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TV유아 프로그램에서 동화(童畵)를 활용한 애니메이션 형식의 표현 연구

Title
TV유아 프로그램에서 동화(童畵)를 활용한 애니메이션 형식의 표현 연구
Authors
남은영
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
오병권
Abstract
Since broadcasting was started from successful wireless transmission in 1897, a variety of media from radio to black-and-white TVs and color TVs were introduced and, recently, the advent of new media with various channels such as Internet and mobile as well as digital broadcasting bidirectional transmission between a sender and a receiver as a third-generation broadcasting has been continued. This technological advancement has elicited production and distribution of contents containing numbers of information, and has affected and changed the moderns lifestyle and their way of thinking greatly. Especially, contents of TV programs have continued the closest relationship with the general public until now and no one can get free from TV programs irrespective of sex or age, voluntarily or involuntarily. The significant issue in this point, however, is that contents of most TV programs are considered and broadcasted one-sidedly without participation and interaction of viewers as consumers. Thus, the researcher started from a concern on "How contents of TV programs as a producer of visual information contents of TV programs can maintain the participation-oriented bidirectional value?" and chose the subject of this study, An animation form applying children s pictures in TV preschool programs . Although it is thought that approaches and researches with various viewpoints shall be needed due to many academic genres including TV, preschool program, and method of expression, this study, specially, has a significance in suggesting and exploring children s concerns and possible methods of expression as the followings by partially applying children s pictures in producing TV preschool programs. Chapter 1 described background and objective of this study. Chapter 2 was to understand the features of TV preschool programs, examined the relationship between cognitive development of children and TV programs, and found and production and expression of animated forms as a feature of TV. And, this chapter was to understand contents to be considered in producing TV preschool programs, and introduced concepts, forms, and features of TV computer graphic. Chapter 3 examined expression and general features of children s pictures, and developmental steps of expression of children s pictures, recognized features such as expression in materials, forms, and colors as detailed expression of children s pictures, and researched children s shared viewpoints and preferences. In addition, analysis and arrangement of these distinctive elements were applied in producing a work. Chapter 4 produced a work with an expression of animation form by selecting the target program based on the understanding of contents and features in the above Chapter 2 and Chapter 3 and applying children s pictures, and suggested an applicable way familiar with children. Chapter 5 made a conclusion by putting all the above findings together. In summary, this study has a significance in examining new methods of expression and suggesting a direction with children s pictures as an animation form in the TV preschool programs among various expressions leading children s concerns and participation. In future, continuous changes in broadcasting environments will allow bidirectional media to be commercialized and generalized further. Therefore, detailed and continuous concerns and studies of experts in this field should be needed. ; 1897년 무선송신의 성공으로부터 시작된 방송은 라디오에서 흑백TV와 컬러TV를 거치면서 최근에는 제3세대 방송이라 할 수 있는 송·수신자간의 쌍방향이 가능한 디지털 방송과 인터넷, 모바일 등 다양한 채널의 매체가 속속히 등장하고 있다. 이러한 기술적 진보는 다량의 정보를 담은 컨텐츠를 생산, 유통함으로 인해 현대인의 생활양식과 의식구조에 많은 변화와 영향을 주고 있다. 특히 TV프로그램의 컨텐츠는 대중과 가장 밀접한 관계를 현재에도 지속하고 있으므로 인하여 노소를 막론하고 자의적이던 타의적이던 TV프로그램으로 인해 자유로울 수 없을 것이다. 하지만 여기서의 문제는 대부분 TV프로그램의 컨텐츠는 소비자인 시청자의 참여성, 쌍방향성이 결여된 일방적으로 생산되고 방송되어지는 것이 현실이다. 따라서 본 연구자는 TV프로그램의 시각정보 컨텐츠를 생산해내는 생산자로서 어떻게 하면 TV프로그램의 정보인 컨텐츠가 참여지향형의 쌍방향성을 지닐 수 있을까? 에 대한 관심으로부터 출발하여 본 논문의 주제인 ‘TV유아 프로그램에 동화(童畵) 애니메이션 형식’ 타이틀로 주제를 선택하여 연구하게 되었다. 특히 본 연구는 TV, 유아프로그램, 표현방법 등 큰 학문적 장르로 인해 향후 다양한 관점에서의 접근과 연구가 필요하다 사료되지만 부분적으로나마 TV프로그램 제작 시 유아그림을 활용하여 유아의 관심과 참여가 가능한 표현방법을 아래와 같이 제시하고 모색함 으로써 연구의 의의가 있겠다. 제 1장에서는 연구의 배경과 목적을 서술하였다 제 2장에서는 TV유아프로그램에 대한 특징을 이해하고, 유아의 인지발달과 TV프로그램과의 관계를 살펴보며 TV 특성인 動畵化(Animated)된 형식의 제작표현방법을 이해하고 확인해 보았다. 또한 TV유아 프로그램 제작 시 고려해야 되는 내용을 이해하고 확인했으며, TV 컴퓨터그래픽의 개념과 유형과 특징 등을 알아보았다. 제 3장에서는 유아그림에 있어서의 표현의 일반적 특징과 동화(童畵) 표현의 발달단계 등을 이해하고 동화의 구체적 표현인 소재표현, 형태표현, 색상표현의 특징을 이해하며 유아들의 공통의 관점과 선호도를 살펴보았다. 또한, 이러한 특징적 요소를 분석 정리 하여 작품 제작 시에 적용 및 활용해 보았다. 제 4장에서는 위의 2장, 3장의 내용 및 특성 이해를 통해 이에 따른 대상프로그램으로 선정하고 유아그림을 활용해서 애니메이션 형식의 표현방법을 통해 작품을 제작함으로서 좀더 유아와 친숙하고 소통이 가능한 방향을 제시해 보았다. 제 5장에서 이상의 연구결과를 종합하여 결론을 도출하였다. 이상과 같이 본 연구는 TV유아 프로그램에 애니메이션 형식의 유아의 관심과 참여가 가능한 표현 방법 중 유아의 그림을 활용하여 새로운 표현방법을 연구하고 방향을 제시하는 데 의의가 있다고 사료된다. 향후 방송환경의 지속적인 변화로 인해 쌍방향의 미디어는 더욱 더 상용화되고, 보편화 될 것이다. 따라서 이에 대한 전문가의 구체적인 지속적인 관심과 연구가 있기를 바란다.
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