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부모역할 훈련을 위한 한국적 프로그램에 관한 연구

Title
부모역할 훈련을 위한 한국적 프로그램에 관한 연구
Authors
이영분
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 사회사업학과
Publisher
이화여자대학교 사회사업학과
Degree
Doctor
Advisors
문인숙
Abstract
Recent increase of juvenile delinquency and adolescent mental patients is a warning to our society and family. The main cause of adolescent problem is due to undesirable family atmosphere and the relationship problem between the parents and adolescents brings about more misbehavior which puts their parents in despair that calls about more troubles in the family. So the purpose of this study is to develop a Korean-Program concerned about the role of parents to resolve the conflict between the parents and the adolescents. To accomplish this goal, main contents of this study are as follows. First, we will briefly look at the theory about the formation for parenting program. Second, from the point of view of relation problem, parents role to understand adolescent for relationship improvement is to understand adolescent’s physical, emotional and social behavior characteristics and to improve the techniques of communication for relationship improvement and maintenance and to change the parent’s rearing attitude that can bring child behavior change. And then, we will establish and experimental program for practicing. Theoretical aspects for the understanding of adolescent’s behavior characteristics to understand them, are based on Systematic Training for Effective Parenting developed by Dinkmeyer and Mckay. Technological aspects for parents communication improvement to keep and change the relationship with their children are based on Gordon’s Parent Effectiveness Training. The concepts and theory of Active Parenting to produce more democratic rearing attitude for parents to change their children’s behavior are taken from Popkin’s model. At the same time, I suggest a modified and improved technical program for experimental parenting program based on our cultural characteristics, which contains detaild techniques, program medium, situation definition and examples to accomplish the goals. Third, the program was practiced after group formation based on suggested model. For the work analysis, reliability test for experiment was done. As a result, Cronbach’s αparameter ranges for each item were all in .07-.84 showing a high confidence. The variables of technique for the relationship improvement between the parent and the children were analysed using Varimax Rotate. As a result, five main factors were extracted. (1) understanding adolescent (2) parent’s rearing attitude (3) communication technique (cooperation) (4) parent’s attitude (5) communication technique to enforce responsibility. To see the effect of this program, I measured degree of recognition for the relationship improvement between the parents and the children, using pre-and-post-test. This was analysed using T-test and all showed a recognizable difference in the rang of P<.001. On the other hand, the points for improvement were focused by over all evaluation. From these results, following conclusions were drawn. Suggested experimental model was effective. Efficient intervention techniques for us are reminding, writing a letter, and role play using a face mask. Application of audio and video supplements contributes seriously to program effect. However, experimental model can be improved if extended time is applied and circumstances should be formed to apply more experience examples. Also more time should be set for communication skill training. The restriction of this study is the subject persons were only mothers and proper measurement for the effect of technique application at home after training was not done. However, in spite of these restrictions, it seems that more desirable Korean-style model can be developed by a continuous modification and supplements which will be used for the contribution to family-welfare to enforce family function. ; 최근 청소년 비행의 증가와 청소년 정신 질환자의 증가는 우리사회와 가정에 경종을 울리고 있다. 이러한 청소년 문제의 원인은 주로 바람직 하지 못한 가족 분위기에 있으며, 부모자녀간의 관계 문제는 청소년의 문제행동을 증가시켜 부모는 부모대로 자아상실감속에서 더 큰 가족 갈등을 불러 일으키게 된다. 그래서 본 연구에서는 부모 자녀간의 갈등관계를 개선하기 위해서는 구체적으로 부모는 자녀와의 관계를 어떻게 형성해가야 하는가에 대한 부모역할 수행을 위한 한국적 프로그램 모형을 개발해 보려는 것이 목적이다. 이와같은 목적을 전제로 본 연구에서 다투고 있는 구체적 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 이론적 배경에서는 부모역할 훈련 프로그램 구성을 위한 기본요소, 구성 방법 및 기존 부모역할 훈련 프로그램등에 관한 이론을 고찰하는 것이다. 둘째, 우리나라 부모자녀 관계를 개선하기 위해 부모가 수행해야 할 과업은 자녀를 이해하기 위한 자녀의 행동특성의 이해, 자녀와의 관계 개선 및 유지를 위한 의사소통 기법의 함양 그리고 자녀의 행동변화를 초래하기 위한 부모의 양육태도의 변화이다. 다음으로 이러한 과업을 수행하기 위한 실험적 프로그램(experimental program)을 구성하는 것이다. 프로그램의 구성과 관련되는 이론적 및 기술 기반을 고찰한 후, 대표적인 기존 부모역할 수행 프로그램을 살펴보고 그것을 근거로 실험적 프로그램을 구성했다. 부모가 자녀의 행동 특성을 이해하기 위한 프로그램 내용은 Dinkmeyer와 Mckay의 체계적 부모역할 훈련에서, 자녀와의 관계 개선 및 유지를 위해 부모가 함양해야 하는 의사소통기법은 Gordon의 효율적 부모역할 훈련에서, 그리고 자녀행동 변화를 위해 부모가 지녀야 할 민주적 양육태도를 위해서는 Popkin의 적극적 부모역할 훈련에서 그 개념과 이론을 도입했다. 동시에 과업을 습득하기 위한 구체적 기법 및 내용전달의 매개체, 상황설정, 사례등은 우리의 문화적 특성을 고려하여 본 연구자가 수정, 개발하여 실험적 부모역할 훈련 프로그램을 구상했다. 셋째, 구성된 모형을 근거로 집단을 형성하여 프로그램을 실시했다. 분석내용을 위한 조사도구의 신뢰도 검증을 실시했고 그 결과 각 문항의 Cronbach의 α계수 범위는 모두 .70-.84로 높은 신뢰도를 보였다. 또한 부모자녀간의 관계개선을 위한 기법의 변수를 Varimax Rotate로 요인분석한 결과 자녀이해, 양육태도, 의사 소통기법(협동), 부모의 능동적 태도, 의사소통기법(책임감 훈련기법)의 5가지 요인이 추출되었다. 프로그램의 효과성을 보기 위해서 부모 자녀관계개선 과업에 대한인지 정도를 사전 사후로 측정했고 이를 T-test로 분석한 결과 모두 P <.001수준에서 유의한 차이가 있었다. 한편 종합적 평가를 통해 개선점등을 발견했다. 이상의 조사결과에 따른 결론은 다음과 같다. 구성된 실험적 모형은 효과적이며 전달기법으로는 회상, 편지쓰기, 탈쓰고 역할극하기 등은 우리에게 효과적이며 오디오, 비디오의 활용 또한 프로그램 효과에 큰 기여를 한다. 한편 부모는 자신에 대한 성찰의 기회를 갖게 되었고 이를 통해 자신이 변화되며 이 변화는 자녀와의 관계를 개선케 한다. 그러나 실험적 모형이 개선될 점은 시간이 연장되어야 하며 많은 경험적 사례가 제공되어야 한다는 것이다. 그리고 의사소통기법 훈련을 위해서는 더많은 시간이 할애되어야 한다. 본 연구의 제한점이란 연구대상자가 어머니 뿐이라는 점과 가정에서 기법적용에 따른 효과를 타당성 있게 측정하지 못한 점이다. 그러나 이러한 제한점에도 불구하고 본 연구를 기초로 지속적인 수정 보완의 작업을 거쳐 바람직한 한국적 모형이 개발되어 가족기능 강화를 위한 프로그램으로 활용되어 가족복지에 기여할 수 있다고 생각한다.
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일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Ph.D
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