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dc.contributor.advisor김숙자-
dc.contributor.author이지성-
dc.creator이지성-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:20Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:20Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003317-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206031-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003317-
dc.description.abstractThis paper is about how the intention of purchase changes according to VI evaluation. The object of study is VIs of professional soccer teams including emblem, character, etc. I m going to find the strongest VI factor on the intention of purchase among familiarity, originality, meaning, diversity, and preference. The VI resources of this paper are from 10 different domestic and foreign professional soccer teams and the results are from a questionnaire. 10 emblems of 4 domestic teams, each 3 japanese and english teams, and 10 characters of each 5 domestic and japanese teams are used for the questionnaire. In this research, the population is people in their 10 to 40s living in seoul and kyungi province. Sample space is made by cluster sampling with stratification. The questionnaire of the paper consists of i) evaluation of emblems, ii) characters(familiarity, originality, meaning, diversity, and preference), iii) the intension of purchase, iv) preference for professional soccer teams, v) influence of purchasing VI products, vi) image and association of VIs, and vii) general characters of samples. To find The difference of Image and purchase of VI according to soccer preference , the analysis of contingency table is used and correlation analysis and multiple regression analysis are used for Analysis of the effects of VI factors on the intension of purchase . Through these resources and analysis, I ve reached on following results. First, the purchase of VI products and images are affected by soccer preference. Second, the intension of purchase is affected by the emblem evaluation (familiarity, originality, meaning, diversity, and preference). Third, the intension of purchase is affected by the character evaluation (familiarity, originality, meaning, diversity, and preference).-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 5 C. 연구 가설 = 7 D. 연구의 제한점 = 9 II. 이론적 배경 = 10 A. 기업이미지에 대한 이론적 고찰 = 10 1. 이미지의 개념 = 10 2. 기업 이미지의 개념 = 12 3. 기업 이미지의 역할 = 13 B. CI에 대한 이론적 고찰 = 16 1. CI의 개념 및 의의 = 16 2. CI의 구성 요인 = 18 3. CI의 도입 효과 = 20 C. VI에 대한 이론적 고찰 = 23 1. VI의 개념 = 23 2. VI의 구성 요소 = 24 가. 엠블럼 = 24 나. 캐릭터 = 24 다. 심벌마크 = 29 라. 로고타입 = 29 마. 로고마크 = 30 D. 구매의도에 대한 이론적 고찰 = 31 E. 국내·외 프로 축구 구단의 VI 사례 연구 = 33 1. 한국 프로 축구 구단 엠블럼의 의미 = 37 2. 한국 프로 축구 구단 캐릭터의 의미 = 39 3. 일본·영국 프로 축구 구단의 VI(엠블럼, 캐릭터) = 41 4. VI(엠블럼, 캐릭터)를 활용한 상품 = 42 III. 연구 방법 = 45 A. 연구대상 = 45 B. 조사도구 = 48 C. 연구절차 및 자료처리 = 50 IV. 연구 결과 = 51 A. 프로 축구 선호도에 따라 VI(엠블럼 및 캐릭터)의 구매 및 이미지에 차이 = 51 B. 국가별 엠블럼 평가가 구매의도에 미치는 영향 = 61 C. 국가별 캐릭터 평가가 구매의도에 미치는 영향 = 66 D. VI의 평가가 구매의도에 미치는 영향 = 70 V. 논의 및 결론 = 74 A. 논의 = 74 B. 결론 = 79 C. 제언 = 82 참고문헌 = 84 ABSTRACT = 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2139593 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원 사회체육학과-
dc.title프로축구 구단의 VI(Visual Identity)평가가 구매의도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회체육학과-
dc.date.awarded2002. 2-
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일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
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