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dc.contributor.advisor조덕현-
dc.contributor.author김보영-
dc.creator김보영-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:15Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:15Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003903-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/205983-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003903-
dc.description.abstractIllusion is an image-making phenomenon brought about by interactions between the external object and mind. There is a close connection between the seeing and the being. We usually tend to draw some object as exactly as it is. However, we may have too many chances to realize the fact that a little change of light can actually change the whole view of thd object. The appearance may sometimes be drawn more realistically than the actual by the exaggeration or concealment. Our imperfect sight cannot capture the difference between the real and the illusion that made by the exaggeration or the concealment. Painting tries to show the illusion by deceiving our vision. Drawing is usually supported by a certain object. Therefore, drawing may contain the meaning of appearance of some object. The appearance is viewed with the illusion by the confusion of human brain. This illusive effect started from the limited rectangular and empty canvas, the primary origin of illusion. However, this empty convas provides us the limitless opportunity of imagination by its framed limitation and its white empty space. Therefore, I chose the visual illusion and the effects as the core of this work. Two kinds of methods are used for describing the visual effects in this work. The first one is the use of painting and drawing on canvas. The second one is the use computer as a digital medium. Being closely related with the characteristics of two-dimensional plane, these methods maximized the visual effects of illusion. To magnify the effects of visual illusion. I tried to change the two-dimensional canvas into the three-dimensional space by adding the material on canvas. In addition to that work, I made a mark on the three-dimensional canvas to express my idea. In addition, I explained the relationship between the Op art and visual illusion. Human usually see something during awake. Therefore, I would like to describe the visual illusion effectively in this work. Moreover, I want this work to show various visual illusions by the change of viewpoiont. After post-modernism, the variety of painting may reduce the role of visual illusion in painting. However, I intended to consider the visual effect as the utility for studying the identity of painting in the fact that identity of painting is still one of the most important issue. I consider the this work as the visual research for painting and I hope this work will be an important role in giving tactual delight to an individual.;환영(幻影 : illusion)이란 감각의 착오를 통해 실재와 같은 이미지가 발생하는 현상이다. 보여지는 것과 실재(實在)하는 것 사이에는 항상 긴밀한 유대감이 존재한다. 보여지는 것을 그릴 때, 우리는 실재하는 것과 똑같이 그리려 노력한다. 그러나 노력하면 할수록 순간의 빛의 변화와 작은 떨림 하나에도 변화하는 실재를 보게된다. 우리는 그 찰나를 그리고, 또 놓치기도 한다. 실재를 표현하기 위해 우리는 때로는 과장과 은폐를 통하여 실재보다 더 '리얼하게' 그리기도 한다. 여기서 '리얼하다'는 것은 실제와는 달리 우리 눈이 그렇게 느끼는 것이다. 회화는 이와 같은 일루젼(illusion)을 통해 우리에게 실재보다 더욱 리얼한 환영을 보여주기도 한다. '(그림을) 그리다'라고 할 때, 그것은 항상 그려지는 대상이 있음을 전제로 한다. 따라서 '그림'은 그려지는 대상에 대한 재현의 의미를 포함하고 있다고 할 수 있다. '그림'은 실제와 같은 착각을 일으키는 두뇌의 '작용'과 연관되어 시각적 '일루젼(illusion)'과 함께 나타난다. 일루젼(illusion)은 최초로 환영성을 일으키는 사각의 한정된 캔버스로부터 시작된다. 아무 것도 없는 텅 빈 캔버스의 사각 프레임은 우리로 하여금 비어있는 한정된 공간에 대한 가능성을 불러일으킨다. 이러한 회화의 일차적 속성이 시각적 일루젼과 그 작용이 본인의 작업에서 핵심을 이룬다. 본인의 작업에 시각적 일루젼을 담기 위해 매개물인 캔버스에 물감이나 드로잉의 흔적을 남기는 방법과, 매체(컴퓨터)를 이용하여 표현하는 방법을 사용하였다. 위와 같은 표현 방법들은 회와의 매개적 성격인 2차원적 평면성과 맞물려 일루젼의 효과를 극대화한다. 이러한 시각적 착시를 본인은 부조 성격의 평면 캔버스 위에 덧붙여진 입체의 그림자로 인한 시각효과, 그리고 그 위에 행하여진 본인의 흔적과 그 흔적의 일루젼으로 설명하고자 한다. 또한 시각적 착시현상과 시간성과 관련되어 옵아트(Op Art)와의 연관성도 서술하고자 한다. 인간은 눈을 뜨는 동안에는 지속적으로 무언가를 보고 응시하게 된다. 따라서 본인은 시각적인 일루젼(illusion)을 작품에서 이루고자 했으며, 감상자의 시선에 따라 조금이나마 다르게 작품이 변모하기를 바란다. 포스트모더니즘 이후 회화의 세계는 더욱 다양해지고 넓어져 시각적 일루젼의 역할이 많이 축소되었다. 하지만 회화의 정체성은 여전히 중요한 관심사의 하나이다. 그렇기 때문에 본인은 개인의 구조적 지각에 의한 시각적 일루젼(illusion)을 회와의 정체성 연구에 대한 하나의 장치로서 의도하고자 하였다. 회화에 대한 시각적 탐색과도 같은 본인의 작업이 개개인에게 촉각적인 즐거움의 역할에 작용하기를 바란다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = v I. 서론 = 1 II. 일루젼(illusion) = 4 1. 시각적 일루젼(visual illusion) = 4 2. 지각적 일루젼(Perepional illusion) = 5 III. 회화의 조건들 = 9 1. 일루젼(illusion)의 회화공간 = 9 2. 이미지(image)와 시각 개념 = 12 3. 빛과 공간 = 13 IV. 본인 작품 분석 = 16 V. 결론 = 44 참고문헌 = 46 ABSTRACT = 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1905198 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title일루젼illusion의 회화공간-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 서양화과-
dc.date.awarded2001. 8-
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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