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강장동물(腔腸動物) 이미지를 통한 도자조형 연구

Title
강장동물(腔腸動物) 이미지를 통한 도자조형 연구
Authors
박해수
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 도예과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
인간은 자연의 섭리 안에 존재하며 예술은 인간과 자연을 연결해 주는 역할을 해왔다. 예술가는 자연이 조화로운 질서와 법칙을 인식하며 자연의 실체와 자신의 내면 세계를 결합시켜 예술작품으로 표현하고 있다. 자연에 대한 인간의 관심과 욕구는 무한하며 인간은 그 질서 속에서 끊임없이 자아를 탐구해 왔고, 그 속에서 얻어지는 감동을 표현해 왔다. 자연 가운데서도 인간에 의한 개발과 그로 인한 파괴가 가장 덜 이루어진 바다는 원초적 생명의 근원지로 그 속에 수많은 신비와 풍요를 지니고 있다. 바다는 항상 인간의 끝없는 관심과 동경의 대상이 되고 있으며, 자유롭고 생명력 넘치는 모습은 우리로 하여금 그것을 표현해 보고자 하는 동기를 유발시킨다. 본 연구는 이런 맥락에서 자연 중에서도 해양생물인 강장동물의 생명력 있는 유기적 형태를 조형화 하는데 그 목적을 두었다. 자연의 모든 것은 심오한 자연 질서에 의해 조화의 미를 이루고 있으며, 이러한 대자연의 미는 예술의 미를 낳게 하는 모태가 된다는 자연과 예술의 관계에서 생명력이 내재되어 있으며, 자연에 대한 풍부한 감정과 동적 형태를 유발시키고 끊임없이 변화하는 유기적 형태를 찾았고, 강장동물에 대한 일반적인 고찰을 통해 이론적 배경을 성립하였다. 또한, 강장동물 이미지를 소재로 한 예술작품을 살펴봄으로써 작품제작에 참고로 하였다. 디자인 과정에서는 강장동물의 유기적 형태와 질감을 단순, 강조, 변형하는 방법으로 디자인 하였다. 작품 제작방법으로는 유기적 형태의 자연스러운 표현이 용이한 코일 링(coiling), 모델링(modeling)을 사용하였다. 소지로는 형태 변형과 건조, 소성 시 균열이 적은 석기 질 점토와 산청토, 유약의 발색 효과가 좋은 자기 질 점토를 사용하였다. 강장동물의 화려하고 아름다운 색의 표현을 위해 광택 유, 매트 유(Matt), 건성유(Dry Organic Textured)를 안료와 함께 사용하였다. 소성은 1.5㎥ 가스가마에서 약 900℃까지 9시간 동안 1차 소성하고, 약1250℃까지 2차 소성하였다. <작품 8,9>는 0.3㎥ 가스가마에서 6.5시간동안 환원 소성하고, <작품 4,5,10>은 0.5㎥ 가스가마에서 8시간동안 산화 소성하고, <작품 1,2,3,6,7>은 1.5㎥ 가스가마에서 10시간동안 산화 소성하였다. 본 연구를 통해 자연은 끝없는 영감과 소재를 주고 지속적인 고찰과 창작 활동을 확대시킨다는 것을 알 수 있었으며, 그 가운데서도 강장동물의 다양하고 변화 있는 율동적인 형태는 역동적인 생명력의 표현 가능성을 재인식하게 하였다. ; Humans exist within the providence of nature and art played a role of linking humans and nature. Artists are conscious of harmonious order and law of nature and link property of nature and their internal work an find its expression through works of art. Humans interest and desire on nature are endless and within such order humans continued to search themselves infinitely and expressed their impressions gained from nature. Sea which is least destroyed in nature through humans development is foundation of primordial life and contains numerous mysteries and affluence. Sea always has been humans subject of continuous interest and yearning and its free and vivacious shape stimulates our desire to express it. Under such context in this treatise this writer aimed to express aesthetically organic shape of vital form of coelenterata, which is marine life in the nature. In the main subject this writer treated the relationship between art and nature, nature and casting and also covered the subject of general review of coelenterata and looked into works of art with motif of coelenterata. In the process of design the focus was on simplifying, emphasizing and deforming organic form and texture of coelenterata. For production process coiling and modeling were used and for the purpose of maximizing effect of the works proper feel of texture was expressed. As the body clay, stoneware clay and porcelain were used and for the purpose of expression of luxurious and beautiful color of coelenterata crystal glaze, matt glaze and dry glaze with stain were used. It was fired at 1.5㎥ gas furnace about 9 hours with peak temperature of about 900℃ for bisque firing and then fired with peak temperature of about 1250℃ at 0.3㎥ gas kiln for 6.5 hours with reduction and fired at 0.5㎥ gas kiln for 8 hours and at 1.5㎥ gas kiln for 10 hours with oxidation for secondary firing. Through this study it was possible to confirm that nature provides us with endless inspiration and materials and expands our continuous research and creative activities and among them in particular diverse and rhythmical shape of coelenterata made this writer have a new understanding on the possibility of expression of its dynamic vitality.
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