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자연현상을 根據로 한 이미지 구성

Title
자연현상을 根據로 한 이미지 구성
Authors
곽소현
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 동양화과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
나는 신이 인간에게 내리신 놀라운 두가지의 언어를 알고 있다…. 하나는 신만이 말할 수 있는 것이며 또 하나는 몇 몇 선택된 자만이 말할 수 있는 것이다. 그것들은 자연과 예술이다. 타타르키비츠(손효주), 「미학의 기본개념사」, 미진사, p.341 낭만주의자 박켄로더는 이런 글을 썼다. 예술과 자연과의 관계는 공존하고 있으며 예술은 최고의 아름다움을 추구하기 위해 자연속에서 美의 槪念을 찾고 있다. 자연은 인간이 눈으로 볼 수 있는 가시적 현상뿐아니라 마음으로 느낄 수 있는 현상까지 포함하고 있다. 마음으로 자연을 느낌으로 자신의 삶에 새로운 생명의 힘을 공급하는 기회를 제공받게 되며 인간의 눈은 자연의 미를 통하여 새로운 미를 표현한다고 볼 수 있다. 본인은 이러한 자연의 미를 이미지화 하는데 관심을 두고 자연의 본성과 생명감의 근원을 찾아보기로 했다. 동양에서는 인간과 자연을 동등하게 취급하고 조화를 이루고 형성된다고 보고 있다. 인간과 자연의 모든 만물에는 생명이 존재한다고 보며 이 대상들은 감정을 가진 예술가의 눈을 통해 무궁무진한 작품소재들로 나타나게 되는 것이다. 본 논문에서는 水墨을 이용하여 자연의 이미지들이 형상을 갖추기까지의 근본적인 문제인 수묵의 형성과정과 東洋繪畵가 지니고 있는 먹의 정신세계의 이론들을 탐구해 보았다. 작품의 표현방법에 있어서 자연의 상징적 표현의 대상의 변형을 통한 내적표현과 서정적 감정의 의미를 설명하였다. 東洋繪畵만의 특징인 우연적인 발묵형상과 꼴라주기법을 사용하여 시각적 효과를 높여 보았다. 자연의 이해가 곧 인간의 이해라는 생각에 자연을 이해하고 본성에 접근함으로써 본인이 연구한 자연형상을 내재된 감정으로 이미지화 해 보려고 했다. 이러한 결과로 얻어진 작품을 분석함으로써 나타나는 문제점을 알아보고 본인의 작품세계를 정리하는 계기로 삼고자 한다. ; I know the two amazing languages endowed to human by God..... One can be told only by God and the other can be told by some chosen ones. That is the nature and the art. A romantist Becken Lauder wrote it, that the art and the nature are coexisting and the art is looking for the concept of beauty among the nature, longing for the perfect beauty. In nature, there are not only visible phenomenon but also invisible phenomenon which is felt by heart. When we feel the nature by heart, it provides us with the opportunity of supplying vitality into our own lives and the human eyes express nouvelle beauty of the nature. I decided to search for the essence of nature and the origin of vitality with a keen interest of building image of the natural beauty. In the East, the human and the nature have been treated equally and formed in harmony. It is believed that there exist the lives inside all creatures and they appear as an incountable art objects through the eyes of an emotional artist. In this thesis, it is explained that the theory of the mentality of MUK (chinese ink) in the Eastern painting as well as the intrinsic expression through the transformation of the natural objects for symbolic expression and the meanings of the emotional lyrics. Visual effect was stressed using the incidental ink shaping, which is the unique characteristics of the Eastern painting, together with the Colage method. I tried to build image of the natural form that I studied by understanding the nature, since I believe understanding the nature leads to understanding of the human. I try to take this opportunity for reviewing and refreshing my works through this whole analysis, .
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