View : 832 Download: 0

Fanny Mendelssohn Hensel(1805~1847)의 가곡 연구

Title
Fanny Mendelssohn Hensel(1805~1847)의 가곡 연구
Authors
한은주
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신지화
Abstract
파니 멘델스존 헨젤(Fanny Mendelssohn Hensel, 1805-1847)은 19세기의 여성작곡가이며 훌륭한 피아니스트였고 일요 음악회(Sunday Musicales:사교음악회)의 음악감독이었다. 그녀는 짧은 생애동안 몇 개의 피아노, 오르간, 합창, 쳄버 음악 등과 함께 약300여 곡의 아름다운 가곡을 작곡하였다. 그녀는 동생 펠렉스 멘델스존(Felix Mendelssohn, 1809-1847)과 함께 부유한 집안의 훌륭한 음악적 환경 속에 성장하였으며 일생동안 기꺼이 그의 음악적 조언자, 안내자역할을 했다. 그리고 자신의 집에서 열렸던 일요 음악회를 통해 작품들을 꾸준히 발표하였고 여행을 통해 많은 작곡가들과 교류하였다. 마침내 그녀가 죽기 전 해인 1846년에는 당시 베를린에서 인정을 받게 되었던 그녀의 곡들을 출판하게 되었다. 그럼에도 불구하고 음악사에 있어서 동생 펠렉스의 누이로서만 인식되어져 왔다. 그러나 오늘날 여성음악가들에 대한 연구가 활발해짐에 따라 19세기의 클라라 슈만과 함께 더불어 19세기를 대표하는 여성작곡가로서 재조명되어 지고 있다. 낭만주의 시대에는 오페라이외에도 많은 성악곡이 창작되었고 그 중에서도 예술가곡은 가장 중요시되는 분야였다. 이 시기의 예술가곡 작곡가들은 가사가 될 시의 음악적 표현에 많은 배려를 보였으며 파니 역시 그 시대의 하이네, 괴테, 아이헨도르프 그리고 무명시인들의 시에 자연과 사랑을 주제로 많은 곡을 썼다. 그녀가 작곡한 성악성부의 선율은 대체로 서정적이고 경쾌하며 반주부는 언제나 단순하면서도 가사를 표현하기 위한 보조적 수단이었다. 그녀는 악절 끝부분에 시적인 가사를 강화하기 위하여 멜리스마적인 특징과 더불어 지속음과 각 악절의 끝에서 가사의 마지막 줄을 반복하였다. 또한 성악부의 감정 고조와 중요한 단어의 강조나 단순히 음악을 시작하기 위해 옥타브 도약법을 사용하였다. 본인은 이 논문에서 그녀의 가곡들 중 출판하였을 당시 많은 이들에게 인정을 받아 연주되었으며 위의 언급된 가곡의 특징들이 잘 나타나 있는 「이탈리아」(Italien),와 「상실」(Verlust) 그리고 「백조의 노래」(Schwanenlied)와 「남쪽으로」(Nach su"den)를 분석하고자 한다. 이 연구는 위 4곡의 음악 형식, 선율, 조성, 화성, 리듬, 반주형태 및 강약의 분석을 통해 그녀만의 음악적 경향들을 자세히 알아보고 나아가 새로이 파니의 가곡들을 접하는 이들의 이해를 돕고자 함이다. ; Fanny Mendelssohn Hensel(1805-1847) is a great female composer and pianist of the 19th century. She was also a music director of Sunday Musicales. For her short lifetime, she composed about 300 beautiful songs for the piano, organ, choir and chamber music. She grew up in a rich family of respectable music environment with her younger brother Felix Mendelssohn, and she played the role of his music advisor and guide for her life time. Also, Sunday Musicales held in her place, she presented her work and interacted with a lot of composers during journeys. In 1846, one year before she died, she became to publicize her pieces that was appreciated in Berlin. Nevertheless, she was mostly considered as Felix s sister. However, as studies on female musicians are going actively today, she is re-appreciated as the representative female composer of the 19th century together with Clara Schuman. In the age of Romanticism, lots of songs were composed as well as operas, and art songs were specially highly thought among them. Composers of art songs at that time focused on the musical expression of lyrics, and Fanny also composed many songs with the subjects of poems of Heine, Goethe, Eihendorff and some nameless poets. The melodies she made are mostly lyrical and brilliant, and the accompaniment was always subsidiary to lyrics. To strengthen poetic lyrics, she repeated the last line of lyrics at each end of musical phrases with melismatic characteristics. Also, she used the climax of vocal music, the emphasis of important words or octave leaping. In this study, I analyzed some of her works , and that well present the characteristics of songs written above. Also, this study is aimed at help understand her music by closely examining her musical disposition through musical form, melody, composition, harmony, rhythm accompaniment and strength of the four songs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE