View : 1078 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조은미-
dc.contributor.author남윤경-
dc.creator남윤경-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:21Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:21Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000003328-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206042-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003328-
dc.description.abstractThis thesis was focused on studying the world of art and the impromptu expression in Pina Bausch s works. Through the more various expression technique rather than the traditional choreography notion, Pina Bauch, who is represented expressionism, recognized the importance of improvisation in a various creative technique of dance and tried to find subject according to the impromptu expression involved in a course creating her works. During the period between the First World War and the Second World War, a expressive dance was arose in German, leading to a flow of free emotion through the action. Subjects of expressive dance are particularly dealt with a secret personal relationship and a passion. Also, eliminating ornamental movements which depend on a poorly organized structure, she creatively expressed a movement which emphasized personal emotion. Impressed by the early expressionism, Pina Bauch applied artistic presentation of emotion such as agonies, anxiety, and a feeling of uncertainty into a form of pure dance. And she back forwarded the border between dancing and playing. To express her work more efficiently, she strongly intended to use impromptu method such as decor and music, language, the form of motive and relevance, the form of stage, and costume, which were related to the structure and the story of her work. As a dancer who eliminated the existing notion of modern dance and thus lived her achievement in history of dance, Pina Bauch led that her audiences observed her work with the objective criticism and rational attitude through the use of impromptu expression, and presented a foundation which could evaluate the modern dance more properly. Today, modern arts are pursuing the unlimited creation and, if we consider the alteration, a new attempt such as impromptu expression must be accepted as a new form in modern dance. In summary, based on the research of impromptu movement in her main works, 「The Rite of Spring」, 「Cafe Muller」,「Carnations」, and 「The Plaint of Empress」, I have tried to reveal how much this new attempt contribute to develope the style of modern dance and how necessary it will be for the future various attempts. ; 본 논문은 피나바우쉬의 예술세계와 그녀의 작품에 나타난 즉흥적 표현을 연구함으로써 전통적인 안무개념을 뛰어 넘는 다양한 표현기법들을 통해 여러 양상의 무용창작기법 속에서 즉흥성의 중요성을 인식하고 표현주의를 대표하는 독일의 피나바우쉬의 작품창작 과정 속에 내재된 즉흥적 표현에 의한 주제의 표출방법을 찾고자 하였다. 1차대전 후, 2차대전을 전으로 한 시기에 독일에서는 자유로운 감정의 흐름을 신체의 움직임을 통해 하나의 표현형태로 이끌어 낸 표현주의 무용이 생겨나게 되었다. 이러한 표현주의 무용의 주제는 은밀한 인간관계와 정열을 다루는 것이 특징이었으며, 구조면에서 빈약한 구성에 매달린 일련의 장식적 움직임을 포기하고, 작품 속에서의 움직임들은 감정표현이 중심이 되어 작품에 창조적으로 표현되었다. 피나바우쉬는 초기 표현주의 기법과 브레히트의 소외효과이론에 많은 영향을 받아 순수한 무용형식에 감정, 표현성, 고민, 불안을 침투시켰으며 무용과 연극의 경계선을 넘나들었다. 이러한 피나바우쉬는 그녀 작품의 표현법에 있어서 음악, 언어, 무용, 움직임, 모티브 형식과 연관성, 무대, 의상, 작품구조와 내용 등의 사용으로 즉흥적인 점을 더욱 강하게 지향하였다. 이와 같이 무용사에 있어서 뚜렷한 업적을 남긴 피나바우쉬는 현대무용이라는 기존의 개념을 깬 안무가로서, 작품 속에 즉흥적 표현방법을 사용하여 객관적인 비판의 거리와 이성적 태도로 작품을 관찰하게 하고 현실을 보다 올바르게 인식하게 하여 관객으로 하여금 무용극을 새롭게 평가할 수 있는 근거를 제시하였다. 오늘날 현대예술이 지향하는 것이 무한한 창작에 있다는 점에 비추어 볼 때 현대춤의 실험적이고 독창적인 안무형태의 창출을 위한 그녀의 즉흥적 표현 형식은 무용극의 새로운 한 형식으로 수용되어야 할 것이다. 따라서 본 논문은 그녀의 작품 <봄의 제전>, <카페 뮐러>, <카네이션>, <황녀의 비탄>을 통해 즉흥적 움직임이 어떻게 표현되어졌는지를 살펴봄으로, 즉흥적 표현이 창작과정의 다양한 시도를 위해서, 새로운 안무방식을 발전시키는데 있어서 없어서는 안될 중요한 요소임을 밝히고자 한다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = v I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 방법 및 제한점 = 4 II. 이론적 배경 = 6 A. 무용의 창작과 즉흥의 개념 = 6 1. 창작의 개념 = 6 2. 즉흥성의 개념 = 9 B. 즉흥성의 의미와 가치 = 10 III. 피나바우쉬의 무용활동 배경 = 13 A. 독일 표현주의 무용의 흐름 = 13 B. 피나바우쉬의 무용활동 = 19 C. 피나바우쉬의 즉흥의 배경 = 24 IV. 피나바우쉬의 작품과 즉흥성 = 30 A. 봄의 제전 (The Rite of Spring) = 30 1. 움직임 = 30 2. 무대구성 및 장치 = 33 3. 음악 = 35 B. 카페 뮐러(Cafe Muller) = 36 1. 움직임 = 36 2. 무대구성 및 장치 = 42 3. 음악 = 43 C. 카네이션(Carnations) = 45 1. 움직임 = 45 2. 무대구성 및 장치 = 47 3. 음악 = 49 D. 황녀의 비탄 (The Plaint of Empress) = 51 1. 움직임 = 51 2. 무대구성 및 장치 = 53 3. 음악 = 54 VI. 결론 = 57 참고문헌 = 60 부록 - Pina Bausch 작품연보- = 63 ABSTRACT = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent507165 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title피나바우쉬(Pina Bausch) 작품에 나타난 즉흥성 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용과-
dc.date.awarded2002. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE