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세계시민교육을 위한 사회과 교육의 방향에 대한 연구

Title
세계시민교육을 위한 사회과 교육의 방향에 대한 연구
Authors
강동연
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 사회생활학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전숙자
Abstract
21세기의 과학기술의 발달은 전세계를 하나의 운명공동체인 지구촌을 형성시키고 있기 때문에 세계시민으로서의 자질을 갖는 것이 무엇보다도 중요하다고 하겠다. 본 연구에서는, 기존의 세계교육에 대한 이론을 종합하고, 세계교육의 목표와 내용, 그리고 다른 나라의 세계시민교육을 토대로 한국 학생들이 세계시민의 자질을 갖도록 하기 위해 사회과 교육에서 세계시민교육의 방향을 설정하는데 참고가 되고자 한다. 이를 위해, 논의의 주요 개념인 세계화 란 고도의 과학기술의 발전을 배경으로 모든 나라와 사람들이 긴밀한 상호의존 관계를 맺고, 네트워크를 형성하여 경쟁이나 협동을 통해 삶의 터전을 전 세계로 확대해 가는 현상 이라 정의된다. 세계화의 의미는 첫째 세계 공동체의식을 갖고 공동체의 발전을 도모하는 것, 둘째 경쟁대상이 세계적 차원으로 확대되어 경쟁 목표를 세계 수준에 두는 것, 셋째 한민족의 정체성을 계승 발전시켜 세계 문화를 더욱 다양하고 풍부하게 해야 하는 것으로 볼 수 있다. 이러한 세계화에 발맞춘 세계교육이란 세계를 하나의 전체적 사회체제로 보고, 그 속에 존재하는 국가, 인류가 상호의존하고 있다는 인식을 통해 인권, 자유와 같은 보편적 가치의 함양과 인류 전체의 사회적 문제들을 확인하고 그 해결을 모색하는 능력과 태도, 가치를 육성하고자 하는 교육 이라고 정리된다. 이러한 세계교육을 민주시민 양성에 목적을 두고 있는 사회과 교육과 관련지어 볼 때, 구체적으로 세계시민교육으로 전개되어 진다. 여기에서 세계시민교육이란 "각 나라가 실시하는 민주시민교육의 연장으로서의 성격을 가지며 세계화하는 오늘날의 현상에 적응하고 나아가 세계공동체의 구성원으로서의 역할을 수행하고 인류의 공동목표 달성을 위해 기여할 수 있는 자질을 육성하고자 하는 교육적 노력과정을 뜻하는 것"이라고 정의할 수 있다. 본 연구에서는 세계시민교육을 위한 사회과 교육의 방향을 탐색하기 위해서 먼저 현재 고등학교 학생들을 대상으로 세계시민의식조사를 실시하였다. 분석 결과 첫째 세계화는 범세계적 보편성과 개별성을 동시에 인정하는 것으로서 개별 국가, 민족 문화의 발전은 오히려 전세계적 가치를 더욱 풍부히 한다는 이해 속에서 정립되는 것으로 나타났다. 둘째 성별에 따라 여학생들은 세계공동체 의식이 높고, 남학생들은 민족적 가치가 강하게 나타났다. 셋째, 외국 관련 경험을 통해 학생들이 보이는 관심이 증가하는 것으로 보인다. 넷째, 세계공동체의식 속에는 세계 경쟁에서 뒤떨어지지 않는 국제 경쟁력을 제고하고자 하는 경향이 나타났다. 다섯째, 한민족 에 대한 혈연적 유대감이 강하면서도 대외 개방을 통해 민족의 경쟁력을 높여야 한다는 경향을 보였다. 이에 세계교육을 성공적으로 추진하기 위해서는 국민들의 세계화에 대한 인식을 높이고, 민족주의적 전통을 포함하는 세계주의적인 전통을 형성하며, 첨단 정보화사회에 필요한 과학적 사고방식이나 합리적 태도 등의 세계시민의식을 갖고 있는 민주시민에서 세계시민의 자질을 갖도록 하여야 한다. 이에 학생들에게 다른 지역의 민족들과 그들의 시각에 대한 흥미를 지속적으로 갖도록 하여 세계를 단위로 하는 사고가 필요함과 동시에 자기 가치와 문화에 대한 주체성을 간과하지 않도록 하여 세계화를 준비해야 한다. ; Since the developments of scientific technology in the 21st century are making the world one big global village, a tied up community, acquiring quality for global citizenship is the most important than anything. This study was an attempt to generalize the existing theories of global education and establish desirable directions of social studies toward global citizenship education to guide Korean students to have certain qualifications for global citizenship on the basis of global citizenship programs of other countries. As a key concept of this study, globalization can be defined as a phenomenon between people all over the world to make close interdependent relationships and necessary networks through highly scientific and technological advancement and expand the ground of living into the world through competition or cooperation. The significance of globalization lies, first of all, in prompting the community s development through globalized sense about community; second in setting up the targets of competition on the international level; third in transmitting and developing the identity of the Korean race to diversify and enrich the world culture. Therefore, global education keeping pace with globalization can be regarded as an education that considers the world as one single unified social system and tries to develop students problem-solving abilities, attitudes and values by making them perceive the interdependence between nations and human beings on earth, respect universal values like human right or freedom, and identify the overall social problems of mankind . And in terms of social studies aiming at the cultivation of globalized democratic citizen, global education can not but develop into global citizenship education. Here global citizenship education can be defined as an extended field of democratic citizenship education many nations have been carrying out and a new educational attempt to lead students to adjust themselves to the situations of today getting globalized every moment, perform their roles as members of world community, and contribute to the achievement of the common aims of the world . To explore desirable directions for social studies to promote global education successfully, at first a survey on the sense of global citizenship was conducted to high school students. In conclusion, to promote global education successfully, people s perception of globalization should be heightened, global traditions including each nation s unique traditions should be established, and even democratic citizen should have qualities of global citizen like scientific way of thinking or reasonable attitude demanded in an up-to- minute informationalized society. Therefore, students should have continuous interest in other races, regions or various perspectives of the world and at the same time their own personal values and subjectivity on their culture to prepare for globalization.
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