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일제시대(1910년-1945년)의 창극연구

Title
일제시대(1910년-1945년)의 창극연구
Authors
권하경
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문재숙
Abstract
본 논문은 일제시대 1910년부터 1945년까지 일제의 민족문화 말살정책에도 굴하지 않고 꾸준히 활동해온 창악계의 활동사항과 창극의 전개과정을 살펴보고, 이를 바탕으로 창극의 발전방향을 모색하는데 그 목적이 있다. 먼저 일제하에서의 창악계의 활동을 년대별로 정리하여 살펴보면 다음과 같다. 1910년대에는 서양음악이 유입되고, 영화 역시 활동사진극 형태로 등장하는 등 이 시기에는 전통문화가 그 설자리를 잃어 가는 반면 신문화가 이 땅에 뿌리내리기 시작하고, 1920년대엔 1919년 3·1운동으로 무단정치(1910~1919년)가 문화정치(1920~1931년)로 바뀌면서 1927년 조선음악연구회, 1928년 조선음악협회 등과 같은 단체를 결성하는 등 전통음악인들의 활동이 다시 활기를 되찾기 시작한다. 1930년대에 들어서는 창악인들을 중심으로 1930년 조선음률협회가 발족되고, 1932년 조선악정회와 조선악협회가 조직되었으며, 1934년에는 조선성악연구회가 창립되어 창극이란 용어가 본격적으로 사용되면서 공연활동이 적극적으로 이루어지기 시작하였다. 그러나 1940년 초에는 조선총독부가 모든 문화활동을 장악하고 통제하게 되면서 민족음악의 부흥운동은 이후로 급격하게 침체의 길로 접어들게 됨을 발견할 수 있다. 다음으로 창극의 전개과정을 알아보았는데, 창극은 판소리가 모태가 되어 1900년대 이전에는 입체창식 , 1900년대 초에는 분창화식 , 1934년에는 극에 맞는 대사를 넣는 극과 창이 분리된 형태의창극 이, 1936년에는 새로운 창극으로 완전한 틀을 갖춘 창극 이 형성됨을 알 수 있다. 끝으로 창극의 발전방향을 알아보았는데, 창악인은 물론 창극에 관한 다른 모든 분야에서도 더욱더 노력하고 꾸준한 연구가 되어야 하며, 교육적인 측면에서 뿐만 아니라 국가적인 측면에서도 많은 배려가 있어야 하리라 본다. 본 논문은 실증적인 자료를 가능한 한 폭넓게 확보하고, 구체적인 근거를 바탕으로 창극의 형성과 일제시대(1910~1945년)에 창극의 변모과정을 살펴보았으며, 위 창극사의 전개과정과 연결시키면서 창극의 발전방향을 모색하여 창극의 위상을 재고토록 하였다. ; This paper has a purpose to grope for the direction of developing a Korean classical opera by examining the activities of Korean classical music and the developing process of a Korean classical opera, which continued in the period of Japanese colonization (1910~1945) despite the liquidation policy of national culture by the Japanese Empire. First, the activities of Korean classical music under Japanese colonization in each time period are as follows. In the 1910s, western music was introduced with the appearance of a movie in the form of animating film, and new culture started to settle down while traditional culture almost lost its place. In the 1920s, thanks to the movement of May 1, politics of militarism changed into that of culture, and the activities of traditional music people started to be activated with the establishment of Chosun music academy in 1927 and Chosun music association in 1928. In the 1930s, Chosun melody association was formed mainly by the people of a Korean classical opera in 1930, Chosun music association and Chosun vocal music academy were founded in 1932 and 1934 each. Also, the term, a Korean classical opera, started to be used with the positive activities of performance. However, in the early 1940, the reviving movement of national music became radically dull as the Chosun government general took over and controlled all cultural activities. This study also takes a look at the developing process of a Korean classical opera. A Korean classical opera is based on Pansori (Korea traditional opera), and its form can be divided into cubic opera type before the time of 1990s, Separated opera type in early 1990s, An opera divided into drama and vocal music in 1934, and a completed formed Korean classical opera was formed as a new classical opera in 1936. Finally, this paper examines the developing direction of a Korean classical opera. I think there should be more continuous researches and studies on a Korean classical opera as well as the people in it, and the government should consider it more importantly in a national aspect as well as an educational aspect. This paper examines the formation and changing process of a Korean classical opera in the period of Japanese colonization, and it is aimed at elevating the status of a Korean classical opera.
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