View : 743 Download: 0

케테 콜비츠(Kaethe Kollwitz)작품에 나타난 휴머니즘적 사회주의 연구

Title
케테 콜비츠(Kaethe Kollwitz)작품에 나타난 휴머니즘적 사회주의 연구
Authors
김선숙
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 케테 콜비츠(Ka¨the Kollwitz, 1867-1945)의 작품에 나타난 휴머니즘적 사회주의에 대한 연구이다. 콜비츠는 판화라는 매체를 통하여 초기에는 사실주의적 기법으로, 후기에는 표현주의적 기법으로 자신의 사회적 의식을 조형화 하였다. 이러한 콜비츠의 작품에 나타난 기법으로 인하여 그녀는 사실주의 작가, 표현주의 작가로서 미술사에서 자리 매김하고 있지만, 보다 중요한 것은 사회주의 사상을 작품으로 표현한 작가로서 콜비츠일 것이다. 본 논문은 콜비츠의 사회주의 사상을 특히 인간을 중심으로 하는 휴머니즘적 사회주의 사상으로 보고, 이를 토대로 그녀의 작품을 분석하고자 한다. 19세기의 유럽은 급속한 산업화로 자본주의 사회로 변모되기 시작했고, 이에 따른 결과로 자본의 집중·실업과 빈곤의 증대 등의 사회적 문제가 등장하였다. 당시의 사회사상가들은 자본주의 사회의 병폐들을 해결하기 위해서, 생산수단의 사회적 소유와 사회적 관리 등을 내세우는 사회주의에 경도되었다. 콜비츠가 살던 독일 사회 역시 프랑스·영국 등의 사회주의 사상과 혁명에 영향을 받아, 보다 급진적인 마르크스 사회주의가 확산되었다. 콜비츠는 이런 사회주의 사상을 받아들였지만, 그녀의 기본적인 사회주의 사상은 휴머니즘을 바탕으로 한 것이다. 그녀는 사회에서 가장 고통받는 자로서 노동자들에 대해 관심을 갖고, 그들의 삶을 개혁하는 방안으로써 사회주의에 경도되었다. 콜비츠는 사회주의 사상을 의식적으로 받아들인 이후부터, 자신의 작품에 사회적 의식을 담고자하였다. 이와 더불어 그녀는 매체에 있어서 드로잉 중심의 판화가 사회적 주제를 표현하기에 적합하다고 여겨서, 1891년 이후 본격적으로 판화에 전념하여 1944년까지 지속적으로 작업하였다. 콜비츠의 휴머니즘적 사회주의 사상은 초기부터 후기까지 작품에서 관통되고 있지만, 각 시기별로 다른 양상을 나타내고 있다. 초기(1891-1908)에는 콜비치가 급진적인 사회주의에 경도되어 작품을 제작하였는데, 그녀는 초기 작품에서 문학 작품과 역사적 사건을 토대로 사회 구조속에서 노동자 계층의 비참한 현실에 주목하고, 혁명을 통해 현실을 개혁하고자 하는 의지를 조형화 하였다. 중기(1907-1921)에는 콜비치가 자본주의 체제 하에서 가장 고통받고 있는 노동자들의 현실을 심도 있게 다루었고, 노동자들의 사회적 고통을 그들의 연대를 통해서 해결하고자 하는 의도를 드러내었다. 콜비츠는 이 시기에 사회주의 정당의 분열과 1차 세계대전 등으로 인해 자신이 사회를 개혁하는 방법으로 믿었던 사회주의 혁명에 회의를 느꼈지만, 여전히 노동자들을 기반으로 사회를 개선하고자 하는 의지를 표방하였다. 콜비츠의 후기(1922-1944)에 제작된 작품에는 노동자들의 사회적 고통뿐 아니라, 인간적인 고통까지 확장되어 다루어졌다. 이 시기에 콜비츠는 인간의 고통에 주목하는 측면과 더불어 그들의 고통을 자신의 모성으로 포용하고자 하는 의지를 부각시켜서, 콜비치만이 휴머니즘적 사회주의 사상을 표출하였다. 이와 같이, 본 논문에서는 콜비츠의 작품을 사회적 의식에 변화에 따라, 각 시기로 나누어 보다 집중적으로 그녀의 휴머니즘적 사회주의 사상에 대해 살펴보고자 한다.;This thesis is the study reflecting humanistic socialism on Ka¨the Kollwitz's works. Kollwitz used realistic techniques early in her career and expressionistic skills later in order to shape her socialistic consciousness through a medium of prints. In result of those techniques in her works, she positioned herself as a realist and expressionist in art history. What is more important, however, must be Ka¨the Kollwitz the artist who transplanted socialism into her works. In this study, her works would be analyzed based on the view that Kollwitz's socialistic attitude could indicate especially human-centered humanistic socialism. In 19th century, European societies began to change towards Capitalism through a rapid industrialization, and it led to social problems such as convergence of capital, increase of unemployment and poverty. At that time, to resolve social deformities, leaders of public thought admired Socialism, which asserted common ownership of means of production and the governmental control over them. In Germany where she lived, progressive Marxist socialism was expanded under the influence of prevalence of socialism and revolution in France or England, etc. Kollwitz took in this ideology of Socialism, but it was on her fundamental thought, that is, humanism. She was interested in workers who were suffered the most in the society, and hoped Socialism to reform their miserable lives. After acceptance of Socialism, Kollwitz tried to comprehend social ideas in her own works. In addition, she was convinced that drawing-centered print is appropriate to express social themes; therefore, since 1891, she had concentrated earnestly upon prints, and continued to work this type of art until 1944. Even though her humanism passes through all her works, it shows different phases in each period. In her early days(1891-1908), Kollwitz made progressive Socialistic arts on the basis of literature and historical events, including horrible situation of blue color workers in the social structure and intention to reform that faulty society. In the middle of her careers(1907-1921), Kollwitz dealt with the reality of workers who lived with tremendous pain throughly under the Capitalism, visualizing her intention to settle their social difficulties by coalition of the workers. At that time, the division of Socialist Party and World War I made her suspicious of socialistic revolution, the way she believed of innovating society. Yet, she still professed the will to improve the society by the workers themselves. In the works from her later term(1922-1944), she expanded to the extent of expressing human pain as well as social problems of the workers. She represented her own humanistic Socialism by bringing up her willingness of embracing their pain in her maternity, with raising attention to human pain. Kollwitz's humanistic Socialism in her works will be examined further in each period in accordance with change of social recognition.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE