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웹 스타일 가이드라인 템플릿 개발을 통한 웹 아이덴티티(WI) 전략에 관한 연구

Title
웹 스타일 가이드라인 템플릿 개발을 통한 웹 아이덴티티(WI) 전략에 관한 연구
Authors
안지원
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
컴퓨터 기술의 발전과 네트워크 인프라스트럭쳐의 확대로 인해 웹을 사용하는 인구는 계속 증가하고, 웹을 사용하는 용도가 넓어짐에 따라 웹을 사용하는 시간도 점차 늘어나고 있으며, 현재의 우리가 행하는 많은 활동에 사용되고 있어, 웹은 현대인에게 없어서는 안될 중요한 존재가 되었다. 다양한 활동에서 사용되는 현재의 발전된 웹에서 사용자와의 상호작용이 웹 사이트 성공의 중요한 요인이 되었고, 따라서, 웹에서의 사용자 인터페이스(UI)의 설계가 웹 사이트 성공을 위한 중요 요소가 되었다. 최근 조사에 의하면, 사용자는 웹의 사용편의성을 웹 사이트 내용 다음으로, 웹 성공의 중요한 요인으로 생각하는 것으로 나타났다. 하지만, 아직도 많은 웹 사이트들이 웹의 사용편의성에 주의를 기울이지 않아, 사용자가 그 사이트를 더 이상 찾지 않게 하고 있으며, 이것은 결국 웹사이트의 실패로 이어지고 이는 비즈니스의 흥망성쇠로까지 연결되고 있다. 따라서 변화하는 테크롤로지를 바탕으로 사용자환경까지 고려되는 사용하기 쉬운 전문적인 웹 기술과 전략이 필요하며, 이러한 발전과 변이의 연속선상에서 새로운 규정과 지속적인 유지관리를 통해 웹 아이덴티티(Web Identity, 이하 WI)가 구현되는 것이다. 이제 정체성이 불확실한 웹사이트의 리노베이션은 웹사이트를 만드는 사람들에게 맡겨진 중요한 사명이며 엄청난 도전과 성취의 기회로 다가섰다. 단순히 보기 좋은 웹으로 만족하지 말고 웹상에서 통일된 아이덴티티를 전달하기 위한 방법을 동원해야 하는 것이다. 통일된 이미지는 적극적인 마케팅을 가능케 하고 수익으로 직결되는 문제다. 그리고 최근 많은 기업들이 앞 다퉈 웹에서 기업의 정체성을 확보하고 디지털 시대에 걸맞는 기업이미지를 개선하기 위한 웹 아이덴티티 구축 작업에 관심을 기울이고 있다. 하지만 실제 통일된 웹 아이덴티티를 구현하기 위해서는 웹 스타일 가이드라인이 필요하다. 웹 스타일가이드란 웹 사이트를 구축하기 위하여 고려할 사항을 미리 규정해 놓은 일련의 규칙들을 말한다. 일반적으로 웹 스타일가이드는 사이트를 기획하는 단계에서 결정한다. 현재 웹사이트 구축의 기초 설계가 끝난 후 구체적으로 웹사이트를 구축하기 직전 단계에서 완성한 스타일가이드로 웹사이트를 만드는 것이 일반적이지만 보다 적극적으로 포괄적인 ‘WI 가이드라인’이 필요하다. WI 가이드라인에는 디자인 방향, 정보의 구성 원칙, 웹 프로그램, 멀티미디어의 지원에 관한 규칙들이 엄밀하게 규정되어야 한다. 가이드라인의 엄밀성은 일련의 웹사이트가 얼마나 개성과 통일성을 동시에 갖고 있는지를 살피는 척도가 된다. 웹 환경에서 통일된 이미지는 어떻게 얻을 수 있을까. 핵심은 WI가 CI와는 달리 디자인 뿐만 아니라 기술과 마케팅 관점의 고려도 필요하다는 것이다. 그럼, 왜 WI 가이드 라인이 필요할까. 일관성 있는 아이덴티티가 야기하는 사이트 인지도 강화 및 이용자 편의성 증대가 가장 큰 이유다. 기업에게 웹사이트는 효율적 실시간 사이버 커뮤니케이션과 핵심적인 마케팅 기능을 수행하는 매체가 되어 버렸다. 그룹 및 관계사는 향후 웹사이트 개발 및 리뉴얼 과정에서도 가이드 라인이 제시하는 아이덴티티 규정을 최대한 지킨다면 통일된 기업이미지를 어렵지 않게 유지할 수 있다. 가이드 라인은 이와 함께 사이트 개발효율을 높여 비용을 크게 줄일 수 있다는 현실적인 장점이 있다. 형제 사이트끼리 가이드 라인이 마련되어 있으면 불필요한 중복투자를 절감하고 유지보수 작업 시간을 크게 줄일 수 있다. 따라서, 사용하기 쉬운 웹 사이트를 개발하기 위한 가이드라인을 제시해 주는 것은 매우 중요한 일이다. 웹 사이트의 설계를 위한 가이드라인들은 여러 관련 연구를 통해 많이 제공되고 있지만, 이러한 가이드라인들은 주로 제공자의 경험에 의해 개발되어 제공되는 가이드라인이 한정적이고, 가이드라인의 분류체계와 표현 형태 등이 각기 다르기 때문에 종합적이고 표준화된 가이드라인이라고 볼 수 없다. 이에 본 연구에서는, 첫째, 웹스타일 가이드라인의 목적이 되는 WI에 대한 고찰을 통해 웹스타일 가이드라인의 정의를 규명하고, 둘째, 웹스타일 가이드라인의 정의를 바탕으로 웹스타일 가이드라인의 유형과 구성요소를 분류하며, 셋째, 그 분류에 의해 기존의 다양한 웹스타일 가이드라인을 정리, 분석하고, 넷째, 이를 통해 전체적으로 종합할 수 있는 분류체계를 통한 체크리스트를 개발하여 성공적인 WI의 전략대안으로 제시하고자 한다. 이러한 연구가 웹 사이트를 전문적으로 설계하는 웹 디자이너 및 일반 사용자들이 웹 사이트를 개발하고자 할 때 좋은 지침이 될 수 있을 것이며 웹 사이트 평가를 위한 평가항목 개발이나 체크리스트 개발에도 유용한 자료로 사용될 수 있을 것이다. 본 연구의 추후 연구로 가이드라인에 따라 그 내용이 서로 일치 하지 않거나 상반되는 내용을 가진 가이드라인들에 대해서 사용자 실험과 문헌조사를 통해 웹디자인 가이드라인들간의 모순점을 해결해야 한다.; Due to the deveolpment of computer technology and extension of network infrastructure, the number of those who use the web has increased continuously. So has the time to use it as usefulness increased. Presently, web is inevitable because of its usefulness for the various activities. In present, interaction mechanism with the users becomes the crucial cause in the success of web site, so does the user interface design the important point. According to the recent investigation, it was reported that users answered the easiness of using was the second important point next to the content of the web site. However, because until now numerous web sites have not given attention to the easiness of using, users did not visit those web sites any more. As a result, that made the failure of those sites, that of business. Therefore, professional web technology and strategy which considered the user s environment with the background of easily accessible, changing technology is necessary. In continuation of such developments and changes, WI(Web Identity) can be realized through new rules and continuous maintenances/managements. Nowadays, renovation of unidentifiable web sites is the important mission to those who make web sites and becomes the big challenge and chance to them. What they should do is clear. They should not be satisfied with only decorated web, but make efforts to transfer the unified identity in the web. Unified images are issues related directly to the profits, to make the active marketing. And, recently a lot of companies give attention to sustain the company s identity in the web, build web identity to improve the its images keeping pace with the digital era. But, Guide lines are needed to realize the unified web identity. Web style guide means a series of rules which should be considered before making web sites. In general, Web Style Guide lines are determined when making a plan. Presently, after finishing the basic web design just before making concretely, to make web sites with completed web style guide is general, but WI Guide line is necessary to make more actively. In WI Guide line, rules containing design direction, principles of information structure, web program, and support for multimedia should be defined strictly. Strictness of guide line is a kind of gauge to show the degree of individuality and uniformity in a series of web sites. How can we get the unified image in the web? The core point is WI adds the need for the consideration of technology/marketing compared with CI. Then, why is the WI guide necessary? The main reason is the increase of user s convenience and strengthening of site acknowledgement from the uniform identity Web site became a medium to carry out live cyber communication efficiently and core marketing function. If group and related companies in the process of developing/renewing web site follow the rules of identity which is from guide line, it is easy to maintain unified company images without difficulty. And, Guide line has real merits to reduce the budget because it can increase the efficiency of development. If guide lines are prepared between related sites, they can reduce the unnecessary investment and maintenance time. Therefore, it is very important to give guide lines for developing the easy-using web sites. So far, guide lines for web sites offered through the related researches. But, those guide lines are limited because they have been based on the offerer s experience, not standardized because there are differences in classification system and expression form. In this paper, we will First, define the conception of Web Style Guidelines with investigating WI which is the purpose of the Web Style Guidelines Second, classify the types and constitution items of Web Style Guidelines from its definition Third, arrange and analyze the various Web Style Guidelines from classification system Fourth, suggest the strategic alternative of successful WI with developing template which is from classification system. This developing template was undertaken to classify and analyze the various Web Style Guidelines - Each and every one of the Guidelines was different from what I wanted. Thus, this endeavor to formulate a system of Web Style Guidelines based on limited Guidelines with dissatisfaction So It will give not only a beginner also an expert the principle that easy guides, have use for valuable data.
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