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기상캐스터 이미지 워너비를 위한 의상 디자인 개발

Title
기상캐스터 이미지 워너비를 위한 의상 디자인 개발
Other Titles
Fashion Design Development for the Wannabe Imagery from the Weather Forecaster
Authors
신수연
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이인성
Abstract
지난 반세기 동안의 미디어는 발전을 거듭하며 현대인의 생활에 전반적으로 영향을 미치게 되었다. 특히 유명인들의 라이프스타일이나 패션은 미디어를 통해 대중들에게 매일 큰 영향을 미치고 있으며, 유명인들에 대한 대중들의 관심은 패션 산업에 있어 중요한 마케팅 수단으로 이용되기도 한다. 방송통신위원회에서 실시한 ‘2012년 방송매체 이용행태 조사’에 따르면 가장 필수적인 매체는 텔레비전으로 나타났다. 시청 프로그램으로는 드라마와 뉴스가 가장 높은 비중을 차지하고 있는 것으로 집계되었으며, 이러한 이유로 연예인이나 아나운서와 같은 방송인이 최근 젊은이들 사이에서 선망 직종으로 급부상하게 되었다. 따라서 이들의 외모, 패션, 가치관과 생활 방식 역시 대중들에게 영향을 미치게 되었다. 또한 최근 급격한 기후 변화나 기상재해가 잦아지면서 뉴스 프로그램이 제공하는 기상 프로그램에 대한 대중들의 관심이 높아짐에 따라 기상캐스터들의 인기도 높아지고 있다. 기상캐스터들은 섬세하고 트렌디하며 계절감을 살린 의상을 착용하여 시청자의 눈길을 사로잡고 있으며, 이들의 이미지를 추구하는 워너비(Wannabe)들도 등장하고 있다. 따라서 본 연구에서는 기상캐스터 이미지를 모방하는 20대 중반에서 30대 중반의 젊은 여성들을 위한 디자인을 제안하였다. 디자인 제안에 앞서 정확한 분석 결과를 도출해내기 위해 워너비 현상, 미디어 및 기상캐스터에 대한 서적과 여러 언론사의 인터넷 기사, 기상청 자료, 단행본, 학술지를 수집하여 문헌 연구를 실시하였으며, 실증적 연구를 위해 고정 시청률이 높은 지상파 3사의 뉴스 프로그램 기상 예보에 등장한 기상캐스터의 사진 자료를 수집하여 분석하였다. 이들의 의상 디자인을 분석하여 조형적 요소와 트렌드를 결합시킨 시즌별 디자인을 제시한 후 작품을 제작하여 기상캐스터의 이미지 워너비를 위한 모방 욕구를 충족시킬 수 있는 디자인을 제안하였다. 그 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 기존 미디어의 발전과 뉴미디어의 등장을 통해 유명인들은 각종 미디어들을 본인들의 명성을 얻는 수단으로 사용하고 있다. 이들은 미디어를 통해 끊임없이 이미지를 창출해내며 대중들과 소통하여 대중들의 모방심리를 이용해 유행을 선도하기도 한다. 시간이 지남에 따라 미디어의 발전으로 인해 대중들이 미디어에 노출되는 횟수가 점차 증가하게 되었고, 이로 인한 사회적 변화를 바탕으로 대중들이 유명인들의 패션스타일을 따라하는 ‘워너비(Wannabe) 현상’이 등장하게 되어 미디어와 유명인들은 패션산업에도 큰 영향을 미치고 있다. 특히 최근에는 미디어를 통한 노출빈도가 높은 직종인 아나운서가 인기를 끌게 되면서 기상캐스터의 인지도도 함께 상승해 기상캐스터의 이미지를 추구하는 워너비들이 등장하며 기상캐스터의 방송의상에 대중들의 관심이 쏠리고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 기상예보 방송 시 기상캐스터는 그래픽 화면과 함께 언어와 행동으로 시청자들에게 날씨정보를 전달한다. 이 때 이들이 착용한 의상은 시청자들에게 무언의 기상정보가 되므로 기상캐스터의 방송의상 선택은 늘 신중을 기해야한다. 기상캐스터의 전반적인 패션에서 공통적으로 나타난 특징을 살펴본 결과, 대표적인 성격으로 대중성, 여성성, 효율성을 꼽을 수 있었다. 기상캐스터는 방송의상 선택 시 대중들에게 친숙하게 받아들여지는 의상을 선택해야 하며, 우비나 우산 등의 소품을 이용해 기상정보를 효율적으로 전달하기도 한다. 그러나 대부분의 의상은 원피스와 스커트를 활용한 코디네이션으로 여성스러운 느낌을 강조한다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 2011년 9월부터 2012년 8월까지 지상파 메인뉴스의 기상캐스터 방송의상에 나타난 조형적 특징을 분석한 결과, H형의 실루엣이 가장 많이 나타났으며 허리를 강조한 X형의 실루엣이 그 뒤를 이었다. 2011 F/W 기간에는 무채색의 블랙톤과 크리미한 느낌의 시각적인 효과를 소재가 주로 나타났으며, 2012 S/S 기간에는 무채색의 화이트톤과 비비드한 유채색의 플레인 소재가 많이 나타남을 알 수 있었다. 디테일과 트리밍으로는 개더와 턱, 단추와 벨트, 기본적인 셋인 슬리브와 여성스러운 느낌을 주는 턱트 슬리브가 순위권에 나타났으며 단정한 느낌을 주는 라운드 네크라인과 테일러드 칼라의 빈도수가 월등히 높게 나타났다. 넷째, 위의 분석 결과를 바탕으로 ‘Urban Romance’라는 컨셉을 통해 2012 F/W와 2013 S/S 트렌드 요소를 반영하여 기상캐스터의 이미지를 모방하는 워너비들을 위한 5 착장의 의상 디자인을 개발하였다. 기상캐스터의 방송의상에 대한 관심이 고조되고 있는 상황 속에서 이상의 연구결과를 통해 그들의 이미지를 추구하는 워너비의 니즈를 접목시킨 패션 제품 디자인 개발에 대한 지속적인 연구가 필요하다는 것을 알 수 있었다. 따라서 본 연구에서는 기상캐스터의 이미지를 추구하는 젊은 여성들을 대상으로 그들의 의상에 대한 욕구를 충족시킬 수 있는 세련되고 감각적인 포멀웨어 마켓 산업의 발전 방향을 제시하고자 하였다.;During the last half of a century, the media has increasingly begun to impact the lives of modern people. Because the lifestyle and fashion of celebrities have a significant influence on the public through the media, the public’s interest of celebrities are used as an important marketing tool in the fashion industry. According to ‘The Research of Communication Media Usage 2012’ that hold Korean Communications Commission, television was the most important medium. Broadcasters such as stars and announcers began to emerge as promising occupations among the youth because of how the television drama series and the news were becoming the most popular programs lately. Thus celebrities’ appearance, fashion, lifestyle and values also began to affect the public. As meteorological disasters became more frequent, people started to pay attention to the television weather forecast programs. Therefore the television weather forecasters gained in popularity. Their delicate and trendy outfits are catching the public’s attention in the news every day and there are wannabes that impersonate the weather forecasters. This study proposed fashion designs for women in there mid-20s to mid-30s who imitate the weather forecasters’ impressions. Prior to the design proposal, for deriving an accurate analysis results, this study referred Internet news articles, books, magazines, and scientific journals for the literature research. This study analyzed the television weather forecaster photos for the objective research. Then this study suggested 5 types of costume designs that are combined trends and figurative elements to satisfy those wannabes' mimetic desire. As a result, the following conclusions were obtained. First, celebrities are using various media to obtain their fame. They are creating positive impressions and leading the modern fashion by communicating with the public through various media or stimulating peoples’ mimetic desire. Over time, the public has become exposed to the media more frequently by its development. On the basis of changes of society, some people began to imitate the fashion style of celebrities as a result of ‘Wannabe Phenomenon’ and it has a huge impact on the fashion industry now. Because an announcer is exposed to the public through the television frequently, awareness of weather the forecaster is increased and the public became interested in the fashion on those broadcasts. Second, when the weather forecasters deliver weather information to viewers, they use computer graphic screen and language. When they deliver weather forecasts, their outfits can be the silent information to viewer. Therefore, the weather forecasters always need to be careful when choosing outfits for work. In the research, the common elements of their wardrobe choices include popularity, femininity, and efficiency. The weather forecaster should wear outfits, which can be accepted naturally by viewers and sometimes they use a raincoat or an umbrella as props to deliver weather information efficiently. However, we could recognize that their appearances emphasize femininity because their coordination was mostly made up of dresses or skirts. Third, from the results of the research, H and X shaped silhouettes appeared the most. Black color and creamy textured outfits appeared frequently during 2011 F/W while white or vivid toned color and plain texture appeared often during 2012 S/S. Also gathering, tucking, buttons, belts, set-in-sleeves, tucked sleeves, rounded necklines and tailored collars appeared in the high ranking as details and trimmings. Fourth, based on the results of the analysis, we developed 5 types of fashion designs for people who want to look like weather forecasters’ and give the impression through the concept “Urban Chic” which reflects the contemporary fashion trends. In the trend that is growing public interest of the outfits of weather forecasters on television, we recognized a possibility for continuous research of the development of fashion design to satisfy wannabes who pursue weather forecasters’ fashion. This study suggested a possible direction for improving the formal wear market that targets wannabes who want the look of weather forecasters on television.
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