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왕간(王艮)의 지행합일(知行合一) 사상

Title
왕간(王艮)의 지행합일(知行合一) 사상
Authors
박선우
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 철학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규성
Abstract
왕간(王艮, 1483-1541)은 중국 명대 중기의 철학자로서, 왕양명(王陽明)의 사상을 독특하게 계승하여 자유로운 기풍을 특징으로 하는 태주학파(泰州學派)를 창시하였다. 왕간의 스승이었던 왕양명은 지식[知]이란 실천[行]을 포함해야 진정하다 는 관점을 바탕으로 지행의 합일을 주장하였다. 왕간은 이러한 스승의 지행합일설을 발전시키고, 수양을 강조하는 동양철학의 전통을 이어받아 자신만의 독자적인 지행합일의 사상을 개진하였으며 강한 구세의식(救世意識)을 바탕으로 평생 자신의 철학을 실천하는데 주력하였다. 그런데 이와 같은 왕간의 실천 중심의 철학이 실상 지행합일의 사상에 기반하고 있음에도 불구하고 그의 철학을 지행합일의 사상으로 평가한 전례는 드물다. 본 논문에서는 왕간의 철학을 지행합일의 학문으로 규정하고, 왕간의 철학이 현대의 학문관에 어떤 긍정적인 의미를 줄 수 있을지 알아볼 것이다. 명대에는 주자학이 관학(官學)으로 자리 잡고 있었으며, 또한 학문을 하는 목적이 과거합격에 있었던 까닭에 당시의 학문은 경전을 암기하는 식의 학문의 형식적인 경향이 강하였던 것으로 보인다. 왕간은 주자학의 한계를 극복하고자 했던 양명학의 경향을 이어받아 개인의 도덕적 실천과 학문이 괴리되고, 경전에 얽매인 학문이 주를 이루고 있던 당시의 사회상을 강하게 비판하였다. 그는 실천보다 지식 위주의 이론을 우위에 두는 당시의 시대 풍조를 강하게 비판하고, 공부의 형식을 축소함으로써 상대적으로 실천의 기회를 보다 넓혀야 한다고 주장하였다. 또한 전통 사상을 그대로 답습하는 것이 아니라, 이를 비판적인 시각에서 바라보고 각자가 자유롭게 학문할 수 있는 주체적인 자아를 확립할 것을 촉구하였다. 이와 같은 학문관을 위해 왕간은 양명학의 양지(良知) 개념을 발전시켜 현성양지(現成良知) 를 주장했다. 즉, 직관적 도덕심이라고 할 수 있는 양지는 인간존재에게 이미 실현되어 있기 때문에 인간이 일부러 구할 필요가 없다는 것이다. 그에 의하면 도(道)라는 것 또한 백성들의 일상생활 속에 깃들어 있는 것[百姓日用之道]일 뿐이다. 왕간은 백성들의 물질적 삶을 포함한 일상적 생활 자체를 도로 파악했으며, 안신설(安身說) 을 말함으로써 실천적 상황 속에서의 자기 자신인 자아[身]에 주목하였다. 따라서 왕간은 자신의 독특한 수양론인 회남격물론(格物)에 있어서도 주체적 자아인 신(身)을 강조하여 개인의 구체적인 실천을 중시하였으며, 사욕에 의해 지행(知行)이 분리된 상태에서도 다른 것에 의존하지 않는 양지의 자발적인 작용을 통해 양지의 본성을 회복할 수 있다고 설명하였다. 왕간은 이러한 논의 가운데 특히 학문에 있어서 즐거움[樂] 이라는 개념을 강조하여 즐거움을 마음 본체의 성격으로 보았다. 여기서 왕간이 말하는 즐거움이란 단지 지적욕구의 충족에 따른 즐거움만이 아닌 우주와 나의 관계를 파악하는 데에서 오는 깨달음의 즐거움이라고 할 수 있다. 왕간에 의하면 직관적 도덕심이라고 할 수 있는 양지(良知)의 활발한 본성을 깨닫는 순간, 인간은 마음의 본체가 즐거움이라는 사실을 깨닫게 되고 양지로써 사의(私意)를 없앨 수 있게 되는데 이것이 바로 즐거움에 의한 지행의 합일이다. 우주의 자유롭고 생동적인 원리[生生不息]를 깨닫는 순간 우주가 내 안에 있음을 알게 되며, 양지가 내 안에 완성되어 있음을 알 수 있게 된다. 이러한 깨달음의 순간에 이르러서야 비로소 천지만물과 내가 하나임을 느낄 수 있으며, 나의 생명력을 감지하는 쾌감을 통해 자연스러운 즐거움이 찾아온다. 왕간이 광(狂) 의 정신과 활발발(活潑潑) 의 기상 등을 통해 말하고자 했던 궁극적인 학문관은 바로 락학(樂學) , 곧 즐거움의 학문 이었다. 따라서 자연히 왕간의 철학은 지행합일(知行合一)로 귀결된다. 학문 자체에 실천의 의미를 포함시키는 왕간으로서는 학문하는 것이 즐거우므로 실천 또한 하지 않을 수 없다는 명제가 성립하기 때문이다. 왕간의 철학은 보다 현실에 접근하고자 하는 그의 성향에서 비롯된 것으로 보이며, 이러한 자신의 실천철학을 강학(講學)을 통해 체현한 것으로 보인다. 왕간은 자신의 철학을 통해 당시 사회를 지배하던 학문의 경건주의를 타파하는데 일조하였으며, 학문관 가운데 실천의 의미를 더욱 강조하여 후대에 적지 않은 영향을 끼쳤다. 이처럼 전통의 사상에 일방적으로 순응하지 않고 현실 사회에 문제를 제기하는 그의 비판정신과 호방한 기상은 현대에도 그 의미를 잃지 않고 있다. 특히 왕간이 보여준 인간의 본성에 대한 깊은 신뢰와 진정으로 안다는 것은 지행합일의 기반 위에서만 가능하다는 주장은 현대의 학문관에도 의미를 줄 수 있을 것이다. ; Wang Gen(王艮), a philosopher in the middle of Ming(明) period, succeeded the ideology of Wang Yang-ming(王陽明) in his own way and founded Tai-Zhou Studies(泰州學派) which contains its uniqueness of liberal spirit. Wang Yang-ming, the teacher of Wang Gen, emphasized the unity of knowledge and action(知行合一) from a point of view that knowledge should be followed by action, that is to say, there is no real knowledge without action. Wang Gen developed the unity of knowledge and action from the ideology of Wang Yang-ming, and succeeded the tradition of Oriental Philosophy that gave value to self-cultivation. Wang Gen spent all of his life on putting his own ideology into actual practice with a strong mind of saving the world(救世意識). Even though Wang Gen s philosophy with the emphasis on practice is based on the unity of knowledge and action, his philosophy has not been satisfactorily evaluated in the issue of philosophy about the unity of knowledge and action. In this thesis, I would like to rule Wang Gen s philosophy as a significant study of the unity of knowledge and action, and find out the affirmative meaning of Wang Gen s ideology in the contemporary world. In the period of Ming, the philosophy of Chu-Hsi(朱子學) had been placed as a national academic work which all intellectuals had to study in order to be government officials. However, the study was rather considered to be a formal idealism since it was mainly meant for learners to memorize the Five Classics(五經) as a mean to pass the state examination. Wang Gen succeeded to the philosophy of Wang Yang-ming who tried to overcome the limit of the philosophy of Chu-Hsi and strongly criticized the social aspects which featured the estrangement of moral practice and the studies that were solely bound to the Five Classics. He also criticized the trend of the society that gave more value to knowledge than action and asserted that the form of Kung-fu(工夫) must be reduced and the chance of action must be developed relatively. Additionally, he stimulated individuals to cling to establish their independent egos for pursuing study rather than practicing the traditional ideology repetitiously. As to represent his philosophy, Wang Gen emphasized that the concept of innate knowledge(良知) in ideology of Wang Yang-ming shouldn t be sought for, but is already being actualized, complete, and practiced(現成良知). According to him, the Tao(道) is just another word for common people s ordinary behaviors(百姓日用). Wang Gen understood the common people s ordinary life including their material life as the Tao, and paid his attention to finding oneself in a practical condition by presenting an opinion of self-securing attitude(安身說). Therefore, in his peculiar cultivated theory of investigating things named Huai-nan(淮南格物說) , he valued individuals concrete practice by emphasizing the self(身) which is an independent self and concluded that the original nature of innate knowledge can be retrieved through spontaneous operation of independent innate knowledge even in the separated state of knowledge and action by selfish desire(私意). Especially in the study among these discussions, Wang Gen emphasized Joy(樂) and considered it as an original characteristic of the mind(心). He thought that Joy comes not from the sufficiency of mere intellectual desire but from the perception of the relationship between Nature and self. According to Wang Gen, at the moment when an individual perceives the active nature of innate knowledge(an intuitional sense of morality in another term), he realizes that the essence of human heart is Joy and can get rid of selfish desire by innate knowledge. Such is the unity of knowledge and action by Joy. Also when an individual perceives liberal and creative production without pause(生生不息) of Nature, he realizes that the Nature is in himself and the innate knowledge is filled up in himself. Through this realization, the universal nature and an individual unite into one, and natural Joy is created from a pleasant feeling that senses the power of life. The ultimate philosophical presentation that Wang Gen tried to assert through the spirit of Kuang(狂: a very strong desire to actualize an ideal rather than to compromise with the mundane world) and the spirit of liveliness(活潑潑) is indeed the study of enjoyment(樂學). Therefore, Wang Gen s ideology naturally follows the unity of knowledge and action. According to Wang Gen s ideas, a proposition that an action is naturally followed by a study of enjoyment can be concluded. It appears that Wang Gen s philosophy was built up from his inclination to approach to the realities of life and eventually embodied through continual study meetings of his associates and students(講學). Wang Gen helped to abolish the doctrine-centered studies that ruled the society at that time by his philosophy and emphasized the meaning of action instead, eventually leaving great influence on prosperity. His critical philosophy and openhearted spirit that protested traditional ideology are considered to be very meaningful until present day. Especially, profound trust on human nature that he had shown and his assertion that true knowledge must have practical consequence give a significant meaning to the contemporary standpoint about studies.
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