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'나중심'시대, 유희적 디자인 프로세스에 의한 포장디자인 표현연구

Title
'나중심'시대, 유희적 디자인 프로세스에 의한 포장디자인 표현연구
Authors
최유나
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이영희
Abstract
Evolution is a better term to describe current Korean society than transition. Thus it is difficult to define the whole feature in a single term. This is not because our understanding and insight has decreased but the trend is now rapidly changing. Korea has faced a progress in packaging design due to the success of the 1988 Seoul Olympics. But this was mainly due to the quantitative growth which has been stimulated by economic factors, not by technological progress. Thus a unique and creative progress in packaging design can not be expected due to the weakness in technological factors and lack of human resources. We usually think packaging design as a graphic design to give visual effect or an effective method to stimulate purchase . But one must have a thorough understanding of the interconnected factors in the industry, social trends and consumer trends to develop a reasonable planning in packaging design. After the industrial revolution, the manufacturing industry transformed itself to a manufacturer s market and this trend changed to a consumer s after the financial crisis in 1927. Thus the sale of a product was the most significant factor in mass production and a mass consuming market had to be established in order to enable mass production. Competition became fierce and studies regarding consumer behavior and marketing strategies was conducted. Consumer purchase motives was the first priority and production methods concerning consumers became more important. Competition became more fierce than ever and distribution was made in a more effective method. Corporations developed various methods to cope with this new method by increasing product quality, package design and using a variety of promotion techniques. As a result packaging which only function was to considered to deliver and store a product combined with designing concept and this worked as important factor in changing purchasing actions. Especially, an organized and scientific approach to stimulate consumer s sensitive taste and satisfaction is necessary. Therefore a thorough understanding in the features and changes of packaging methods is an important precondition in studying packaging design in the era of sensitivity. Packaging not only serves as a method to store and deliver a product but as a medium of mutual communication. The consumer will select a product which has a more sensitive appearance given that the quality or the service is equal. This pattern emerged with changes in purchasing patterns and changes in industry structures etc. Thus as packaging carries out much more functions than an advertisement promotion, a special study is necessary. Hence chapter 2 in this dissertation describes the changes in consumer consciousness and the definition of modern packaging design. We will describe in chapter 3 the concept of sensitive packaging design and the changes in packaging designing methods. Also the scope and the concept of this study will be presented. Chapter 4 will describe packaging design in cosmetics based on theories argued in the previous chapters. Chapter 5 will describe future strategies concerning packaging design. The main purpose of this dissertation is to apply packaging design to cosmetics, which a sensitive approach can easily be observed and to create a new formative factor in Korea s packaging design industry. We hope this study will be used by many designers and prove to be useful. ;최근 우리사회는 변화라기보다는 진화라고 말하는 것이 더 맞는다고 한다. 즉 전체적인 모습을 한마디로 간단명료하게 정의를 내리는 것은 거이 불가능하게 되었다. 이러한 점은 우리의 이해력 및 통찰력이 낮아 졌기 때문이 아니고, 트랜드가 급속히 변하 고있기 때문이라고 한다. 우리나라는 1988년 서울올림픽의 성공적 개최로 포장디자인이 한 단계 격상되었고 포장 산업이 성장된 것은 사실이다. 그러나 그 이면에는 기술 발전에 의한 것이 아닌 급속한 수출 증대에 부응한 국내 경제 규모의 팽창에 따른 양적 성장으로 보여진다. 따라서 포장 기술 인력 부족 및 기술수준 취약 등으로 포장 산업과 디자인의 지속적 발전과 독자적이고 창조적인 포장 기술은 기대하기 어려운 문제점을 가지고 있다. 우리는 일반적으로 포장 디자인을 말할 때 단순히 "구조적 형태에 따른 시각적 효과를 주기 위한 그래픽 디자인" 혹은 "시각적으로 산뜻한 포장이 구매력을 유도" 한다는 정도로만 생각한다. 그러나 포장 디자인은 포장 산업 시스템 안의 여러 구조와 그 요소들의 연관성뿐만 아니라 사회적 흐름과 소비자경향을 먼저 파악해야 이의 합리적 계획이 이루어질 수 있다. 산업혁명 이후 기계에 의한 대량생산은 과잉생산 현상을 빚어 제조자를 중심으로 하는 생산 구조 체제가 이루어졌으나 1927년 세계 경제가 대공황으로 수요와 공급을 위한 시스템은 판매자의 시장에서 구매자의 시장으로 변하게 되었다. 따라서 대량생산은 판매를 전제로 해야 하고, 대량 판매의 기능은 대량소비라는 소비자 지향적 시장 체제가 구축되어야 했다. 자연히 경쟁이 치열해지고, 더 나아가 소비자의 포장 상품의 구매 관습의 연구와 마케팅 전략 수립의 필요가 인식되기 시작했다. 소비자 구매 동기와 구매 행동을 최우선 순위에 놓게 하여 소비자를 위한 적합한 상품 생산을 위한 상품화 계획을 중요시 하였다. 소비자 중심의 대량 시대에 들어서니 시장은 점점 좁아지고 경쟁은 날로 치열해졌으며, 상품 유통의 속도를 빠르게 해주었다. 이러한 상황에 대처하기 위하여 각 기업들은 품질 향상, 포장 디자인 향상, 상품 스타일의 다양화, 소비자의 구매 의욕 자극, 마케팅 전략 수립, 유통의 원활성, 판매 촉진 광고 등의 실행이 활발히 추진되기 시작했다. 따라서 과거 제품의 보관 및 운반 등의 기본적인 기능만을 가졌던 포장은 디자인적 개념이 접목되면서, 소비자의 구매행동의 변화에 큰 요소로 작용하게 되었다. 특히 오늘날의 소비자의 감성적 취향에 만족을 불러 일으킬 수 있는 체계적이고 과학적인 접근 방법을 위해 소비자의 감성적 성향 및 요구에 대해 이해하는 것이 필요하게 되었다. 따라서 소비자에 대한 정확한 이해를 하기 위한 기초개념과 그에 따른 포장의 특성 및 변화가 무엇인지 고찰하는 것은 감성적인 시대 유희적 포장 디자인의 연구를 위해 필요한 기본적인 전제조건이다. 이제는 앞에서 말한 과거 포장의 주된 역할인, 상품 유통 즉, 보관, 운반, 하역을 원활하게 해주며 내용물을 보호하는 기능 외에도, 최후 소비자에게 상품 정보의 전달을 위한 즉, 의사 소통을 하는 매체의 역할이 중시되는 것이다. 제품의 동일 성능이나 동일 혜택인 경우 소비자는 우선 감각적인 상품 외관으로 구매를 결정하게 된다. 이는 현대 소비생활 및 그 패턴의 변화, 산업 구조의 변형, 새 재료의 개발, 유통체인의 시스템화, 판매 경쟁의 심화 및 국제 무역의 증대로 인해 나타나게 되었다. 따라서 최종 상품의 전달자 인 포장 그 자체가 매체로서 구매 충동 이외의 상품의 운반 및 보존 등 광고가 갖지 못한 여러 가지 기능을 수행하기 때문에 포장 디자인의 계획은 각별한 연구가 뒤따라야 한다고 본다. 이에 따른 본 연구의 요약은 우선, 본론 제 2장에서는 소비자의 의식변화와 그에 따른 포장디자인의 기능확대 및 현대 포장디자인의 개념에 대해 고찰하였다. 그리고 제 3장에서는 감성 포장디자인에 대한 개념 정리 및 감성소비에 따른 또 하나의 패러다임인 나중심시대 에 있어 사회적 변화 및 포장디자인의 변화에 대해 살펴보았다. 또한 나중심 시대 유희적 포장의 개발을 위한 기준이자, 본 작품 연구를 위한 개발 내용의 개념과 영역을 제시하였다. 제 4장에서는 앞의 이론적인 기준에 의한 개념을 바탕으로 한 유희적 화장품 포장디자인 개발 제작의 내용을 실었다. 마지막으로 제 5장에서는 이상과 같은 연구조사의 결과로서 앞으로 디자인 발전의 개발 방향을 제시하고, 한국 포장디자인 정책 방향을 바탕으로 계속적인 화장품 포장디자인 연구를 위한 방향을 제시하였다. 이번 연구에 있어 작품제작은, 포장디자인에 있어 감성적으로 접근하기 쉬운 화장품에 응용함으로써 앞으로의 우리 나라 화장품 포장디자인의 역사에 새로운 조형요소를 창조하는 데 중점을 두어 제작하였다. 따라서 앞으로는 보다 더 다양한 방법론들이 많은 디자이너들에 의해 폭넓게 연구되길 바라며, 본 연구가 작은 보탬이 되기를 바란다.
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