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PI(Product Identity)에 있어서 비가시적 요소에 관한 연구

Title
PI(Product Identity)에 있어서 비가시적 요소에 관한 연구
Authors
안혜신
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
세계가 치열한 디자인 경쟁시대로 진입함에 따라 기업들은 경쟁력있는 기업 가치를 증대시키는 수단으로 기업 아이덴티티(CI; Corporate Identity), 제품 아이덴티티(PI; Product Identity)에 관심을 가지기 시작했다. 해외 선진 기업의 경우 디자인 부문에서 각 기업의 고유한 이미지를 제품을 통해 구체화시키고, 독자적인 기업문화를 경영, 디자인, 마케팅 등에 적극적으로 반영하는 전략을 세워 실행하고 있다. 그러나 현재 국내 기업의 경우 경쟁력 제고를 위한 기업 아이덴티티(CI; Corporate Identity), 제품 아이덴티티(PI; Product Identity)의 중요성을 부분적으로 인식하고 있으나 정책부재, 정보수집의 부족, 실용화 계획의 미흡 등으로 실효를 거두지 못하고 있는 실정이다. PI는 소비자가 제품을 사용하면서 기업의 이미지를 느끼면서 발생하는 커뮤니케이션을 긍정적인 방향으로 이끌어 나가며 기업이미지 통일을 바탕으로 시장에서 경쟁우위를 점하기 위한 종합적이고 체계적인 기업 전략의 일환으로서 중요하다 하겠다. 따라서 본 연구에서는 PI의 중요성과 본질에 대해 언급하고 성공적으로 PI를 정립하고 있는 사례와 현재 정립단계에 있는 PI 사례를 분석하여 기업의 PI 전략에 도움이 되고자 한다. 본 연구 각 장의 내용을 요약하면 다음과 같다. 1장. 서론 우선 연구의 목적과 필요성, 연구의 범위 및 방법에 대해 언급하고 연구 내용에 있어 기본 개념에 대해 소개하였다. 2장. 기업 디자인 (Corporate Design)의 개념 및 구성 PI는 독립적으로 존재하는 것이 아니므로 전체 개념인 기업 디자인 (Corporate Design)의 개념과 구성 그리고 그 구성요소와 상관관계에 있는 각 아이덴티티(Identity)에 대하여 알아보고 이를 통해 PI (Product Identity)와의 관계에 대해 살펴보았다. 3장. PI (Product Identity)의 이론연구 3장은 PI의 이론 부분으로 PI의 개념과 필요성에 대해 알아보았다. 4장. PI (Product Identity)의 본질 국내외 기업과 문헌연구에서 이루어지고 있는 PI의 일반적 구성요소 분류 및 관계에 대해 살펴보았으며 인터뷰를 통해 사용자가 실제로 인식하는 PI (Product Identity)의 구성요소를 분류·제시하였다. 5장. PI (Product Identity)의 가시적, 비가시적 요소 5장에서는 4장에서 제시한 사용자 측면의 PI (Product Identity) 구성요소를 기준으로 분석제품인 필립스와 삼성전자의 제품을 가시적 요소와 비가시적 요소로 나누어 분석하였다. 가시적 요소는 분석제품을 과거부터 현재까지의 제품으로 연도별로 분류하여 통시적 접근으로 분석했으며, 비가시적 요소는 분석제품의 매뉴얼과 작동방식에 중점을 두어 공시적 접근으로 분석했다. 또한 비가시적 요소인 기업 이념과 디자인 철학에 대해서도 간단히 언급하였다. 6장. 연구결과 본 연구의 결과와 후속연구의 가능성에 대해 기술하였다. ; As the world market has become more competitive in product design, many corporations began to put their emphasis on CI (Corporate Identity), PI (Product Identity) to formulate their own-unique image. In cases of more technically advanced companies, representatives differenciate their products from others through their own-unique image, and carry the strategy of defined culture of corporation in management, design, and marketing. On the other hand, domestic corporations partially recognize the importance of CI (Corporate Identity) and PI (Product Identity) as a strategy to increase their competitive power, and they are not practiced accordingly because of policy absence, insufficient gathering of information, and inadequate plans. PI (Product Identity) is important in such way that it leads to an affirmative communication between consumers and product companies; Through the communication, the corporation is able to get unity of corporate image and gain advantage over other competitors. In this dissertation, it is aimed to present the importance of PI (Product Identity) development and to suggest proper strategies for corporations through the successful examples of PI development. The contents is as following. Chapter I: Introduction The purpose and the necessity of the CI (Corporate Identity) and PI (Product Identity) studies, extent, method of studies, and basic definitions of study words will be introduced. Chapter II: Concept and Structure of Corporate Design Since PI (Product Identity) does not exist by itself, contents of Corporate Design, as a whole concept will be examined. Also, each identity as a component and the relations between them will be explored. Chapter III: Study on the Theory of PI (Product Identity) Concept and necessity of PI (Product Identity) study will be examined. Chapter IV: Essence of PI (Product Identity) Classification of PI (Product Identity) components in domestic corporations and PI (Product Identity) components in reality through interviews with consumers will be compared and analyzed. Chapter V: Visible and Non-visible Factors of PI (Product Identity) According to the PI (Product Identity) components recognized by consumers in Chapter IV, visible and non-visible factors of PI (Product Identity) in products of Samsung electronics and Philips will be analyzed. Chapter VI: Conclusion Establishments and possibility for later studies on PI (Product Identity) are described.
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