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프로코피에프(S. Prokofiev)의 '피아노 소나타 제7번, op.83'에 관한 연구

Title
프로코피에프(S. Prokofiev)의 '피아노 소나타 제7번, op.83'에 관한 연구
Authors
유지희
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승현
Abstract
In the early 20th century, Russia was in an extremely disordered state of politics, society and culture, and the new Communist Party enforced restrictions on the arts. Sergei Prokofiev (1891~1953), despite the social disorder being extreme, created a unique music style by being influenced by Romanticism and Modernism, so he greatly affected Russian music in the early 20th century. In his early works, however, which showed the tendencies of late 19th century Romanticism, are generally found all of the traditional and progressive aspects of contemporary Russian music. Most of his early works showed many features of progressive implementation as a revolutionist and most of them were written for being playing on the piano. During his exile, he was in full activity as a concert pianist rather than as a composer. After he permanently returned to his country, he pursued various experiments in trial forms and genres. Most of his works in those days showed clarity and lyricism. He wrote much piano music, as a composer and pianist, and most of his works were given the first public performance by himself. Prokofiev made a great contribution by applying new techniques and percussive instrumental tone color to piano performance. So he was in high estimation as to both piano performance and literature. The purpose of this paper is to show in what manner he applied his unique musical style to the『Piano Sonata No.7』, one of his later piano sonatas, which are highly estimated. This work, which are begun in 1939 and completed in 1942, is a sonata that is composed of three movements. The first movement of this work is in typical sonata form and the second is in ternary form, A-B-A . Finally the third is in arch form, A- B- C- B - A . The most noticeable part of this work is its rhythm. Especially in the third movement, the left hand ostinato is used widely, together with percussive instrumental effects. ; 20세기초 러시아는 혁명으로 인한 정치, 사회, 문화 전반의 극심한 혼란기를 겪게 되고, 새로 들어선 정권은 예술에 대한 규제를 강화했다. 프로코피에프(Sergei Prokofiev: 1891~1953)는 이러한 혼란기에도 불구하고 후기 낭만음악과 현대음악의 영향을 받아 자신만의 독특한 기법으로 20세기 전반기의 러시아 음악에 중요한 영향을 끼쳤다. 그의 초기 작품은 19세기 후기의 낭만주의적 색채를 띠기도 하지만, 전통적인 특성과 혁신적인 특성이 공존하는 성격을 지니고 있었다. 그의 초기 대부분 작품은 그 당시 음악의 혁명가 로서의 면모를 볼 수 있는 혁신적인 시도가 돋보이며, 이 시기의 많은 작품은 피아노를 위해 쓰여진 곡들이다. 해외 망명시절에는 작곡가로서보다는 콘서트 피아니스트로서 많은 활동을 하였으며, 다시 소련으로 영구 귀국한 후의 후기 작품에서는 형식과 장르에 있어서의 다양성이 추구되었으며, 간명(簡明)함과 서정적인 경향을 띄었다. 작곡가이자 피아니스트로서 그는 전 생애에 걸쳐서 많은 피아노곡을 작곡하였으며 그 시대의 혁신적인 존재로서 피아노에서 타악기적 음색을 추구하는 새로운 테크닉을 시도하여 피아노 연주와 20세기 피아노 문헌에 큰 공헌을 하였다. 본 논문에서는 프로코피에프 후기 피아노 작품에서 가장 높이 평가받는 그의 후기 피아노 소나타 중의 하나인 「피아노 소나타 제7번, op.83」에 관한 연구를 통해서, 그의 독특한 어법이 이 곡에서 어떠한 방법으로 사용되었는지 알아보았다. 프로코피에프는 제2차 세계대전중인 1939년에 이 작품에 착수하여 1942년에 완성하였다. 이 곡은 3악장 구조의 소나타로 1악장은 전형적인 소나타 형식이며 2악장은 A-B-A 의 3부 형식, 3악장은 A-B-C-B -A 의 아치형식(Arch form)이 사용되었다. 7번 소나타의 가장 특징적인 요소는 리듬으로 특히 3악장에서 왼손의 오스티나토(ostinato)는 곡 전체에 사용되어 타악기적인 효과와 함께 음악적인 상징을 이루고 있다. 이 곡은 프로코피에프의 독특한 기법들이 집약되어 있는 작품으로서 그의 피아노 작품에서뿐만 아니라 현대 피아노 작품 중 걸작중의 하나로서 평가받고 있는 작품이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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