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데이비드 호크니의 포토콜라주(1982-1986)에 나타난 공간의 해체와 재구성

Title
데이비드 호크니의 포토콜라주(1982-1986)에 나타난 공간의 해체와 재구성
Authors
황희정
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 데이비드 호크니(David Hockney, 1937~ )의 포토콜라주작품에 나타나는 공각의 해체와 재구성에 대한 연구이다. 그는 현대미술의 흐름이 급변하는 시기에 작업을 하였으면서도, 자신의 독창적인 작품세계를 꾸준히 변화, 발전시켜나간 작가이다. 호크니의 초기작품에 대한 연구는 비교적 많은 편이지만 80년대 이후의 작품에 대한 본격적인 연구는 그리 많은 편이 아니다. 호크니의 자연주의 시기 작품들에 대한 많은 연구와 평가들에도 불구하고 그의 포토콜라주에 대한 다양한 연구가 부족하다는 것은 포토콜라주 작품이 자연주의 시기작품만큼 많이 알려지지 않았다는 것을 시사하는 것이기도 하다. 따라서 본 논문에서는 호크니의 포토콜라주작품을 중심으로 그의 작품에 나타나는 공간이 콜라주를 통한 해체와 재구성으로 화면 안에 시간을 개입시킨다는 것에 대해 연구하였다. 또 포토콜라주작업이 그 이전과 이후의 작업에 중요한 매개로 작용한다는 것에 대해서도 언급하고 있다. 포토콜라주 작업을 하던 80년대 당시가 비디오 등 새로운 매체를 이용한 작품들이 현대미술의 주류를 형성하던 시기였던 만큼 호크니의 포토콜라주 작품들은 그리 현대적이거나 시대적인 흐름을 선도하는 작품이라고 인식되지는 않았다. 그러나 작품을 통해서 표현된 공간이나 시간의 문제는 모더니즘의 개념을 넘어서고 있다. 즉 그의 화면에 나타나는 이미지들에서는 대상과 배경의 경계가 모호해지기도 하며, 절대적이고 초월적인 시간을 지닌 화면이 아니라 관람자들이 흐르는 시간을 체험할 수 있도록 하고 있다. 그리고 인간의 직관적인 시각을 옮겨 놓으려는 시도도 하였다. 20세기 미술사를 돌이켜 볼 때, 가장 큰 사건 중 하나가 추상미술의 등장이라고 할 수 있다. 그 이후의 미술은 매우 빠른 속도로 변화, 발전하였는데 이후 급박하게 변해 가는 미술의 흐름 속에서 과학이나 철학과 같은 이론이 미술작품을 생산하는 기본적인 바탕으로 자리잡기 시작했다. 특히 호크니도 철학이나 과학에 대한 광범위하고 심도 깊은 지식을 바탕으로 하여 포토콜라주 작업을 하였다. 그는 화면에 구체적인 이미지룰 제시하기는 하였지만 그가 구성한 화면은 단순히 이미지를 재현하고자 한 것이 아니라 상대성 이론, 양자이론, 베르그송의 철학이 스며있는, 과학적이고 철학적인 이론에 바탕을 둔 화면이었다. 본 논문에서는 호크니가 포토콜라주 작품을 통해 사진과 회화의 경계선상에서 새로운 개념의 미술을 제시하고 있다는 것을 밝히고 있다. 따라서 호크니의 작품을 통해 현대미술의 흐름이 어느 하나의 경향에만 국한되는 것이 아니며, 그 수평적인 확산을 도모할 수 있는 계기가 될 수 있다고 본다. 또 호크니는 이러한 포토콜라주작품을 통해 본질적인 리얼리티를 구현하고자 하였다. 즉 지금까지 인간의 이성에 의해 지배되어 왔던 화면에 포토콜라주를 통해 직관적인 시각을 구현해 냄으로써 호크니가 말하는 본질적인 리얼리티인 시간과 공간이 공존하는 공간, 그 속에 지속되는 움직임이 표현된 공간을 만들어내고 있다. 그동안 호크니에 대해 부분적으로 다루어지거나 초기작품 또는 무대미술에 대해서만 다루어지던 것에서 탈피해 포토콜라주작품을 중심으로 그의 작품세계를 분석함으로써 현대미술의 흐름속에서 분명히 의의 있는 작가임을 밝힐 수 있는 계기를 만들고 있다. 또 그의 작품세계에서 중요한 전환점이 되는 포토콜라주작업을 살펴봄으로써 그의 작품세계에 대한 올바른 이해를 시도하는 중요한 출발점이 되리라고 본다.;This study relates to space dissolution and recomposition in photo-collage works of David Hockney (1937~ ). Though he worked when the current of modern art changed suddenly, he has continued to change and develop the world of his original works. Studies on Hockney's early works are comparatively sufficient while full-fledged studies on his works after late 1980's are insufficient. Despite many studies and comments on Hockney's naturalistic works, lack of many-sided studies on his photo-collage works implies that his photo-collage works are not widely known as much as his naturalistic works. Therefore, this study attempted to examine intervention of time in a picture by dissolving and recomposing the space in his works with collage, focused on his photo-collage works. And, this study mentioned that his photo-collage works serve as an important medium of works therebefore and thereafter. As he had made photo-collage works in 1980's when the main current of the modern art was works using new media like video, Hockney's photo-collage works were not recognized as modern works or works leading the periodic current. But, space and time issues expressed in his works transcend the concept of modernism. In order words, images in his picture have vague boundary between subject and background and make the audience not experience a picture with absolute and transcendent time but time that is passing. And, he attempted to move human intuitional vision. When we look back into art history in the 20th century, the most influencing event is deemed to be advent of abstract art. Then, art changed and developed suddenly. Thereafter, theories like science or philosophy under the rapidly changing current of art began to settle down as basis for works of art. Especially, Hockney made his photo-collage works based on wide and in-depth knowledge of philosophy of science. Though he suggested concrete images in a picture, the picture was not simple reproduction of images but was based on scientific and philosophic theories that the theory of relativity, the quantum theory, and Bergsonism are mixed. This study showed that Hockney has proposes the new concept of art in the boundary between photo and picture by hoto-collage works. Therefore, it is deemed the current of modern art is not limited to any tendency through his works and his works can promote the horizontal spread. In addition, Hockney intends to implement substantial reality with his photo-collage works. In other words, he has implemented intuitional vision in a picture, which is controlled by human reason, through photo-collage and formed a space that time and space - substantial reality according to Hockney - coexist and a space that continuous movement is expressed. This study is an attempt to, out of the existing studies on his partial works or early works and works of theatrical art, analyze the world of his works focused on his photo-collage works, and to provide an opportunity to prove he is a significant artist under the current of modern art. This study is expected to be an important start in trying to understand properly the world of his works by examining his photo-collage works as an important turning point in the world of his works.
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