는 현존하는 미디체계를 사용하여 한국음악의 음계와 요성을 재현하는 방법을 연구한 것이기 때문에 음계를 재현하는 과정에서 음이 바뀔 때마다 각 음에 해당하는 피치 휠 체인지값을 대입해 주어야 했다. 또한 요성을 표현해 주기 위하여 수많은 미디 데이터값을 일일이 대입해 주어야 하는 어려움이 있다. 이에 한국음악의 디지털 표준이 연구되어 미디가 아닌 한국악기의 연주에 최적화된 독자적인 디지털 인터페이스가 개발된다면 컴퓨터를 사용하여 한국음악을 연주하고자 할 때 더욱 손쉽게 한국음악의 특징을 살린 연주를 할 수 있을 것이다. ; With the development of computer music and increase of people using MIDI(Musical Instrumental Digital Interface), a lot of efforts have been made to apply Korean classical music to MIDI. However, a method of applying Korean classical music to MIDI has limit in expressing characteristics of Korean classical music since MIDI is based on the scale of Western music. Accordingly, the study is related to a method of expressing characteristics of Korean classical music in performing Korean classical instruments with MIDI, particularly, a method of reproducing the scale of Daeguem, one of Korean classical wind instruments, and Yoseong, essential performance technique of Daeguem, with MIDI. First, in order to reproduce the scale of Daeguem, and Yoseong, a peculiar performance technique of Korean classical instruments, the scale of Daeguem and Yoseong are analyzed, and then are expressed in standardized data. An interval of Daeguem scale is different from 12-tone equal temperament, a standard scale of MIDI. That is to say, a semitone is 100cent in 12-tone equal temperament, meanwhile, one Yuel of Daeguem scale corresponding to the semitone of 12-tone equal temperament is composed of 144cent or 90cent. In Yoseong, frequency and amplitude are continuously changed, so that it is required to analyze changes of width and speed in the frequency and amplitude with a computer. According to the analyzed data, it has been realized that the frequency is proportional to the amplitude. In other words, the amplitude increases as the frequency becomes high, and the amplitude decreases as the frequency becomes low. At this time, the analyzed data is changed to a data value used in MIDI, and then is input to the MIDI Sequencing Program. The scale of Daeguem can be reproduced with MIDI by operating the frequency of 12-tone equal temperament, which is similar to the frequency of Daeguem scale, in the MIDI Sequencing Program. In MIDI, a message which controls the change of the frequency is the Pitch Wheel Change. That is, if a data value of the message is changed, the change of microtone which is not expressed in 12-tone equal temperament can be expressed. Accordingly, it is possible to reproduce the scale of Daeguem which have the interval slightly different from 12-tone equal temperament. To reproduce Yoseong, the amplitude has to be changed with the frequency. The frequency is controlled by a method of changing Pitch Wheel Change value in the MIDI Sequencing Program, and the change of amplitude is reproduced by changing Track Volume. At this time, the Track Volume is a message which control the change of amplitude. Then, Daeguem performance with MIDI is recorded, and the frequency and amplitude of Daeguem performance are analyzed with the computer so as to inspect the result of Daeguem performance reproduced in MIDI. Analysis shows that Daeguem performance reproduced with MIDI is similar to a real Daeguem performance. Herein, a method of reproducing the scale of Korean classical music and Yoseong with the existing MIDI system has been studied. In this method, it is necessary to input the Pitch Wheel Change value corresponding to each tone whenever the tone is changed since the existing MIDI system is used. Also, each MIDI data value has to be input so as to reproduce Yoseong. Accordingly, it is required to study a digital standardization of Korean classical music, and to develop a peculiar digital interface which is optimized in performing Korean classical instruments, so that it is possible to express characteristics of Korean classical music in performing Korean classical instruments with the computer.
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