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트렌디 드라마에 나타난 톰보이 룩 디자인 개발

Title
트렌디 드라마에 나타난 톰보이 룩 디자인 개발
Other Titles
A Study on Development of Tomboy look design appeared in Trendy Drama
Authors
권수희
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이인성
Abstract
매스미디어 시대에 접어들면서 대중들은 쏟아져 나오는 다양한 정보와 이미지 가운데 살아가고 있으며, 각종 매체를 통해 획득된 정보는 개개인에게 내면화되어 개인의 가치관이나 행동에 반영되며, 사회‧문화적으로 영향력을 미친다. 그 가운데 현대인들이 정보 획득에 있어서 가장 큰 시간을 할애한다는 TV 프로그램을 통해 그 사회 구성원들의 보편적 가치와 사상을 알 수 있다. 젊은 세대를 겨냥한 트렌디 드라마 장르를 통해 다양한 캐릭터가 등장하게 되고, 빠르게 변화하는 사회 현상에 따라 드라마 안에서 그려지는 여성의 사회적 지위도 다양해지면서 독립적인 여성 캐릭터가 보편화되었다. 다양한 여성 캐릭터 가운데 중성적인 이미지의 여성상이 등장하면서 대중들에게 이슈화 되고, 그들의 극 중 의상에 대한 관심이 증가하였다. 이러한 관심은 톰보이 룩이라는 하나의 트렌드를 생산해 냈으며, 톰보이 룩은 개인의 개성을 중시하는 현대 여성들에게 자신의 개성을 표현할 수 있는 하나의 도구가 되었다. 따라서 본 연구에서는 톰보이 룩의 개념을 정립하기 위해서 톰보이 룩의 발생 배경과 시대별 양상 및 특징에 관하여 이론적 배경을 정립하고자 한다. 트렌디 드라마 속 톰보이 룩이 대중에게 이슈가 되었던 드라마 『커피프린스 1호점』,『미남이시네요』,『부탁해요 캡틴』,『난폭한 로맨스』,『넝쿨째 굴러온 당신』을 선정하였으며, 패션 디자인 요소를 기준으로 드라마 속 톰보이 룩을 분석하고 이를 토대로 톰보이 룩에 관한 시각적 요소를 정립하였다. 그 결과를 바탕으로 중성적인 개성을 표현하고자 하는 여성을 위한 톰보이 룩을 개발하였다. 그 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 톰보이는 남성적인 의복형태를 즐기거나, 남자들이 하는 활동을 즐기는 여성, 말괄량이라는 뜻으로 사용된다. 톰보이 룩과 유사한 개념으로 1920년대 유행한 가르손느 룩과 플래퍼 룩, 1960년대 유니섹스를 들 수 있다. 1920년대와 1960년대는 사회‧문화적으로 유사한 특징을 가지고 있으며 이전 시대와는 다른 새로운 문화와 패션이 창조되었다. 둘째, 톰보이 룩은 시대별로 그 이름과 현상은 다르게 나타났지만 근본적으로 미성숙한 소년과 같은, 아직 사회적으로 성의 분화가 이루어지기 이전의 상태를 의미하며, 젊음 지향적인 패션으로 나타났다. 1920년대 유행한 가르손느 룩과 플래퍼 룩은 직선적인 실루엣과 납작하게 누른 가슴, 낮아진 허리선과 짧은 헤어스타일 등 소년 같기도 한 미성숙한 매력을 표현하였고, 1960년대 유니섹스는 당시 급변하는 사회 현상에 따른 남녀 간의 동화 현상으로 볼 수 있으며 의상을 통하여 남녀 간의 성차를 모호하게 하고자 하였다. 셋째, 드라마 속 톰보이 룩을 패션 디자인 요소를 기준으로 분석하였을 때, 신체 곡선을 가릴 수 있는 직선적인 느낌의 H자형 실루엣이 주를 이루고, 컬러는 N계열의 무채색이 가장 높은 빈도로 사용되었으며 2가지 이상의 색상을 혼용한 MIX계열과 PB계열을 매치함으로써 활발한 느낌을 표현하였다. 소재에 관한 분석 결과로는 하드한 재질이 가장 많이 사용되었는데 그 중에서도 플레인한 평직의 무난한 면, 마 소재가 높은 빈도 보였다. 디테일 및 트리밍에서는 스포티한 소년의 모습을 표현하기 위해 후드와 단추를 활용하여 캐주얼하면서 활동적인 느낌을 줄 수 있도록 하였다. 패션 디자인 요소와 함께 톰보이 룩에서 활용되는 아이템에 관한 분석에서는 주로 레이어드 스타일을 선호하기 때문에 기본 아이템으로 착용되는 티셔츠 류가 가장 높은 빈도를 보였다. 따라서 톰보이 룩은 캐주얼하면서 스포티한 느낌을 표현하며, 간편하면서 자유로운 느낌을 연출하는 것을 알 수 있었다. 넷째, 위의 분석 결과를 바탕으로 ‘Boyish Chic’라는 컨셉을 잡고, 2012년 F/W트렌드를 반영한 톰보이 룩 5벌을 디자인하여, 실용적이며 활동성을 추구하고 자신만의 개성을 표출하길 원하는 젊은 세대를 위한 톰보이 룩을 제안하였다. 이상의 작품들을 통하여, 사회상을 반영하는 드라마에 나타난 톰보이 룩은 시대적 변화에 따라 미성숙한 소년의 이미지를 추구하기보다는 남성과 여성의 이미지를 혼용하여 중성적인 매력을 연출하고자한다는 것을 알 수 있었다. 본 연구를 통하여 시대적 트렌드에 맞추어 자신만의 개성을 표출하길 원하는 여성들을 위한 디자인 기획에 도움이 되길 바라며, 우리 사회에서 다양한 여성상들이 지속적으로 등장하여 패션산업의 발전에 자극제가 되길 기대한다.;Entering upon the mass media era, the public is living in the various information and images pouring out. Through the TV program which the modern people are spending the longest free time for the information acquisition, the universal values ​​and ideas of the community members can be seen. The various characters have appeared on the trendy drama genre aiming young people, the social status of women in the drama became various by the rapidly changing social phenomena, so the independent female character became common. As the neutral image of woman appeared, they were issued to the public, and the interests about their costumes in drama increased. This interest created a trend as Tomboy look, and the Tomboy look became a tool for the modern women who regard the individual personality as important to express their personality. Therefore this study aims to define the theoretical occurring background of Tomboy look and the age-specific patterns and features in order to establish the concept. Several dramas such as 『The 1st Shop of Coffee Prince』, 『You're Beautiful』, 『Take Care of Us, Captain』, 『Wild Romance』, 『My Husband Got a Family』 which showed Tomboy look and was issued to the public were selected, so the Tomboy look in drama was analyzed based on the fashion design factor, and the visual factor about Tomboy look was established. As results, the following conclusions were obtained. First, the word of Tomboy is used as the women, the soubrettes who enjoy the masculine form of clothing or the activities for the men. There are the Garconne look and Flapper look which were famous for the similar concept with Tomboy look in 1920s, and the unisex in 1960s. 1920's and 1960's showed the social and cultural similar characteristics, and the new culture and fashion which was different from before was created. Second, the name and symptoms of Tomboy look are different by the era, but it means the state before socially sexual differentiation like essentially immature boy. The Garconne look and Flapper look which were famous in 1920s expressed the immature charm like a boy images such as the linear silhouette, the down flat chest, lower waist line and short hair styles, and the unisex in 1960s can be regarded as the assimilation symptoms between men and women by rapidly changing social phenomena at that time, so the gender differences between men and women was expressed obscurely through the clothing. Third, in the analysis on the Tomboy look in drama based on the fashion design factor, the sense of linear of H-shaped silhouette for hiding the body curve was mainly, and the N series of achromatic color was used the most frequently. As the results of an analysis of materials, the hard materials were used most, and among those, the modest plain weave of cotton, linen material showed the great frequency. In the detail and trimming, the hood and buttons were used for showing the active and casual feeling. In the analysis of the items which were applied to the Tomboy look in addition to the fashion design factor, the T-shirts types which are worn as the basic items showed the most frequency. So it can be seen that the Tomboy look expressed the casual and sporty feeling, and the simple, free feeling. Fourth, based on the results of the above analysis, five dresses of Tomboy look reflecting F/W season trend in 2012 were designed with the concept of the ‘Boyish Chic’. Through those works, the various designs were suggested by infusing into trendy design factors of the Tomboy look such as the formative design factor, structural minimalism, and color etc. Based on this, it is expected to help the design plan for the women who would like to show their own personality by the contemporary trend, and it is expected that the various images of woman in our society can be appeared continually, so it will be stimulus to the development of the fashion industry.
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